Így lett logó egy 111 évvel ezelőtti észtországi utazásból.
Zajlik az élet a Néprajzi Múzeum körül: az intézmény idén 150 éves, nemrég saját tv-sorozatot indított, a pár éve a világ legjobban várt középületének választott új épületét is hamarosan átadják, ezek után meg csak természetes, hogy új logója is lett.
A kérdés az inspiárció forrása volt, és mint látjátok, a válasz részben egy kesztyű. De nem akármilyen kesztyű: Bán Aladár 1911-es észtországi gyűjtőútjáról származik, ahol természetesen a helyi népviselet és háziipar jellegzetes darabjait gyűjtötte. Elég korai felismerés volt, amennyiben Észtországban is csak akkoriban kezdték a néprajzi tárgygyűjtéseket, például az észt nemzeti múzeum néprajzi osztálya 1909-ben alakult meg – írja az NM Facebook-oldala.
Bán Aladár figyelmét leginkább a mintázatok sokszínűsége ragadta meg, ami Észtország sajátosságának is tekinthető, és ahogy Tihanyi Annát idézve a múzeum írja:
„Egy monda szerint a minták ilyen sokszínűségére azért volt szükség, mert az észt férfiak gyakran szálltak tengerre, és hogy hazataláljanak, olyan különleges mintákat találtak ki az asszonyok, hogy messziről megkülönböztethetőek legyenek egymástól.”
A kesztyűk geometrikus mintáit stilizált keresztekből, négy- és háromszögekből komponálták, ma pedig ugyanebből egy remek op-art logó épül fel.
„Az észtek hittek abban, hogy a kesztyű védelmez – írja még Tihanyi Anna. – A minták boldogságot, szerencsét hoznak, és megvédik viselőjüket a gonosz szellemektől.” Ezért aztán a férfiak nyáron is magukkal vitték azokat, csak akkor nem vették el, hanem egyszerűen az övükbe tették. Bán Aladár elfeledett gyűjteményéről itt olvashatsz részletesebben. A hamarosan elkészülő múzeum épüléséről pedig itt láthatsz egy kisfilmet:
(Forrás: Néprajzi Múzeum/Facebook)
Ez is érdekelhet: