Autós tévhitek

A Zaporozsec T–34-szíve

Kevés presztízsmodellt tudnánk felsorolni az egykori szocialista autók közül, de a Zaporozsec még a nem épp a korszerűségéről vagy eleganciájáról híres KGST-flottából is kilógott gyenge minőségével és megbízhatatlanságával. A zaporozsjei traktorgyár első kisautóját a KERMI nem engedte Magyarországon forgalomba helyezni, az általunk ismert, Zapi és Zápor Jóska néven is emlegetett, kopoltyús ZAZ–968-as, és a frissített, a korabeli Autó-Motor szerint „esztétikailag kedvezőbb”, kopoltyú nélküli 968M pedig viccek tárgya lett.

Fűtéséről valóban benzinkályha gondoskodik, ami már elmondva is ijesztő, az viszont, hogy az 1956-os forradalom fényképeiről és filmkockáiról ismerős T–34-es tank indítómotorja hajtja, jól hangzik ugyan, de már csak azért is nehezen elképzelhető, mert a T–34-est sűrített levegővel vagy elektromotorral lehet beindítani, a Zaporozsecet viszont egy V4-es benzinmotor hajtja.

Vissza a cikkhez