A legnagyobbaknak sem ártott az újratervezés, és a jelenleg ismert siker-startupok 99 százaléka is átalakította a stratégiáját.

Ritkán szoktam idézni, de egy most megtalált klasszikus igazán megihletett. “I begin with an idea and then it becomes something else” – mondta Pablo Picasso. Bizony a mondat igen aktuális mostanában is, amikor a startup-világban kitalálunk valamit, és egészen más lesz belőle, mire elkészül. Egyesek szerint törvényszerű, hogy nem elsőre találjuk el a nagy tömegeket vonzó, sokakat érdeklő témákat, egyre kevesebb viszont az idő iterálni, próbálgatni, átalakítgatni ötletünket. Ilyenkor jön a pivot, a nagy fordulat, amely alapvetően forgatja fel az ötletet.

A sikert hozó változás

Senki sem tudja a biztos siker titkát, de vannak, akik képesek megérezni azt a pillanatot, amikor váltani kell. Ez a képesség egy startup életében döntő változásokat hozhat. Legjobb példának talán egy hazai ötletgazda befutott vállalkozását említhetnénk, aki ma már a világ egyik legnagyobb valósidejű videoközvetítő rendszerét valósította meg Ustream.tv néven.

Fehér Gyuláról kevesen tudják, hogy sokat kísérletezett a videós dolgokkal, mielőtt a Ustreamet jelenlegi formájába elindította társaival. Az első ötlete egy videós társkereső alkalmazás lett volna, amiről sikeresen lebeszélték egymást amerikai partnereivel. A pivot egyértelmű változást hozott az üzleti lehetőségeikben, mivel szélesebbre nyitották a felhasználói hozzáférést egy olyan területen, ahol akkor még kevesen mozogtak. A lehetőségeket időben felismerve nagyon gyorsan tőkéhez jutottak, és mára gyakorlatilag piacvezetővé váltak saját területükön. A történet egyértelműen mutatja, hogy a legnagyobb változás is jó döntés lehet, ha globális irányba mozdítja a vállalkozást.

Amikor nem mered meglépni az első lépést…

Ha már az idézeteknél tartunk: azt szokták mondani, hogy egy medencébe nem próbálhatsz meg beugrani. Vagy ugrasz, vagy nem. Az ugrás a lényeg. Ha csak megpróbálsz ugrani, az kevés.

A munkám folyamán gyakran találkozom azzal, hogy valakinek kiváló ötlete, terméke vagy szolgáltatása lenne, ha végre meg merné lépni az első lépést. Az tény, hogy ez a legnehezebb, de ez az egyetlen lehetőség, hogy elérhess a sikerig. Ha nem mered bevállalni, ne próbáld. Egy napokban megjelent Budapest Bridge-felmérés szerint a megkérdezett magyar fiatalok (csak) negyede tervez saját vállalkozást indítani. Fogalmazhatunk máshogy is: a négyből egy magyar fiatal tervez. Ez szerintem nem is rossz.

Ahhoz mindenképpen elég, hogy elkezdjünk gondolkozni arról, mit is érdemes kezdeni az ötleteinkkel. Az első lépésnek mindenképpen azt javasoljuk, hogy nézz körül a témádban. Kutass egy kicsit, keresgélj, hogy mi is hiányzik másoknak. Mérd fel az igényeket, és tervezd meg gondosan mit is szeretnél. Legyen a projekted meggyőző, és teszteld minél több barátodon, ismerősödön az ötleted életképességét. A Lean gondolkodás – a startup-világ jelenleg legmenőbb metódusa – szerint a tesztelés eredményeit építsd be a projektedbe. A begyűjtött véleményeket érdemes összegezni és elemezni. Egy ötlet természetesen magában hordozza az ötletgazda meggyőződését, hiszen ki vágna bele egy olyan projekt megvalósításába, amiben ő maga sem hisz. Az ötletgazdák egyik alapvető hibája így az lehet, hogy a projektet a megfelelő tesztelési ciklusok nélkül, csupán meggyőződések alapján irányítják. Build – Measure – Learn, azaz építsd fel a projektet, mérd meg (validáld), és tanulj a felmerülő hibákból, véleményekből, tanácsokból.

Ha már úgy látod, hogy készen állsz a nagy megmérettetésre, keress társakat a megvalósításhoz. Bátorság és vállalkozó kedv nélkül azonban mindez nem fog menni. A legfontosabb pivot – irányváltás – benned kell meg történjen, csak ez után leszel alkalmas arra, hogy olyan vállalkozást indíts, amely nemzetközi szinten is megállja majd a helyét.

Aki nem változtat, mindent elveszthet

A Google, a YouTube, a Facebook példáján látható, hogy a folyamatos fejlesztés nélkül gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy tartós sikert érhessünk el. A legjobbak is folyamatosan kutatják azokat az irányokat, amelyek a következő évek trendjei felé mutatnak.

A Yahoo kiváló példája annak, miként lehet a világ legnagyobb felhasználói táborát szép lassan elveszteni azzal, hogy nem veszi valaki észre, hogy elment mellette a világ. Utólag általában nem nagyon van esély a feltörekvő konkurencia utolérésére. Ilyenkor persze lehet kapkodni, meg felvásárolni más vállalkozásokat, főleg, ha van miből, de ez sem biztos, hogy megmenti a trendeket nem követő vállalatokat.

A Facebook esetében is megjelent az a rizikófaktor, amely akár a vesztét is okozhatja. A fiatalok egy része el kezdett elvándorolni az oldalról, pont azért, mert a túlnépesedett oldalon számukra kínos módon megjelentek szüleik is. A milliárdos felhasználói létszám emellett ráadásul egyre nagyobb a mindenki számára zavaró információs zaj. Egy időben a felhasználók játékokkal kapcsolatos bejegyzései voltak a legidegesítőbbek a felhasználóknak, mára az elképesztő számban szaporodó mémek, vicces bejegyzések és megosztások lettek a közellenségek. A Facebook fejlesztői mindeddig nem voltak képesek megálmodni, miként lehetne úgy csökkenteni a ránk zúduló információözönt, hogy minél több felhasználó legyen elégedett az eredménnyel. Ha viszont nem változtatnak hamarosan a jelenleg még rendkívül sikeres közösségi oldalon, egyre több felhasználó hagyhatja el majd a közösségi média vezérhajóját.

Az állandóság titka: a folyamatos változás

A világ legnagyobb internetes vállalata, a Google, nem véletlenül dolgozik párhuzamosan több, szinte mindenkit foglalkoztató projekten. Miközben az alapfeladatokat is fejlesztik, folyamatosan változtatják a kereső és a levelezőrendszer működését komfortosabbá tevő részleteket, egyre többet hallunk a jövőnek tervezett technológiákról. A Google Maps világlefényképező projektje, a Google Glass, vagy legújabban a cég vezető nélküli autója kifejezetten a jövő trendjeit igyekeznek eltalálni. Ezek a projektek kiváló médiavisszhanggal erősítik a cég innovatív arculatát.

Eközben a megunt, kevéssé használt projektek szépen lassan eltűnnek a Google által működtetett szolgáltatásportfólióból. Természetesen lehet cél az is egy feltörekvő startup számára, hogy kiváltson kevésbé működő projekteket, felvásárlási célponttá válni ugyan nem túl egyszerű, de ha sikerül valamilyen kompetitív előnyre szert tenni, reális alternatívát kínálni a felhasználóknak, megeshet, hogy a nagyhal ráharap a kivetett csalira.

A változás, az irányváltások és időnként a teljes újratervezés teljesen normális működés a startupok világában. Így a globálisan gondolkodó, kevés emberi erőforrást igénylő, sokakat kiszolgáló, rugalmas és gyorsan változtatható szervezetek és szolgáltatások lesznek mindig a legértékesebb vállalkozások világszerte. A siker így furcsa délibábként akár állandóan előttünk lebeghet, folyamatos választások elé állítva azokat, akik a valódi irányokat keresik.

(A szerző startup-szakértő, kommunikációs tanácsadó, aki évek óta tanulmányozza a közösségi finanszírozás lehetőségeit.)

És ezt olvastad már?
Hamarosan nem lehet téli olimpiákat rendezni az időjárás miatt