A Netflix tavaly decemberben adta át a nagyközönségnek Alfonso Cuarón Roma című filmjét, ami könnyedén lett 2018 egyik legjobbja. Idén is az első téli hónapra időzítve kapunk tőlük egy olyan alkotást, ami egészen biztosan az élbolyban fog végezni 2019 legjobb filmjeiről szóló listánkon.
Nicole (Scarlett Johansson) színésznő, Charlie (Adam Driver) pedig színházi rendező. Első találkozásuk sorsszerű. Azonnal egymásba szeretnek, amit házasság követ, majd a hollywoodi karrier előtt álló Nicole New Yorkba költözik, hogy csatlakozzon férje társulatához. Kisvártatva kisfiuk születik, közös darabjuk sikeres, vagyis látszólag tökéletes az idill.
A Házassági történet első néhány perce pont olyan, mint egy bensőséges, meghitt kapcsolatban való létezés, amiből hidegzuhanyként ébreszti fel a nézőt a tény, hogy a pár kapcsolata mostanra zátonyra futott. Az érzelmi váltás kegyetlen, de azonnal olyan közelségbe hozza a karaktereket, hogy képtelenség nem szurkolni a bajba jutott pár kálváriáját figyelve.
A válás nem hiába népszerű filmtéma. Két olyan ember fordul egymás ellen, akik valaha szeretetben éltek, ez pedig nemcsak tökéletes táptalaja a drámának, de igazi jutalomjáték lehet bármely színésznek, ha él a lehetőséggel. Ehhez persze kell a szakértő háttér, a forgatókönyvet is jegyző rendező, Noah Baumbach pedig tudja, miről beszél, hiszen filmje teljes mértékben önéletrajzi ihletésű. 2001-ben ismerte meg az akkoriban a Broadway-n játszó színésznőt, Jennifer Jason Leigh-t, akivel négy évvel később kötöttek házasságot, mely alatt egy fiuk is született. Öt évvel később Leigh kibékíthetetlen ellentétekre hivatkozva kérte a válást, ami három évig húzódott, és láthatóan mély nyomot hagyott a rendező lelkében.
Baumbach filmje így igazi szerzői mű a szó legintimebb, legerősebb értelmében, színészei pedig túlzás nélkül életük formáját hozzák, amihez egészen biztosan hozzájárult a rendező mesteri színészvezetése. Johansson minden mozdulatában ott a sértettség, az elnyomott, robbanni kész düh, a kétségbeesés, és mindezek mellett és ellenére a féltés, a gyengédség, a szeretet. Driver tökéletes partner. Karaktere csendes, békés és türelmes természetű, aki kezdetben hitetlenkedve, szinte passzívan figyeli az eseményeket, majd nála is megjelenik az a féltéssel és szeretettel vegyes düh, ami a feloldozásig lehengerlő feszültséggel tölti meg a filmet.
És ebben a moziban nem csak a főszereplők brillíroznak. A konfliktust igazából kirobbantó dörzsölt válóperes ügyvédnő szerepében Laura Dern kegyetlen, behízelgő, igazi Los Angeles-i plakátfigura, aki lehet ellenszenves, de kétség kívül a racionalitást és a hideg számítást képviseli az érzelmek viharában cselekvésre alig képes Charlie-val és Nicole-lal ellentétben. A szintén válóperes ügyvédet alakító Ray Liotta hozzá képest szándékosan karikaturizált figura. Túljátszott gesztusokkal operáló, harsány, már-már komikus karakter, az eldurvuló válások és a hajtépés szinonímája, aki a cselekmény egy pontján szabad kezet kap, és végül ez vezet az év legerősebb jelenetéhez, amit az ember hosszú napokig képtelen lesz kiverni a fejéből.
Nicole és Charlie veszekedése olyasmi, amit nagyon sokszor fogunk még idézni az elkövetkező évtizedekben. A mesterien felépített jelenetben a nyugalmi helyzetből fokozatosan szabadulnak el az indulatok, míg végül lekerülnek az álarcok, és egy hatalmas katarzisban robban fel a vászon. Itt mutatkozik meg a leginkább a rendező és két sztárjának zsenialitása, hiszen a tökéletesre komponált párbeszéd minden szava, az arcok összes rezdülése, a lélegzetvételek, a nyakakon kidagadó erek, majd a könnyek olyan intenzív élménnyel ajándékozzák meg a nézőt, amit nagyon ritkán kaphatunk meg egy mozijegy áráért.
Az ilyen, érzelmileg igencsak megterhelő jelenetek szerencsére nem nyomják agyon a filmet, ami képes alapvetően optimista maradni, annak ellenére is, hogy leszámol jónéhány romantikus illúzióval. Hiszen Baumbach filmjének lényege, hogy a kapcsolat ugyan széthullik, de a család valahogy túlél, amit nem lehet rózsaszín ködbe burkolni. A rendező egy pillanatig sem részrehajló, nem mentegeti a karaktereit, nem foglal állást, csak megmutatja azt a folyamatot, ahogy a család struktúrája átrendeződik, annak minden fájdalmával és kétségbeesésével együtt, de végig a reményre fókuszálva.
A Házassági történet minden képkockája, minden kimondott szava kincs. Az év legemberibb, legszimpatikusabb, legerősebb filmje, amit hatalmas vétek lenne kihagyni.