Hamarosan nagyon fontos lesz az, amit a MET3R ZenCharge tud.

A háztartásokban használatos eszközök száma és energiaszükséglete az elmúlt években hatalmasat nőtt. Ez a fajta terheltség már így is érződik a villamosenergia-hálózatokon, az elektromos autók várható tömeges elterjedését illetően pedig bátran kijelenthetjük, hogy fogyasztásukra nem vagyunk eléggé felkészülve. A kulcs az optimalizálásban rejlik, amire a MET3R csapat áramfogyasztást szabályozó technológiája, a ZenCharge jelentheti a megoldást. Ez a fajta aktuális probléma-felismerés és az újfajta technológiai megközelítés volt az, ami az MVM EDISON startup versenyen a három győztes közé juttatta a csapatot. Pesti Csabával, a MET3R műszaki vezetőjével beszélgettünk.

A ZenCharge nem igényel milliárdos fejlesztéseket, a meglévő elektromos hálózatokat használja, és a felmerülő fogyasztási igények alapján osztja el az energiát. A projekt az elektromos autók töltésénél nem csupán a hálózat, de a sofőr, a háztartás és a föld érdekeit is figyelembe veszi.

2017-ben még csak ketten dolgoztak a projekten, tavaly azonban újabb két fővel gyarapodott a taglétszám.

„Az ügyvezetőnk, Tamás jogot végzett, és az Európai Parlamentben, majd a Bizottságnál dolgozott Brüsszelben. Programozni tanult, ennek révén ismerkedett meg velem. Abban az időben webfejlesztőként dolgoztam Brüsszelben, jelenleg pedig a MET3R műszaki vezetője vagyok. 2017-ben a lisszaboni WebSummitra látogatva határoztuk el, hogy saját startupot gründolunk. Sípos Bence és György Levi negyedéves műegyetemisták, ők 2018 őszén csatlakoztak, mechatronikai tanulmányaik mellett dolgoznak a hardverfejlesztésen” – meséli Pest Csaba.

A csapat neve az angol meter szó érdekes újraértelmezése, ami nem csupán rövid, ezáltal könnyen megjegyezhető, de kapcsolódik az energetikához is. A ZenCharge elnevezés pedig azt jelképezi, hogy ez a fajta megoldás kiegyensúlyozottá teszi a villamosenergia-hálózat működését, ezzel hozzájárul az ellátásbiztonsághoz. Ezeken túl pedig még a környezettudatosság is erősen jelen van a MET3R projektjében.

„Azáltal, hogy a fogyasztási igényt dinamikusan a hálózat adottságaihoz igazítjuk, kisebb lesz a karbonlábnyom, csökken az energia megtermeléséhez szükséges szén-dioxid-kibocsátás.”

A ZenCharge abból a felismerésből indult ki, hogy a háztartási energiapazarlás egyik alapvető oka, hogy mind az energiaigény, mind az energiakínálat rugalmatlan: a háztartások kereslete bizonyos napszakokban csúcsosodik, a termelésben pedig a megújulók kiszámíthatatlanabbak, a rugalmasabb kapacitások pedig szennyezőbbek.

„A MET3R megoldása a háztartás nagyfogyasztóinak – amilyen a légkondicionáló, a bojler vagy az elektromosautó-töltő – energiafelhasználását időben eltolja olyan időszakokra, amikor az a fogyasztó, a hálózat és a környezet szempontjából is ideális. A felhasználói mobilalkalmazás egyrészt lehetőséget biztosít az egyéni preferenciák meghatározására és a működés nyomon követésére, másrészt mesterségesintelligencia-alapú algoritmusai javaslatokkal segíti az energiatudatos döntéshozatalt.”

Az MVM EDISON startup versenyre nagy reményekkel érkezett a csapat.

„Mire eljutottunk a döntőig, túl voltunk tizenkét hét inkubáción, ahol volt alkalmunk megismerni a többi csapatot, a problémáikat és a megoldásaikat. Majdnem mindegyikőjüket esélyesnek tartottuk a győzelemre, de azért óvatosan bizakodtunk. Valós a probléma: az e-mobilitás már középtávon komoly kihívást fog jelenteni a hálózatoknak, mert egy átlagos háztartás esetén az otthontöltés megduplázza az áramfogyasztást.

A prototípus már elkészült, a jövővel kapcsolatban Csaba elmondta, folynak a tárgyalások arról, hogy még idén megkezdődhessen a ZenCharge rendszertesztje.

„ A pilot csak néhány tucat háztartást érintene első körben, de Magyarországon ez lenne az első alkalom, hogy egy áramszolgáltató a fogyasztók aktív bevonásával szabályozza az elektromos hálózat működését, és az ebből származó előnyöket megosztja velük.

A pilot eredményeit kielemezzük, és 2020-ban felkészülünk az európai piacra lépésre. A ZenCharge-hoz hasonló fogyasztóoldali szabályozásra építő technológiák globális piaca gyors ütemben növekszik, tavaly meghaladta a 63 milliárd dollárt. Erre a piacra szeretnénk belépni a termékünkkel. Első külföldi célpiacaink a magasabb elektromosautó-penetrációval rendelkező európai országok, Svédország, Hollandia, Németország lesznek.”

A cikk létrejöttét támogatta az MVM Zrt.

És ezt olvastad már?
Sörösdobozba öntött szemfényvesztés, amely már 300 milliárd forintot ér