A Dirt 5 jópár ember fejében kicsapja majd a biztosítékot, mivel ez már nem az a Dirt, amit megszoktál, de mint arcade versenyjáték, baromi jó. Teszt!
Akinek már a Dirt 4 is túlságosan arcade volt, az tajtékozni fog a Dirt 5-től, hiszen ami eddig félúton volt az arcade és a szimuláció között, az most totálisan elfordul az utóbbi kategóriától, és teljesen elmerül az előbbiben, mindezt úgy, hogy mindent megtesz az „árkádosítás” érdekében, aki pedig szimulációt akar, annak odadobja a Dirt Rally-szériát. És ezzel nincs is semmi baj.
A Codemasters teljesen jól érzi, hogy nincs értelme mindig pengeélen táncolni, mert az csak nagyon ritkán sül el jól, ha valami mindenkinek jó akar lenni, főleg egy versenyjáték, ami egyszerre akar kedvezni a szimulátor- és az arcade-rajongóknak (igen, most rád nézek, Project Cars 3), ezért „fullba nyomják” mostantól, minden szimulátor-jelleget kiirtottak a Dirt-szériából, de annyira, hogy a Forza Horizon-széria mellé igyekszik befarolni, persze nem open world-játékként, de elég nagy hatékonysággal célozza be magát a mellette szabadon álló parkolóba.
A Dirt 5 még mindig az offroad-élményekre koncentrál, de már nem csak sárban, hóban és jégben mennek a versenyek, hanem aszfalton is, városban, mint valami ralisabbra vett Need for Speedben, és ez persze nem fog tetszeni annak, aki továbbra sem ezt akarja látni Dirt cím alatt. Mindenki más viszont nagyon jól fog szórakozni, hiszen egy majdnem tökéletesre csiszolt arcade-autóverseny ez, ami ráadásul változatosan próbálja elérni, hogy irdatlan mennyiségű órát rakj bele.
A karriermód sem egy rövid menet, közben viszont rengeteg fajta autót kell vezetnünk rengeteg féle útviszonyon, és nem feltétlenül lesz könnyű megnyerni minden versenyt, már csak azért sem, mert az ellenfeleink nem annyira kedves sofőrök, szeretnek mocskosan játszani, ez pedig néha roppantmód idegesítő tud lenni.
A Dirt 5 különféle pályaszakaszai is eléggé vegyesek, és az autópark is az, a jó öreg raliautóktól a homokjárgányokon át a nagydarab, nehezen irányítható verdákig minden előfordul, utóbbiakat ráadásul szereti olyan pályákra osztani a játék, ahol precízen kellene irányítanunk az autót, hogy ne zuhanjunk ki a pályáról, amiről persze annak rendje és módja szerint kizuhanunk, úgyhogy a káromkodás új szintjeit lehet felfedezni néhány verseny során.
Grafikailag egészen parádés a helyzet, a Dirt 5 ugyanis konkrétan gyönyörű PS4-en, ráadásul baromi gyorsan tölt és gyorsan is fut, mintha a Codemasters szerelmes levele lenne a leköszönő generációhoz, és még utoljára megmutatná, hogy volt ebben a vasban még erő, de persze már mindenki inkább a nextgen konzolokra fejleszt. Még ők is, mert nem tehetnek mást.
A Dirt 5 PS5-ön nem sokkal szebb, de persze azért látszik a tükröződéseken, hogy nem ugyanazzal a verzióval játszunk, plusz még a 60FPS-sel tükörsimán futó grafika jelzi, hogy nem PS4-gyel játszunk, annyival viszont nem szebb a nextgen változat, hogy az ember letegye a haját.
De ez tényleg azért nem annyira zavaró, mert a PS4-változat is annyira szépre van csiszolva, hogy akár ki is lehetett volna hagyni a PS5-ös változatot.
Aki nagyon szeretne multizni, az persze itt is megteheti, ráadásul még pályát is lehet szerkeszteni, ha arra lenne igény, de aki casual gamerként csak leülne, hogy lenyomjon pár meccset egy munkanap után, az jár a legjobban. Arra viszont jobb számítani, hogy eléggé addiktív a cucc, én első alkalommal úgy toltam bele 3 órát, hogy csak meg akartam nézni, hogyan fut, aztán hopp, hát hogy lett hajnali 2? És miért akarom még tovább tolni?
Mindazonáltal a Dirt 5 nem akar megújítani semmit ebben a zsánerben, pedig lehet, hogy valakinek már nem ártana valami újdonságot is mutatnia. Annyi versenyző van már ebben a szcénában, hogy nehéz is kitűnni bármivel, egy jó kis jeges driftelés pedig kevés ahhoz, hogy egy örökérvényű klasszikus válhasson a játékból. Simán benne van a pakliban, hogy sokan ezt fogják elővenni, ha akarnak egy kis split screen-mókát a haverokkal (akár négy fővel is mehet a menet), sőt, egy kis agyleszívós, szép egyedül autókázáshoz is tökéletes barát, mégis az az érzésem, hogy a Dirt 6 lesz majd az, ami igazán emlékezetes marad, és nem lepődnék meg, ha az már egy open world cím lenne. Az irány és a kivitelezés mindenesetre jó, szóval teljes nyugalommal le lehet ülni a Dirt 5 elé, és nem nézni az órát.