Ez bizony az év legfontosabb szórakoztatóipari bombahíre: a Netflix felvásárolja a Warner Bros.-t 82,7 milliárd dollárért. Ez pont akkora jelentőségű nagybevásárlás, mint amikor a Disney megvette a Foxot, vagy amikor az Amazon rátette a mancsát az MGM-re. Ha ez a biznisz összejön, a Netflix túlzás nélkül betonba önti piacvezető szerepét.
Azt már egy ideje tudni lehetett, hogy a Warner Bros. Discovery kitette magára az eladó táblát, amire olyan cégek mozdultak rá, mint a Paramount vagy a Comcast, de egyiknek sem sikerült olyan ajánlatot tennie, amire a 120 éves vállalat igazgatótanácsa rá tudta volna mondani az áment.
A Netflix végül pénteken robbantotta a bombát:
egy közleményben arról tájékoztatták a nyilvánosságot, hogy megvásárolják a Warnert 82,7 milliárd dollárért, mely ügylettel hozzájuk kerül a cég összes stúdiója, film- és sorozatkatalógusa... és igen, az HBO és az HBO Max is.
A Netflix már nem években, hanem évszázadokban gondolkozik
A vállalatból a vásárlás előtt kiválik a Global Networks nevű szegmens, amibe a CNN és a TNT csatornák mellett további sportcsatornák tartoznak, illetve a Discovery portfóliója. Ezekre a Netflix nem tartott igényt, így a Global Networks a továbbiakban önálló vállalatként, Discovery Global néven folytatná a működését. Az említett elemek leválasztása a tervek szerint 2026 harmadik negyedévéig meg fog történni, és ezután kezdődhet meg a felvásárlás folyamata, melynek végén olyan franchise-ok kerülnek majd be a Netflix ernyője alá, mint például a Trónok harca, ami még mindig egy olyan brand, amivel szakadatlanul lehet termelni a milliókat.
A streamingóriás egyébként azt is jelezte, hogy egyelőre nem terveznek olyan döntéseket, melyek negatívan érintenének folyamatban lévő projekteket, ami különösen a DC filmes univerzuma számára lehet jó hír, hiszen ezt nemrég rebootolták James Gunn vezényletével.
A felvásárlással kapcsolatban David Zaslav, a Warner vezetője is pozitívan nyilatkozott. Azt írta, hogy ezzel a megállapodással a világ két, történetmesélés szempontjából legnagyszerűbb vállalata egyesül, Ted Sarandos, a Netflix vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott, hogy ők együtt fogják meghatározni a történetmesélés következő évszázadát.
Nem mindenki örül
Szép tervek ezek, de azért azon sem kell csodálkozni, hogy nem mindenki repes a hír hallatán. Elvégre is két olyan név egyesül, melyek egyenként is komoly szereplők voltak, az ügyletnek emiatt óriási hatása lesz a szórakoztatóipar többi szereplőjére és a piaci versenyre nézve. Több piaci szereplő már elő is állt egy nyílt levéllel az amerikai Kongresszusnak címezve, melyben határozottan kritizálják a felvásárlást és arra kérték a Kongresszus tagjait, hogy ők is szólaljanak fel a Netflix terve ellen. Az Amerikai Rendezők Szövetsége is fél a dologtól, ők azzal indokolják aggályaikat, hogy szerintük a felvásárlás csökkenteni fogja a versenyt a filmiparban.
Az ügyletet az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma és versenyhatósága is vizsgálják, hiszen már most erős antitröszt‑aggályok fogalmazódtak meg politikusok és az említett szervezetek, szakértők részéről.
Oké, de mi jól járhatunk ezzel?
A tiltakozás érthető, azt viszont egyelőre képtelenség megmondani, hogy mi, nézők mennyire járunk majd jól ezzel az egésszel. Amikor beindultak a találgatások, hogy valóban összejöhet-e a Netflix-Warner biznisz, az elemzők azzal érveltek, hogy anyagilag mindenképpen jobban járnak majd a fogyasztók, ha nem kell külön előfizetni a két streamingplatform tartalmaira – hiszen az HBO Max katalógusa átvándorol a Netflixébe –, most viszont egyelőre az a mondás, hogy az HBO Max a Netflixtől függetlenül működik majd tovább.
Ez persze változhat a következő hónapokban, hiszen már most elkezdtek felerősödni azok a hangok, melyek azzal az indokkal igyekeznek megfúrni a bevásárlást, hogy az komolyan torzíthatja a piacot. A Netflix stratégiája valószínűleg az lesz, hogy igyekszik majd bebizonyítani, hogy az üzlettel a fogyasztók járnak majd jól, melynek részeként megtehet olyan lépéseket, melyek miatt valóban több marad a családi kasszában.
A cég vezetése mindenesetre már most azt hangsúlyozza, hogy a moziforgalmazás mindenképpen megmaradna, tehát a Warner filmjei továbbra is mennének a mozikban, nemcsak egyenesen a streamingplatformra készülnének, azonban ezzel együtt is valószínű, hogy jelentősen lerövidülne a filmszínházas forgalmazás kizárólagosságának időablaka, és előfordulhat, hogy a jövőben a Warner egy-egy filmje akár már néhány héttel a bemutató után megjelenne a Netflix (vagy az HBO Max) kínálatában.
Egy másik, az elemzők által kevésbé tárgyalt körülmény, hogy vajon mi lesz a felvásárlás után a gyártott filmek színvonalával. Azt ugyanis mindannyian tudjuk, hogy a Netflix nem a kiváló saját filmjeiről híres. Stúdióként a cég inkább a mennyiségi gyártásra helyezte a hangsúlyt a múltban, túlzás nélkül óriási halom szemetet öntve a nézőkre. Bízunk benne, hogy a Warner kreatív masszája megtalálja a helyét a Netflix rendszerében, hogy a jövőben egy kicsit okosabban költsék el az új tartalmakra szánt összegeket.
Így vagy úgy, nagyon izgalmas időszak előtt áll a Netflix, a Warner, az egész iparág... és természetesen mi, nézők is.
(Forrás: Netflix, Variety)
Ez is érdekelhet:
