Porsche a Bogár atyja
Ferdinand Porsche nemcsak a nevét viselő sportautókat adta a világnak, hanem a Volkswagen Bogarat is – mint az köztudott. Rosszul. Porsche 1936-ra készítette el a Bogarat, amelynek a háború után kezdődött el a sorozatgyártása. A magyar származású Barényi Béla viszont már 1925-ben papírra vetette egy olcsó, bogárhátú kocsi terveit, és nem is hagyta annyiban a dolgot, 1955-ben végül pert is nyert a Porsche ellen, és megkapta a kért, jelképes egymárkás kártérítést. Egy másik magyar származású újságíró, Josef Ganz pedig szerkesztőként az elavult, lomha autók helyett egy Deutschen Volkswagen szükségességéről írt, 1930-ban az Ardie segítségével elkészítette az első Volkswagen prototípust, egy évvel később pedig a Maikäfert, vagyis a Cserebogarat.
Akkor tehát Barényi vagy Ganz valójában a Bogár atyja? Nehéz kérdés, főleg, ha megjegyezzük, hogy a Tatránál dolgozó Hans Ledwinka is készített a későbbi Volkswagen Bogárra kísértetiesen emlékeztető koncepciót, a Tatra V570-est – a harmincas évek elején. Maga Ferdinand Porsche is elismerte, hogy inspirációt merített Ledwinka ötletéből, a Volkswagen pedig 1961-ben hárommillió márka kártérítést fizetett a Tatrának.
(A képen a kormánynál Ferdinand Porsche ül, fotó: Getty Images)
Vissza a cikkhez