Az alapvető karaktereket szerepeltető filmek könnyebben érthetők – és könnyebben is elemezhetik őket a pszichológusok. Start Trek-vizsgálat következik.

Gyakorlatilag lehetetlen úgy filmet csinálni, vagy  regényt írni, hogy ne legyen tele archetípussal. Az archetípus  fogalma a XX. századi pszichoanalitikus, Carl Gustav Jung munkássága nyomán vált ismertté: ősképet jelent, vagyis olyan képi sémát, ami minden korban, minden kultúrában megjelenik, vagyis örök emberi motívum. Ilyen például a bölcs öreg, a segítő társ, a csábító nő, a nagy megmérettetés satöbbi.

Napjainkban a filmrendezők – tudatosan vagy sem – újra felismerték, hogy archetipikus elemeket használva nagyobb hatással lehet lenni a nézőkre. Ismerősebb lesz a történet, emberibb. Jobban bele lehet helyezkedni, és ezért persze könnyebben is emészthető. Amikor egy új karakter belép a jelenetbe, az olvasó/néző már fel van készítve arra, hogy elvárjon bizonyos cselekvésfajtákat és interakciós mintát a többi szereplővel.

A legtöbb kedvelt modern történetben – mint például a Star Wars – ezek az alapvető karaktereket az ősi, kultúrákon átívelő mitológiai archetípusok vannak. A csodagyerek archetípusa, mint Luke Skywalker, a bölcs öregember, mint Obi Wan Kenobi, a legyőzött/leigázott apa, mint Darth Vader, és az ártatlan szűz, mint Leia hercegnő. A konfliktus meg ugye adott. Illetve korlátozott. A görög mitológia ugyanerre a szereposztásra felkínál négy–öt cselekményt.

Más, óriási népszerűségnek örvendő sci-fik, mint például a Star Trek, sokkal inkább a kognitív archetípusokra építenek, mint a mitológiai sablonokra. A kognitív archetípus itt alapvető gondolkodási stílusra utal. Van, aki logikusan és földhöz ragadtan gondolkodik, van, aki az érzelmeire hagyatkozik és elvont. A Star Trek karakterei ilyen szempontból nagyon különböző módon gondolkodnak, és Gene Roddenberry producer ezeket a stílusokat mesterien érzékelteti. Nézzük meg, hogyan működnek ezek a kognitív archetípusok!

Könyvelő vs. hippi agyfélteke

A normális (és jobbkezes) emberi agy bal agyféltekéje leginkább egy digitális számítógépként működik: jobban preferálja a tényeket és formákat, szavakat, számokat, időzítést, összefüggéseket, folyamatokat, logikát és a szabályokat. Az analitikusan, gyakorlatiasan gondolkodók elsősorban a bal agyféltekéjüket használják. Akik viszont a jobb agyféltekéjüket preferálják inkább, azokat gyakran intuitív, emocionális embereknek tituláljuk.

Konkrét vs. elvont gondolkodás

A kognitív pszichológiában is ismeretes egy másik megközelítés, amely két ellentétes viselkedésmintát különböztet meg. Ez az absztrakt (konceptuális, hipotetikus, spekulatív, vagyis a földtől elrugaszkodott) és a konkrét, tehát a tényeken és hideg logikán alapuló gondolkodás közötti különbség.

A négy kognitív archetípus

A fenti két bipolaritás négy variációra ad lehetőséget, és mindegyik variációnak megvannak a maga jellegzetességei. Annak érdekében, hogy érthetőbb legyen, metaforikus neveket adtak nekik. A jobb agyféltekés gondolkodást Kék gondolkodásnak, a bal agyféltekés gondolkodást Vörös gondolkodásnak nevezték el, e logika alapján hívjuk a konkrét és absztrakt szintet Föld és Ég gondolkodásnak.

A négy típus

  • Vörös Föld (jobb agyfélteke és konkrét)
  • Kék Föld (bal agyfélteke és konkrét)
  • Vörös Ég (jobb agyfélteke és absztrakt)
  • Vörös Föld (bal agyfélteke és absztrakt)

Természetesen mind a négy gondolkodásmódot használjuk, az emberek azonban többnyire az egyiket különösen előnyben részesítik, amely kiindulási pontként szolgál.

Mindez a Star Trekben

A Star Trek-ben azt láthatjuk, hogy Kirk kapitány (William Shatner) elsősorban a Vörös Föld mentalitást képviseli. Ő az action guy, aki nem a mély gondolatmenetekről ismeretes, inkább a saját tapasztalataira, személyes ítélőképességére, megérzéseire hagyatkozik egy-egy problémás szituáció megoldásakor. Amit elhatároz, meg is teszi, itt és mostban gondolkozik.

Mr. Spock (Leonard Nimoy) ezzel szemben a Kék Föld mintapéldája, akit egy emberi számítógépként ábrázolnak. Teljesen közömbös az emberi érzelmekre, a tényekre és a logikára koncentrál (az első évad 16. részében ezt nagyon jól bemutatják). Előző cikkemre utalva: most már tudjuk, miért tud Sheldon Cooper karaktere ilyen jól azonosulni Mr. Spockkal. A lényegre összpontosít, lineárisan gondolkodású, logikai végeredményekhez kötődik.

Dr. McCoy (Deforest Kelly) a Kék Eget képviseli. Nyugodtságot sugároz, döntéseiben az intellektusa dominál, a reflektív gondolkodás jellemzi; a hajó kapitányának a tanácsadója. Rendszerszerető, analitikus gondolkodás jellemzi.

Mivel ez egy tipikus adventure story, a Vörös Ég karaktereket valamivel nehezebb észrevenni a hajó legénysége között. A későbbi sorozatban azonban Picard kapitány (Patrick Stewart) a Vörös Ég felé tendál. Inkább filozofikus, reflektív és konceptuális gondolkodás jellemzi, Kirk kapitánynál kevésbé impulzív vezető.

A Star Trek rajongóinak mostani, harmadik generációja már könnyen felismeri ezeket a karaktereket, mivel gondolkodásmódjuk nagyon tükröződik személyiségjegyeikben. Már néhány Star Trek-rész megtekintése után is észrevehető, hogy az alkotók szándékosan törekedtek nagyon különböző gondolkodásmódú karaktereket szerepeltetni, akik ennek ellenére nagyon jól kiegészítik egymást, és együtt tudnak dolgozni. A cselekmények kiemelik ezeket a különbségeket, egyben megmutatják, hogyan tudnak egymást kiegészítve csapatként dolgozni.

(A Psychology Today cikke nyomán.) 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A PlayStation Store-ban is eljött a fekete péntek, hogy leárazásokkal szédítsék a gémereket

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés