Felkerült a Netflixre David Chappelle The Closer című stand-up különkiadása, és kitört a szarvihar. Egy rakás LMBTQ+ szervezet követeli a műsorszám eltávolítását a platformról, mert szerintük Chappelle súlyosan transzfób és homofób kijelentései erőszakot szítanak a transzszexuálisok és a homoszexuálisok ellen. Komolyan?

Ciszhetero fehér férfiként is ki merem jelenteni, hogy a károgóknak semmi humorérzékük, képtelenek értelmezni, amit a komikus mond, a művészi szabadságról pedig halványlila fogalmuk sincsen.

Nem tagadom, hogy Chappelle az egyik kedvenc komikusom Bill Burr és George Carlin mellett. Azokat az előadókat favorizálom, akik nem félnek társadalmi kérdésekben megnyilvánulni, még akkor sem, ha ezzel a mainstreammel szemben foglalnak állást. Az egyik kedvencem Bill Burr You people are all the same című különkiadásának utolsó harmada, melyben úgy elküldi a híres emberek fele vagyonát magukkal cipelő exfeleségeket a francba, hogy a túlérzékenységbe beleszocializálódott néző még pislogni is elfelejt közben. Aztán ott van Carlin klasszikus kirohanása, melyben elmondja, hogy utálja a környezetvédőket, akik azt hiszik, hogy a bolygót meg kell menteni, hiszen a bolygó marha jól van... az emberiségnek lőttek. Ez már az a fajta stand-up, ami egyszerre humor és filozófia.

Carlin, Burr és Chappelle a komédia rocksztárjai. Lázadók, megmondók, félelmet nem ismerő fenegyerekek, akiket a legkisebb mértékben sem érdekelt soha, hogy a színpadon elhangzottakkal esetleg megsérthetik néhány néző lelki világát. Carlin ugyan 2008-ban elment, de ha élne, egészen biztosan nem gyakorolna öncenzúrát most sem, ahogy soha nem is tette. Chappelle-nek és Burrnek vele szemben minden nap vállalniuk kell a kockázatot, hiszen éppen egy olyan világot élünk, melyben egy meredekebb vélemény miatt simán földönfutóvá szokás tenni művészeket.

Chappelle-nek most ismét szembe kell néznie a zsörtölődő kisebbséggel a The Closer miatt, mely gyakorlatilag az elejétől a végéig arról szól, miért is akarják őt a transzneműek holtan látni. Tény, hogy a komikus ezúttal sem tesz lakatot a szájára. Neki feketeként különösen fájhat, hogy míg az afro-amerikaiak a mai napig küzdenek az egyenlő bánásmódért, az LMBTQ+ közösségek kontójára még csak poénkodni sem lehet. A műsor közepe felé kiváló éleslátással megjegyzi Muhammad Alira utalva:

„Hogyan lehet az, hogy Caitlyn Jennernek könnyebb volt megváltoztatnia a nemét, mint Cassius Claynek a nevét?”

Aztán hoz egy másik példát, amivel lefegyverző pontossággal világít rá napjaink abszurditására: Caitlyn Jenner 2015 áprilisában vállalta fel nyilvánosan, hogy nőként éli tovább az életét. Eltelt pár hónap, majd a Glamour magazin Jennert megválasztotta az év nőjének. Chappelle megkérdezi a nézőtéren helyet foglaló nőket, mit szólnak ahhoz, hogy Jenner alig egy éve volt nőnemű, de ez alatt a pár hónap alatt sikerült neki nőbb nőnek lenni, mint bárki másnak ezen a bolygón.

„Ez olyan, mintha egy díjátadón azt mondaná valaki: Hölgyeim és uraim, az év fekája díjat kapja... Eminem!”

Szóval értem a zúgolódást, hiszen már ez a fenti kettő is elég lett volna, hogy a kisebbségi jogvédők emberünk torkának essenek, és a java még csak ezután következik, amikor Chappelle megvédi az eltörölt J. K. Rowlingot, akinek szerinte csak annyi volt a hibája, hogy kijelentette, a biológiai nem tény.

„A biológiai nem valóban tény. Minden emberi lénynek, aki itt van ebben a teremben, sőt, minden emberi lénynek ezen a Földön keresztül kellett jönnie egy nő lábai között, hogy megszülethessen. Ez egy tény.”

Valószínűleg itt kapcsolhatták ki a háborgó szervezetek a tévét, hogy megfogalmazzák tiltakozó közleményeiket, pedig ha maradtak volna, meghallgathatták volna Chappelle önálló estjének fináléját. Itt a komikus elmesél egy történetet egy transznemű barátnőjéről, aki önkezével vetett véget az életének, miután a saját közössége a torkának esett a Twitteren, amiért megvédte Chappelle-t az őt transzfóbiával vádolókkal szemben. Emberünk szinte a hallgatóság szájába rágja, hogy az embert kellene nézni, nem a címkét, ezzel pedig szerintem csak az nem tud egyet érteni, aki a címkét leginkább csak takarózásra szokta használni.

Chappelle egyébként segélyszámlát nyitott öngyilkos barátja lányának, akinek saját maga akarja majd odaadni a pénzt 21. születésnapján, hogy a szemébe nézhessen és elmondhassa neki:

„Ismertem apádat. Páratlan nő volt.”

Az egész különkiadás tele van ilyen és ehhez hasonlóan ellentmondásos, mégis nagyon emberi poénokkal, melyek dekódolása valóban nem egyszerű, ha az ember lefejti az elhangzottakról a humort és az előadó karakterét.

Dave Chappelle előadóművész, a művészet szabadsága pedig egy demokráciában szent és sérthetetlen. Persze, az ember testi és lelki egészséghez való joga is ilyen sérthetetlen alapjog, melybe beletartozik az is, hogy ha valaki a születési nemétől eltérő nemhez tartózóként akarja leélni az életét, ezzel a döntésével méltósággal együtt élhessen. Gyakorlatilag nincs akadálya annak, hogy e két említett alapjog konfliktus nélkül érvényesüljön egymás mellett, most mégis az van, hogy egy rakás jogvédő szervezet követeli a Netflixtől, hogy vegye le Chappelle show-ját a platformról.

Az egyik ilyen azt állítja, hogy a komikus erőszakot szít a transzszexuálisok ellen, a másik szerint pedig a művész neve a transzneműek nevetségessé tételének szinonimája lett. Szerintem nyilvánvaló, hogy vagy nem látták teljes egészében a műsort, vagy nem voltak képesek értelmezni az elhangzottakat, esetleg fogalmuk sincs, mi fán terem a stand-up műfaja.

Chappelle szerencsére a helyén tudja kezelni a jelenséget. Amikor egy csapat riporter a minap megkérdezte tőle, mit szól a The Closer kapcsán felmerült vádakhoz, a komikus imígyen válaszolt:

„Miféle barom kérdések ezek?”

Ennél nem is kezelhetné okosabban a helyzetet. Viccet ugyanis nem cenzúrázunk. Nem nevetni, zúgolódni, kritizálni bárkinek szabad, de eltörölni? Azt csak diktatúrákban szokás.

Ez is érdekelhet:

Ha mindenki tökéletes, mi lesz az ilyen mezei szar emberekkel, mint én?

A múltkor visszaugattam egy tapló nyugdíjasnak, olykor megnézem a lányok seggét és haveri körben simán tudok röhögni egy rasszista viccen. Mi lesz most velem?

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Visszatér a kilencvenes évek népszerű kígyós horrorja, de nem úgy, ahogyan gondolnád

Sírva búcsúzott Millie Bobby Brown a Stranger Things stábjától az utolsó forgatási napon

Kívülről fújod a Reszkessetek, betörők!-et? Biztos? Teszteld!

További cikkeink a témában