A forgalomban a villanyautó is csak egy autó, de amikor egy ilyen autóra akarunk biztosítást kötni, érdemes odafigyelni a részletekre!

A kötelező felelősség-biztosítás rendszerében nincs különbség elektromos és belsőégésű motoros autó között. A másoknak esetlegesen okozott károk megtérítése nem függ és nem is függhet attól, hogy mi hajtja azt a kocsit, amivel szegény károsultat épp elgázolják, saját kocsiját összetörik, kerítésébe belehajtanak, és így tovább. A KGFB-t villanyautósként is egyszerűen csak meg kell kötni és kész, minél olcsóbban, de lehetőleg minél megbízhatóbb biztosítónál. Ha viszont a másik fajta járműbiztosításra, az autós saját autójában esett, akár saját hibából bekövetkezett kárát térítő járműbiztosításra gondolunk, amit a köznyelv egyszerűen csak CASCO-nak szokott hívni, nagyon is számít, hogy kinél és milyen feltételekkel köti meg az elektromos autóra a tulajdonos.

Villanyautóba nincs kannából tankolás: egy út szélén lemerülés komoly költségekkel járhat

Az elektromos autózással kapcsolatban leggyakrabban felmerülő félelem: mi lesz, ha valahogy elszámolom a hatótávot vagy közbejön valami a töltésnél és ott maradok a lemerült autóval a semmi közepén? Megnyugtató, ha a járműbiztosítás úgynevezett mobilitásgaranciával foglalkozó elemei között találunk megoldást az ilyen esetekre is, akár a mozgásképtelenné vált kocsit töltőhöz szállító tréler költségeinek megtérítése, akár a kocsihoz mobil töltővel érkező műszaki segély formájában.

A villanyautók töltéséhez vaskos, megfelelő minősítésekkel rendelkező gyártótól származó töltőkábelekre is szükség van. Ezek a kábelek nem olcsók, akár több százezer forintos értéket is képviselhetnek. Bármilyen drágák viszont, töltés közben könnyen hozzáférhetők, amit sajnos kezdenek felismerni az autókra specializálódott tolvajok is. Ahogy a hagyományos autók tulajdonosai félnek a katalizátor-tolvajoktól, úgy kezdhetnek félni a villanyautósok a kábeltolvajoktól – hacsak nincs olyan biztosításuk, amely legalább részben fedezi a kábellopásból eredő kárt.

Az elektromos autók és a plug-in hibridek nemritkán szép élénk színű kábelei, amiket töltés közben csak egy kis műanyagretesz tart a helyén, szinte kiabál a tolvajok után.

A CASCO által a törések, műszaki hibák kijavítására nyújtott fedezet maximuma, illetve az autósra háruló önrész mértéke sem érdektelen a villanyautósok számára. Az elektromos mobilitás forradalma még ma is épp csak kibontakozóban van. A villanyautók értéke még jó darabig magasabb lesz a hasonló tudású belsőégésű motoros kocsikhoz képest, szervizhátterük nemritkán hézagosabb, javítási költségük sokszor magasabb, mint a már jól bejáratott hagyományos modellek esetében. Sok az új villanyautó-márka is, amely még épp csak megkezdte a globális terjeszkedést, ezért szervizhálózatuk ritkább és drágább, mint amit a régi technika mellett megszoktunk. Az is fontos szempont lehet a biztosítások közti döntésben, hogy az akár hosszabb ideig elhúzódó javítás mellett számíthatunk-e csereautóra és ha igen, meddig.

Szerencsére az új kihívásokra fürgébben reagáló biztosítók már felismerték az új ügyfélkör új igényeit. Biztosítás-kalkulátorukban külön gondolnak a villanyautósokra; érdemes végigszámolni velük, mennyibe kerül a nyugalom megőrzése az új, elektromos mobilitási korszakban is.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az Allianz
(Fotó: Getty Images)

És ezt olvastad már?
Megmagyarázhatatlan, miért vannak még lombfúvók
.