Az első bevásárlóközpont, ami bevonja a fogyasztókat a zöld stratégiájába, és ahol egy sereg fenntarthatósági intézkedés csökkenti a több mint 20 millió látogató ökológiai lábnyomát.
Átfogó zöld stratégiával, a fogyasztók bevonásával csökkentené az ökológiai lábnyomát a Westend. A cél minél több területen megvalósítani a fenntartható üzemelést, az energiahatékonyságot, és csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, hosszabb távon megalapozva akár a sikeres tőzsdei bevezetést is.
Nézzük, mit is takar ez konkrétan!
- A bevásárlóközpontok közül elsőként nyitott használtruha-gyűjtő helyiséget; a Westend ReStore-ban már 6,5 tonnányi használtruha gyűlt össze a Föld napján indított tesztüzem óta.
- Július elsejétől bővültek a fenntarthatósági intézkedések: használt ruhák gyűjtése, papírmentes parkolás, energiatakarékos világítás, -hűtés és -fűtés, a szelektív hulladék tüzelőanyagként való felhasználása.
- Jelentősen csökkent a szén-dioxid-kibocsátás: az üzemeltetésben évente több mint 30%-os energiamegtakarítást értek el már az elmúlt három évben is, a gépészeti elemek folyamatban lévő cseréje révén pedig további legalább 30%-os energiamegtakarítás és kibocsátáscsökkentés is elérhető.
- A ReStore-ban havonta fenntarthatósági workshopokat és tematikus eseményeket, gyűjtéseket, jótékonysági akciókat szerveznek, a legnagyobb segélyszervezetekkel együttműködve.
A Föld napján megnyitott ReStore iránt hatalmas az érdeklődés.
Az itt elhelyezett két darab 200 kg befogadóképességű konténer már az indulásnál szinte teljesen megtelt, az első napon közel egy tonna ruhát helyeztek el a látogatók. A kihasználtság alapján egyértelmű, egyre több embernek fontos, hogy fenntartható módon élje az életét.
„A begyűjtött ruhák csupán egy százalékából lesz hulladék, a többi újrahasznosítható” – emelte ki a Westendet tulajdonló és üzemeltető Gránit Pólus kommunikációs és marketingigazgatója, Kovács Orsolya.
Eddig több mint 6,5 tonna ruhát adtak le a ReStore-ban a látogatók. A leadott ruhák 55-65%-át eladományozzák vagy értékesítik, 10-12%-ból ipari törlőrongyot, 10-12%-ból fonalat, textil alapanyagot készítenek, 6-8%-ukat pedig töltő vagy másodlagos tüzelőanyagként újrafelhasználják.
A ruhák válogatását egy félautomatizált rendszer segítségével az országos lefedettségű, 15 éves ruhagyűjtési tapasztalattal rendelkező Textrade végzi, ami a felajánlások egy részét karitatív szervezeteken keresztül – többek között a Magyar Vöröskereszt és a Máltai Szeretetszolgálat – juttatja el rászorulóknak.
A ruhaleadást jutalmazza is a Westend, az applikációjában gyűjthető pontokat kedvezményekre, azonnali ajándékokra, akár újrahasznosított tárgyakra, sőt, faültetésre is be lehet váltani.
Energiahatékonyság, tetőkert és további tervek
Energiahatékonyság terén fontos szerepet játszik a hűtőrendszerek cseréje, amivel több mint egymillió kWh áramot takarítanak meg évente, ami 500 háztartás, vagyis egy átlagos magyar község éves energiafogyasztásával egyenlő. A gépészet folyamatban lévő felújításától további legalább 30 százalékos energiamegtakarítást várnak, és vizsgálják a további lehetőségeket is, például a napelemek telepítését, és egyéb energia-, illetve vízmegtakarítást eredményező technológiák alkalmazását is.
Kiemelt környezetvédelmi szerepe van a Tetőkertnek, ami a maga három hektárjával a VI. kerület legnagyobb parkja. Jelenleg egyeztetnek az Élelmiszerbank Egyesülettel az ételpazarlás csökkentése érdekében, a tervek szerint az egyesület koordinálná a foodcourtról naponta begyűjthető ételek elszállítását különböző szervezetekhez.
Készül az ESG audit és a további fenntarthatósági célkitűzések meghatározása, és év végére elkészül az első jelentés is. Ez üzleti szempontból jelentős, mert tervben van a Westend tőzsdére menetele, ahol az ESG megfelelés alapfeltétel.
Ez is érdekelhet: