A 19. századi brit festőművészről, J. M. W. Turnerről elnevezett díjat 1984 óta adják oda az 50 évnél fiatalabb kortárs vizuális művészeknek Nagy-Britanniában. Az elismerés mellé csekély 25 ezer font (10,8 millió forint) is jár.

A Turner-díjnál rangosabb elismerést nemigen lehet elképzelni jelenleg a brit kortárs képzőművészetben. Az idei négy döntős munkáiból kiállítás nyílt a londoni Tate Britain múzeumban.

Az idei döntősök: Anthea Hamilton, Josephine Pryde, Helen Marten és Michael Dean.

A Londonban élő és alkotó Anthea Hamiltont a Lichen! Libido! Chastity! című tárlatáért jelölték a díjra. A fetisizmus témájának szentelt tárlat központi darabja egy téglafalból kikandikáló pucér férfi hátsó. Nem tennénk ki a szobánkba, de azért mutatjuk:

A Macclesfieldből származó Helen Marten a kortárs vizuális kultúrából inspirálódva készíti kollázsszerű munkáit, amelyekből a Tate Britain látogatói is ízelítőt kaphatnak. Őt az Eucalyptus, Let Us In című szóló kiállításáért jelölték Turner-díjra:

Az alnwicki Josephine Pryde munkássága a művészet és a fotográfia találkozási pontjára fókuszál. A művész Lapses in Thinking by the Person I am című szóló kiállításával került a jelöltek közé:

A Newcastle-ben élő Michael Dean olyan „esztétikailag megvetett anyagokból”, például fémhulladékokból készített szobrai és installációi révén került a finalisták közé. Az a nyársban végződő szobor mintha valamiféle „péniszember” lenne, kinek fallosza az egyedüli fegyvere:

A tekintélyes, de ugyanakkor gyakran heves vitákat kiváltó művészeti elismerés idei győztesét december 6-án hirdetik ki Londonban, jövőre pedig Hullban tartják az ünnepséget. Az biztos, hogy ezekről az alkotásokról idén is sokat fognak beszélni.

 

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Húsz zseniális film, ami megtörtént események alapján készült

Itt a bizonyíték, hogy a hűtlen brit feleségeknek irtózatosan rossz az ízlésük

Itt a Dűne előzménysorozatának első előzetese, mely a filmekhez méltó látványvilágot ígér

További cikkeink a témában