Van egy jó ötletem, kapok majd rá pénzt valami kockázati tőkéstől, és akkor minden jó lesz. Nem ilyen egyszerű, de filmnézés közben is fejlődhetünk.
A végtelenbe és tovább
Buzz Lightyear örökbecsű mondása gyakorlatilag minden startuppernek útmutatást adhat azzal kapcsolatban, hogy miként is kell víziót építeni. A cél, hogy merj akkorát álmodni, amivel másokat is inspirálsz. Az álmok mellett tervezz pontos és részletes megvalósítást is, amivel meggyőzheted az első befektetőket arról, hogy valóban képes vagy repülni, nemcsak elegánsan zuhanni.
Legyen veled az erő!
Yoda mester tanítása egyértelműen kimondja, szükséged lesz minden tudásodra és képességeire, ha meg akarod hódítani világot. Tedd, vagy ne tedd, de ne próbáld… A startup-világ jedijei szerint a legfontosabb, hogy mindent tudj a projektekről. Fókuszálj a megvalósításra, ismerd meg az ellenfeleidet, és találd meg a saját erősségeidet. Válassz megfelelő társakat, új technikákat, és váratlan, eddig még kevesek által alkalmazott trükköket.
Gyűjts követőket, építs közösséget!
Nagyon fontos, hogy az ötleted sok emberhez eljusson. A közösségi média nélkül ma már elképzelhetetlen a siker. Becsült meg az early adoptereket, azokat a korai fecskéket, akik már az induláskor megjelennek, bátorítsd őket, jutalmazd a lelkesedésüket kiemelt figyelemmel.
Ne add fel, légy rettenthetetlen!
Nem egyszerű a startupperek élete, hiszen mindig akadnak fekete lovagok, akik a legrosszabbkor tűnnek elő a ködből. Lesznek akadályok, ellenfelek, hivatalok, saját kollégák, akik megnehezítik majd az életedet. Ne egyezz ki döntetlenben, a problémákat, gordiuszi csomókat igyekezz minél egyszerűbben megoldani. Ha elakadsz valahol, keress olyan társakat, tapasztalt partnereket, akikkel könnyebben haladhatsz előre.
Azonosítsd a piaci szereplőket és versenytársakat!
Sose feledd, mindig van másik lehetőség. Ha ismered a piacot és a trendeket, akkor is érhet meglepetés. Jöhet válság, gazdasági vagy politikai változás, váratlanul erős konkurencia, amely megakaszthatja a céged növekedési esélyeit. Ilyenkor érdemes elgondolkozni az eredetileg megszabott irányokon. Erre találtak ki a pivót, azaz a logikus irány módosítás intézményét azon vállalkozások, amelyek ma a startup-világ legsikeresebbjei. A Google, a Facebook, a YouTube sikere az időben változtatott irányokon múlott.
Lean – a titkos összetevő?
Nincs az a metodológia, amely felülírja a logikus gondolkodást. Ezért bárki bármit mond, leír, komoly a felelőssége, hogy későbbi követőiben tudatosítsa, az általa kínált megoldás nem univerzális, minden esetben alkalmazható mágikus összetevő. Vannak, voltak és lesznek is olyan módszerek, amelyek segítik a munkánkat, a Lean az egyik ezek közül. Hangsúlyozni kell, hogy nem az egyetlen.
Semmi sem az, aminek látszik
Alkonyattól pirkadatig sok minden megváltozhat, ezért érdemes mindenkivel korrekt és működő szerződéseket kötni. A bizalom szép dolog, de az üzleti világban nem erre érdemes építkezni. Általában a legvonzóbb ajánlat rejti a leghosszabb apró betűs kiegészítést. A legtöbb pénz általában nem a legnagyobb érték, s a csábító, csillogó apróságokról is könnyen kiderülhet, hogy kínos csapdák. A rossz döntések, a kapzsiság, vagy egy rossz partner pedig egy csirázó vállalkozást könnyedén padlóra is küldhetnek.
Ne kérd szívességbe, drága lehet
Virítsd a lóvét, ha tudod, mert egy viszonzatlan szívesség később igen drága lehet. Fizess pénzzel, részesedéssel, jutalékkal, bármivel azoknak, akik hozzátesznek a munkádhoz. Ne kérj, ne barterezz, ne könyörögj! Mindenki szeret pénzért dolgozni, másrészt ha mindenki szívességből dolgozik neked, előbb-utóbb megunja, és pénzért sem fog. Fizesd meg a legjobbakat, mert a kontárok, drágábbak. Ne dolgozz olyanokkal, akik nem értik a motivációidat, lelketlen zsoldosok, vagy dilettánsok. Válassz igazi társakat!