Szédülés
Cinemax, 20.00
Amikor az ötvenes évek végén bemutatták Alfred Hitchock Szédülés című filmjét, a korabeli közönség és kritikusok többsége nem igazán tudott mit kezdeni ezzel a csavaros és nyugtalanító pszichológiai-bűnügyi thrillerrel, ma viszont már a rendező egyik remekműveként tartják számon. James Stewart kelti életre John Ferguson magánnyomozót, aki azért lépett ki a rendőrség kötelékéből, mert tériszonya miatt képtelen volt megmenteni egyik munkatársa életét. A történet elején egy régi ismerőse szokatlan feladattal bízza meg a férfit: követnie kell feleségét, Madeleine-t (Kim Novak), mert attól fél, hogy kedvese megöli magát. Miközben megfigyeli, az egykori zsaru beleszeret a gyönyörű nőbe, aki végül leugrik egy magas toronyból. A detektívet mélyen megrázza a tragikus haláleset, ám nem sokkal később az utcán megpillant egy hölgyet, aki kísértetiesen hasonlít Madeleine-re, de ekkor még egyáltalán nem sejti, hogy valójában egy ördögi összeesküvés áldozata lett. A számos technikai trükköt és bámulatos vizuális megoldást felvonultató Szédülés mai szemmel nézve is egy felettébb bátor és szokatlan mainstream mozi, amelyet nem csak lélektani mélysége, hanem feszült atmoszférája és a suspense cseles adagolása miatt is mindenkinek bátran ajánlunk.
Szigorúan bizalmas
film+, 23.05
James Ellroy napjaink egyik legjobb krimiírója, akinek 1990-ben megjelent Szigorúan bizalmas című regényéből hét évvel később Curtis Hanson rendezett egy nem kevésbé pazar és bonyolult cselekményű film noirt, amelynek összetett forgatókönyvéért megérdemelten vehette át Brian Helgelanddel együtt az Oscar-díjat. Kim Basinger is megkapta az aranyszobrot a luxusprostituált Lynn Bracken megformálásáért, az ötvenes évek Los Angelesében játszódó kiábrándult mozi igazi sztárjai mégis a teljesen eltérő személyiségű nyomozók, akiket Kevin Spacey, Russell Crowe és Guy Pearce alakítanak. Ők hárman fognak össze, hogy saját módszereikkel oldjanak meg egy szövevényes gyilkossági ügyet, ám ebben az Arany Pálmára jelölt moziban senki és semmi sem az, aminek látszik. Ha szereted a kiváló krimiket, akkor ezt a filmet véletlenül se hagyd ki, mert tutira nem fogsz benne csalódni.
A test melege
Filmmúzeum, 1.15
Lawrence Kasdan a nyolcvanas évek elején megírta A Birodalom visszavág és Az elveszett frigyláda fosztogatói forgatókönyvét, majd úgy döntött, hogy rendezőként is bemutatkozik. 1981-es debütáló filmjével sikerült kisebb felbolydulást okoznia, A test melegében látható hosszú és érzéki szexjelenetek merészsége ugyanis több mint harminc évvel a film elkészítése után sem veszítettek semmit provokatív mivoltukból. A kiváló színészpárossal forgatott mozi azonban több puszta erotikus thrillernél, egy ízig-vérig neo noir, amelynek előképe Billy Wilder 1944-es Gyilkos vagyok című örökzöld klasszikusa. Az elképesztően dögös Kathleen Turner játssza Matty Walkert, aki egy fülledt floridai nyári éjszakán elcsábítja Ned Racine kisvárosi ügyvédet (William Hurt). A férfi a szenvedélyes szeretői viszony hatására teljesen elveszíti higgadtságát, és hagyja magát rábeszélni, hogy megölje a nő gazdag férjét, ezzel pedig egy olyan lavina veszi kezdetét, amelynek csakis teljes bukás lehet a vége. Egy keveset emlegetett, ám annál érdekfeszítőbb és szuggesztívebb mozi A test melege, amire tényleg érdemes beülni.