Hamarosan nagyon fontos lesz az, amit a MET3R ZenCharge tud.

A háztartásokban használatos eszközök száma és energiaszükséglete az elmúlt években hatalmasat nőtt. Ez a fajta terheltség már így is érződik a villamosenergia-hálózatokon, az elektromos autók várható tömeges elterjedését illetően pedig bátran kijelenthetjük, hogy fogyasztásukra nem vagyunk eléggé felkészülve. A kulcs az optimalizálásban rejlik, amire a MET3R csapat áramfogyasztást szabályozó technológiája, a ZenCharge jelentheti a megoldást. Ez a fajta aktuális probléma-felismerés és az újfajta technológiai megközelítés volt az, ami az MVM EDISON startup versenyen a három győztes közé juttatta a csapatot. Pesti Csabával, a MET3R műszaki vezetőjével beszélgettünk.

A ZenCharge nem igényel milliárdos fejlesztéseket, a meglévő elektromos hálózatokat használja, és a felmerülő fogyasztási igények alapján osztja el az energiát. A projekt az elektromos autók töltésénél nem csupán a hálózat, de a sofőr, a háztartás és a föld érdekeit is figyelembe veszi.

2017-ben még csak ketten dolgoztak a projekten, tavaly azonban újabb két fővel gyarapodott a taglétszám.

„Az ügyvezetőnk, Tamás jogot végzett, és az Európai Parlamentben, majd a Bizottságnál dolgozott Brüsszelben. Programozni tanult, ennek révén ismerkedett meg velem. Abban az időben webfejlesztőként dolgoztam Brüsszelben, jelenleg pedig a MET3R műszaki vezetője vagyok. 2017-ben a lisszaboni WebSummitra látogatva határoztuk el, hogy saját startupot gründolunk. Sípos Bence és György Levi negyedéves műegyetemisták, ők 2018 őszén csatlakoztak, mechatronikai tanulmányaik mellett dolgoznak a hardverfejlesztésen” – meséli Pest Csaba.

A csapat neve az angol meter szó érdekes újraértelmezése, ami nem csupán rövid, ezáltal könnyen megjegyezhető, de kapcsolódik az energetikához is. A ZenCharge elnevezés pedig azt jelképezi, hogy ez a fajta megoldás kiegyensúlyozottá teszi a villamosenergia-hálózat működését, ezzel hozzájárul az ellátásbiztonsághoz. Ezeken túl pedig még a környezettudatosság is erősen jelen van a MET3R projektjében.

„Azáltal, hogy a fogyasztási igényt dinamikusan a hálózat adottságaihoz igazítjuk, kisebb lesz a karbonlábnyom, csökken az energia megtermeléséhez szükséges szén-dioxid-kibocsátás.”

A ZenCharge abból a felismerésből indult ki, hogy a háztartási energiapazarlás egyik alapvető oka, hogy mind az energiaigény, mind az energiakínálat rugalmatlan: a háztartások kereslete bizonyos napszakokban csúcsosodik, a termelésben pedig a megújulók kiszámíthatatlanabbak, a rugalmasabb kapacitások pedig szennyezőbbek.

„A MET3R megoldása a háztartás nagyfogyasztóinak – amilyen a légkondicionáló, a bojler vagy az elektromosautó-töltő – energiafelhasználását időben eltolja olyan időszakokra, amikor az a fogyasztó, a hálózat és a környezet szempontjából is ideális. A felhasználói mobilalkalmazás egyrészt lehetőséget biztosít az egyéni preferenciák meghatározására és a működés nyomon követésére, másrészt mesterségesintelligencia-alapú algoritmusai javaslatokkal segíti az energiatudatos döntéshozatalt.”

Az MVM EDISON startup versenyre nagy reményekkel érkezett a csapat.

„Mire eljutottunk a döntőig, túl voltunk tizenkét hét inkubáción, ahol volt alkalmunk megismerni a többi csapatot, a problémáikat és a megoldásaikat. Majdnem mindegyikőjüket esélyesnek tartottuk a győzelemre, de azért óvatosan bizakodtunk. Valós a probléma: az e-mobilitás már középtávon komoly kihívást fog jelenteni a hálózatoknak, mert egy átlagos háztartás esetén az otthontöltés megduplázza az áramfogyasztást.

A prototípus már elkészült, a jövővel kapcsolatban Csaba elmondta, folynak a tárgyalások arról, hogy még idén megkezdődhessen a ZenCharge rendszertesztje.

„ A pilot csak néhány tucat háztartást érintene első körben, de Magyarországon ez lenne az első alkalom, hogy egy áramszolgáltató a fogyasztók aktív bevonásával szabályozza az elektromos hálózat működését, és az ebből származó előnyöket megosztja velük.

A pilot eredményeit kielemezzük, és 2020-ban felkészülünk az európai piacra lépésre. A ZenCharge-hoz hasonló fogyasztóoldali szabályozásra építő technológiák globális piaca gyors ütemben növekszik, tavaly meghaladta a 63 milliárd dollárt. Erre a piacra szeretnénk belépni a termékünkkel. Első külföldi célpiacaink a magasabb elektromosautó-penetrációval rendelkező európai országok, Svédország, Hollandia, Németország lesznek.”

A cikk létrejöttét támogatta az MVM Zrt.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Koktélozás feszengés nélkül: ilyen Budapest legújabb komfort bárja

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
28% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés