Megnéztük az első magyarországi Solar Boat Challenge-et: Balatonalmádiban egyetemi csapatok napelemes hajói versenyeztek, míg a parton bemutatták a fenntarthatóság legfontosabb téziseit.

Monacóban, Hollandiában, Németországban és Portugáliában (ez a fontossági sorrend is) rendszeresen versenyeznek egymással napelemes hajókat építő egyetemi csapatok – ez a Solar Boat Challenge, amit Magyarországon először rendeztek meg augusztus végén. Ellátogattunk Balatonalmádiba, ahol az egyetemi csapatok nemcsak elméleti tudást szereztek a fenntartható energetikai megoldásokról, hanem gyakorlati tapasztalatot is hajótervezésben és –építésben, továbbá ahol a parton legalább olyan érdekes programokat találtunk, mint a vízben.

Szikrázó napsütés, az almádi móló mögé letelepedett egyetemisták, a csapatok bokszainál  végtelen mennyiségben szétterülő kütyük, kábelek, mérőműszerek, laptopok, valamik. A versenyre tíz csapat nevezett, köztük két hazai, a BME és a Pannon Egyetem. Összesen hatféle versenyszámot teljesítettek a résztvevők: match, ton's, speed, endurance, slalom és time trial.  Mikor megérkezünk éppen a hatótávverseny zajlott, ahol minél hosszabb távot kell megtenni három óra alatt.

A helyszín gyors körüljárása után lassan ráébredek, mennyire átgondolták ezt a szervezők: van kivetítő és műholdas nyomkövetés, sőt helyszíni műsorközlő is, aki közvetítés közben interjúkat is készít, de miután a mezőny az 55 kilométeres pályán elszáguldott a messzeségbe, még a kivetítős segítség is csak hézagpótlónak bizonyul. Ott van ellenben a part.

Verseny a kivetítőn
Fenntartható pingpongasztal

Fenntarthatóság a gyakorlatban

Mivel a szervezők készültek arra, hogy nem mindig lesz akció a vízen, profi bemutatót szerveztek a fenntarthatóság témája köré a parton. A Pannon Egyetem – ahol számos fenntarthatósághoz és körforgásos gazdasághoz kapcsolódó képzést is találsz – egyetemistái különböző spotokon egy-egy témakört mutattak be, beszélgetve, kérdezve, kérdéseket várva. És főleg interaktívan.

Lényegében egy fenntarthatósági gyorstalpalót lehetett elvégezni témakörönként, oldott hangulatban, az információkat sokkal gyorsabban és hatékonyabban befogadva, mint mondjuk újságcikkek vagy pláne tanulmányok böngészésével.

Vízminőség monitorozó rendszer egy bójája és egy működő víztisztító berendezés:

Az élelmiszereknél a látogatóknak kellett különböző típusú ételeket szakszerűen elhelyezni egy stilizált hűtőszekrényben; egy napelemmel működő vízminőség monitorozó bójáról (fent balra) megtudtuk, mi mindent tud, és azt is, hogy egy stabilan működő, használatban lévő rendszer része; láttunk víztisztító berendezést; szimulálhattuk a megújuló energia működését egy városban; magyarázatot kaptunk a szelektív hulladékgyűjtés működésére – ami ugye évről évre változik, ezért nem árt lépést tartani az új infókkal.

Megújuló energiák a városban

Apropó lépést tartani: a nagy kedvenc egy játék volt, amit a mezítlábas tanösvény ihletett, csak itt különböző hulladékokon, felesleges tárgyakon – PET-palackon, tobozon, műanyag hulladékon, parafán – kellett mezitláb végigsétálni, hogy a saját bőrünkön is érzékeljük, mennyi ilyen vesz körbe bennünket. Közben beszélgettünk, melyik micsoda, miért került oda, mit érdemes tudni róla.

Nemcsak hulladékok kerültek a gyűjtésbe, de például egy növényi rost is, ami erős, emberi erővel eltéphetetlen, vagyis számos területen ma is használhatnánk műanyagok helyett.

Egy névadó szavazás is volt hozzá, amit az Ökopunktúra kifejezés nyert meg. Akit pedig egy-egy terület érdekelt alaposabban vagy csak úgy kíváncsi volt több mindenre is, kapott infókat bőséggel.

Vissza a tóhoz

A fenntarthatósági küldetés után visszatértem a tóhoz, ahol hajósokkal beszélgettem. Nem ért meglepetés olyan szempontból, hogy a külföldi hajókat régebb óta fejlesztgetik, előrébb járnak, ami a verseny végeredményén is tükröződik: összetettben a Spectrum Solar Team nyert ugyanúgy 17 pontot szerezve, mint a Whisper Power Solar Team (minél kevesebb, annál jobb), míg a Pannon és a BME csapata a 9., 10. helyen zárt.

Egy-egy csapatnak kell nyolc-tíz év, mire jobban gyorsuló, nagyobb végsebességre képes, jó „menettulajdonságokkal” rendelkező, érdemi hatótávval rendelkező hajót épít. Lényeges, hogy ezek a hajók prototípusok, és bár a gyakorlati alkalmazás fontos, reálisan csak hosszú távon lehet erről szó.

„Fontos a megvalósíthatóság: a klasszikus monacói versenyt a hercegség is támogatja, szem előtt tartva, hogy hogyan jutnak majd el a Jachtok A-ból B-be, amikor fosszilis üzemanyag már nem áll rendelkezésre

– magyarázta Kristóf Orsolya, a Pannon Egyetem PR- és marketing referense. – Itt a fiatal mérnökök – akár diplomadolgozatokat írva ebből – kitalálják azt, hogy hogyan fognak ezek a hajók optimálisabban működni a napelemekkel. Nagyon átfogó fejlesztési területekről beszélünk, ahol fontos a nemzetközi kapcsolatok építése. A piaci alapú termékekig hosszú az út, de valóban annak is ez az előszobája.”

A Pannon Egyetem hajója, és a verseny képei (fotók: Pannon Egyetem/Facebook):

Ilyen értelemben is klasszikus egyetemi verseny: van persze végeredmény, de igazából nem az (vagy maga a verseny) számít, mint egy látványsport esetében: a SolarBoat sokkal inkább a fejlesztések bemutatását szolgálja, illetve networking is: összekapcsolja a különböző mérnöki, szakmai területeket. Példának a napelemgyártókat említette Orsolya, akiknek „fontos a folyamatos innováció, a teljesítmény javítása, és ezek a fejlesztések a hajók paramétereivel is párhuzamba állíthatók.”

Ahogy a BME egyik csapattagja elmondta, folyamatosan tudnak dolgozni a hajón, illetve egy-egy terület fejlesztését meg is „örökölték” új egyetemisták, ezzel együtt még nem sikerült utolérni a nemzetközi mezőny legjobbjait.

Nem csoda: az első versenyt 2006-ban rendezték Hollandiában, akkor 15 km/órás csúcssebességet detektáltak, míg tavaly már 50-et.

A Balatonon 40,5 km/óra volt a csúcs, ez a rekord tehát nem dőlt meg, ahogy a tí zfős mezőny sem vethető össze a nagyobb versenyek 20-25 körül mozgó létszámával. Ezzel együtt nemzetközi szempontból is kiemelendő, hogy bővül, színesedik a mezőny, aminek ugyebár két magyar csapat is a tagja.

És állandó helyszínné válhat a Balaton is, legalábbis a szervezők hosszú távú célja máskor rendezni ilyet a tavon, sőt „bővíteni a flottát, hogy minél több hajó jöjjön”.

Az első hazai Solar Boat Challenge-hez a helyszínt Balatonalmádi Önkormányzata biztosította a Pannon Egyetem kezdeményezésére. A verseny az egyetem, a CoreComm, a VEB2023, a Magyar Vitorlás Szövetség, és Balatonalmádi Önkormányzatának összefogásával valósult meg.

Ez is érdekelhet:

Az egymilliárd dolláros környezetvédelmi megoldás, amire az emberiségnek most van szüksége

Felgyorsíthatja-e a klímaválság megoldását ugyanaz a mechanizmus, amelyet az oltóanyag-fejlesztések előmozdítására is használtak?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Palvin Barbara visszatért a Victoria’s Secret kifutójára

Nehéz elhinni, hogy ez a gyönyörű modell 28 éves

Klímakertészeket képeznek Bécsben, hogy élhetőbb legyen a város

További cikkeink a témában