A pénztárcabarát cipőmárka, a Payless nemrég úgy döntött, hogy egy erős görbe tükröt állít a minden hájjal megkent marketingesek és influencerek, a zsíros árcédulára begerjedő divatőrültek, meg úgy eleve az egész fogyasztói társadalmunk elé. Persze egy ünnepi pranknek is felfoghatjuk, amelynek ugyanakkor komoly üzenetértéke is van: bebizonyítani, hogy irtó egyszerű megtéveszteni és átverni az egyszerű vásárlókat, fogyasztókat.
A Payless ugyanis egy volt Armani-üzletet bérelt ki egy napra a kaliforniai Santa Monicában, a polcokat feltöltötte saját cipőivel, majd megnyitott egy kamu pop-up boltot, amelyben egy kitalált luxusmárka, a Palessi termékeit kezdte el árulni.
A lelkes divatrajongók úgy bepörögtek a bolt megnyitása után, mint Beavis két zacskó cukortól, mivel azt hitték, hogy high-end fashion termékekkel állnak majd szemben: olyan limitált, felsőkategóriás kollekciókkal, amelyeket a párizsi, milánói, londoni vagy a New York-i divathéten mutatnak be.
Ehelyett viszont a korántsem luxus, de ár-érték arányban erős Payless cipők voltak a polcokon, egyetlen dolog viszont változott: az a fránya árcédula.
A néhány tíz dolláros árakat ugyanis több száz dollárosok váltották fel, az egyik legnagyobb eladást egy 20 dolláros alapárú sneaker hozta össze, amit végül 640 dollárért passzoltak el.
A Palessi nagy sikert aratott, a vásárlók annak kiváló minőségét és egyedi stílusát, különleges kialakítását dicsérték,
egyesek szinte extázisba estek, amint kezükbe vehették a különleges darabokat, mások úgy flangáltak a frissen beszerzett cipőkkel, mintha egy koronázási ünnepségen lennének. Tehát elmondható, hogy a zsák pénzért árult cipőkbe a megtévesztett halandók tényleg belelátták mindazt, amit egy zsák pénzért az ember elvárna.
És közben senki sem gyanakodott:
A bolt a megnyitást követő néhány órán belül már 3 ezer dollárnyi bevételnél tartott, ugyanakkor tudni kell, hogy senkit sem szedtek rá vagy csaptak be: a vásárlók ezúttal megmenekültek, ugyanis a Payless visszaadta mindenkinek a pénzét, a cipőket viszont így is megtarthatták. A briliáns marketingmunka megtette a hatását, a Payless vezérigazgatója, Sarah Couch pedig kiemelte, hogy a kampánnyal
arra jelenségre szeretnek volna rávilágítani, amely során sokan a magas árcímke mellé exkluzivitást és csúcsminőséget párosítanak. Sőt, minél drágább a termék, annál vonzóbbá válik egy bizonyos réteg előtt – erre a Yeezy-jelenség a legjobb példa.
A szembesülés kellemetlen pillanata:
Sarah Couch továbbá kihangsúlyozta: a Payless továbbra is arra törekszik, hogy emlékeztesse a fogyasztókat az ésszerű és tudatos vásárlásra, a magas ár ugyanis önmagában még semmit nem jelent. De ha már mindenképpen tudunk elég pénzt fordítani egy-egy vásárlásra, akkor már inkább a slow fashion felé vennénk az irányt:
(via)