Múlt hétvégén a Budapestről már jól ismert Boatshow először költözött le a Balaton vizére, de talán nem is ez volt a legnagyobb szám a rendezvényben.

Sokkal inkább az a néhány magyar hajókészítő, akik formabontó elektromos csodákkal jöttek Balatonfüredre.

A rendezvény összességében is színvonalas volt, annak ellenére, hogy az volt az első kiállítás és vásár itt, több mint 40 kiállító érkezett, közülük 25-en vitorlással vagy elektromos hajóval.

Az egyik legizgalmasabb közülük a tihanyi Panoráma Hotel vitorlása, a Sentio volt, amit Törökországból hoztak a magyar tengerre, és nem kisebb tervek vannak vele, minthogy a legexkluzívabb, legfullos szolgáltatásokkal, kiszolgáló személyzettel ellátott vitorlás legyen a tavon.

A hajó egyszerre max. 30 embernek biztosít majd lazulást, de a bulihajó szerepen és a legény- és lánybúcsús megőrüléseken túl akár csapatépítőkre, vagy üzleti megbeszélésekre is bérelhető lesz.
Jogos a kérdés: mennyiért? Pontos infónk még nincs, de állítólag 500 ezer körül indul egy komolyabb vízi trip.

De nem lőjük le egyből a poént, inkább maradunk még kicsit a vitorlás vonalon. Merthogy az ismertebb nevek közül például a Jeanneau is képviseltette magát, a kiállítás legnagyobb, 41 lábas hajójával.

Látva a három tágas hálókabint, a két fürdőt és az elegáns belső teret az volt az érzésünk, hogy ezen a hajón egy egész nyarat szívesen eltöltenénk.

A legvagányabb darab viszont kétségtelenül a Pontoon Boat Passion Line bulihajója volt, ami tulajdonképpen egy vízen úszó koktélbár, kb. 10-12 főre szabva. Csak épp akkora motort kapott, hogy haladjon, viszont jogosítvány nem kell hozzá.

A hajót néhány évvel ezelőtt Bukovec Áron és felesége, Kriszta hobbiként kezdte építeni - külföldön korábban többször láttak hasonlót, de nehéz lett volna behozni, úgyhogy inkább csináltak egyet. Azóta folyamatosan fejlesztik őket, a legújabb sorozat (két képpel alább) már bárral, hűtőkkel és grillel érkezik, a dizájnt Kriszta alakítja ki a hajókon.

A úszó partysziget naná, hogy tele van tolva hangcuccokkal is, egy kisebb Balaton Soundot simán le lehet rajta tolni a haverokkal.

Klassz volt látni, ahogy Áronék egy teljesen más területről váltottak a hajóépítésre (bár igazából nem váltottak, Áron cseppfolyós gázokkal kereskedik jelenleg is) és jól láthatóan bejöttek a számításaik.

Akárcsak a Stickl családnak, akik a '90-es évek óta vállalkoznak, de azóta az autó márkakereskedéseiket és műhelyeiket hajógyártó üzemmé alakították.

Azért annyi könnyebbség volt, hogy közgazdász és gépészmérnök is van a családban, néhány nagyobb műhely pedig az autók miatt már alapból rendelkezésre állt.

Rövid idő és néhány vitorlás után aztán elkezdtek fejlesztetni egy elektromos hajót külföldi mintára, most pedig már csak saját fejlesztésű elektromos hajóval kereskednek.

Bár ez a vállalkozás is Dombóváron indult, akárcsak az autóbiznisz, ma már van egy telephely Agárdon is, hogy a hajókat egyből tesztelni lehessen - nem adnak el úgy hajót, hogy az érdeklődő előtte ki ne próbálta volna.

Hogy miért különlegesek az elektromos Stickl hajók?

Mert a hajótestben teljesen más az üvegszál és a műgyanta aránya, mint a megszokott. A több üvegszálnak, és a kevesebb gyantának hála a hajó jóval könnyebb, mint a kategória legtöbb darabja.

A hajók a 9 km/órás sebességet akár 4-5 órán keresztül is tudják tartani, egy nagyobb motorral pedig simán elérik a 25 km/órás sebességet is, amellett, hogy a hajó meg is siklik közben. Ilyet a hazai elektromos hajó mezőnyben nem igazán találni.

A piacon megtalálható hajók jellemzően 12 km/órás sebességnél nem tudnak feljebb menni, általában nehezek és a forma sem olyan, mint amit Sticklék kifejlesztettek. Náluk a víz alatti rész az érdekes: lapos a hajó alja, hosszú a vízvonala, nagyon éles az orra, de folyamatosak a fejlesztések, néhány évente változnak a modellek.

A filozófia is szívmelengető: a legfontosabb az ügyfelek elégedettsége, csak annyi hajót gyártanak - max. 20-at évente -, amennyit még kezelni tudnak.

A hajókat Sticklék több családi vállalkozással együtt gyártják majd szerelik össze, olyanokkal, akik büszkék arra, hogy egy minőségi termékhez tehetik hozzá a magukét.

A jachtok felét Magyarországon adják el, a legkisebb modell 27500 euronál indul, de az extrákkal a megrendelő akár meg is tudja duplázni az árat.

De ha szerinted az egész hajózás, úgy ahogy van hülyeség, mutatunk pár fotót, amiért lehet, hogy neked is érdemes néha a kikötő közelébe menni.

 
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában