Franciák szerelemről, megcsalásról, férfilibidóról. Na ilyen még nem volt…
Megint egy magyar cím, ami nem túl szerencsés, mivel picit félrevezeti a nézőt, aki egyrészt az ismert western klasszikusra asszociál, másrészt A két mesterlövész nem sugallja, hogy egy szkeccsfilmről van szó. A francia mozi angol címe viszont The Players, és pusztán emiatt is kutya kötelességünk foglalkozni vele, pláne hogy a középpontban a szex áll.
Ha abból indulunk ki, amit a moziban látunk, azt kell, hogy mondjuk: a franciáknál a megcsalás pont olyan bevett szokás, mint lemenni a boltba egy friss bagettért, vagy franciául válaszolni az angolul érdeklődő turistáknak, annak ellenére, hogy beszélik a másik nyelvet is. A kifinomult intellektus és a latin vérmérséklet keverékének köszönhetően galloknál a csibészség a kapcsolatokban igazi nemzeti unikummá vált, és ezzel több hasonló film foglalkozott már, legutóbb például a magyar mozikban is futó A szerelem művészete, amely szintén különálló szkeccsekből épült fel.
Ha tetszett, nézd…
Bár az imént említett filmmel sem volt különösebb baj, A két mesterlövész talán nagyobb népszerűségnek örvend majd, mivel két sármos pasi projektjéről van szó, akik minden jelenetben viszik a prímet. Az egyikük Gilles Lellouche, aki jó pár francia mozgóképben feltűnt már, de Hollywooddal is kacérkodott, míg a másik főhős a francia George Clooney, vagyis az Oscar-díjas Jean Dujardin (de fura ezt leírni, pláne, hogy pár hónapja szinte senki sem tudta, ki ő), aki a The Artist – A némafilmesben gyakorlatilag zsebre vágta a teljes filmvilágot.
Dujardin A némafilmes fesztiválsikerei óta igazi kult arc lett, tele van róla készült képekkel a Pinterest, a Tumblr, ez a film pedig tökéletes terep arra, hogy színész-cimborájával együtt még inkább bebetonozza hírnevét, mivel a kisfilmekben egyaránt villantja meg, mennyire jó színész, ugyanakkor bőségesen van lehetősége marháskodni, vagánykodni, és előadni a dzsigolót, sőt, az utolsó epizódot ő írta és rendezte Lellouche-sal karöltve, szóval alkotóként is bemutatkozik.
Ahogy a szkeccsfilmeknél lenni szokott, nem egyforma színvonalú részeket láthatunk, de igazából nincs rossz pillanat, csak jó és jobb. Az egyik kisfilmet például a The Artistos Hazanavicius rendezte, és egy összenőtt szemöldökű, rosszul öltözködő, szerencsétlen kisembert mutat be, aki egy szakmai konferencián próbálja nagyerővel megcsalni a feleségét, de minden próbálkozása kudarcba fullad. A vicc, amit hősünk próbál elmesélni, A két mesterlövész egyik legemlékezetesebb pillanata.
A Lolitában Lellouche karaktere nyomul egy nála sokkal fiatalabb kiscsajjal, és a meztelen jelenetet látva ezért nem is ítélhetjük el, de rosszul sülnek el a dolgok, ellentétben a Kérdés című felvonással, ahol az őszinteség krízisbe sodorja a házaspár kapcsolatát, de pont emiatt kerülnek ismét közel egymáshoz a felek. Ilyet azért korábban is láttunk, a jelenet inkább azért érdekes, mert Dujardin nejét Alexandra Lamy alakítja, aki a való életben is a színész felesége. Az utolsó rész pedig Las Vegasban játszódik, és amikor pont kezdenénk megfogalmazni magunkban, hogy „na, bezzeg kirándulni akart a stáb, ezért a sztoriért nem kellett volna odautazni”, olyan fordulatot vesz a történet, amin jócskán a mozi elhagyása után is nagyokat fogunk röhögni.