A következő konzolgeneráció két titánja, az Xbox One és a Playstation 4 a Los Angeles-i E3-mon lenyomta egymással az első full kontakt meccset. Győztest hirdetünk.

A Microsoft javít

Az Xbox One bemutatkozása egyáltalán nem győzött meg minket, de hajlandóak voltunk szemet hunyni a tévé–sport–Kinect háromszögben eltévedő esemény fölött, hiszen biztosítottak minket arról, hogy az E3-mon már játékokról is lesz szó. A színpadra lépő Don Mattrick is ezzel az ígérettel kezdte, majd az egymás után érkező prominensek is megtettek mindent, hogy végre ne csak egy médiaboxként tekintsünk a gépükre.

Az első etapban nagy meglepetésünkre az X360-ról volt szó, amit – úgy tűnik – nem akarnak úgy lehúzni a vécén, ahogy ezt az első generációs konzolukkal csinálták. Nem csak egy újradizájnolt verziót dobnak hamarosan piacra, de az Xbox One érkezéséig havonta két ingyenes játékkal látják el a Gold tagsággal rendelkező gémereket, illetve új produktumok is érkeznek, melyek közül a PC-n orbitális sikert aratott World of Tanks címűt emelnénk ki.

Az eseményen több multiplatform cím is tiszteletét tette – az show-t például az új Metal Gear tetszetős videójával nyitották –, de értelemszerűen mi inkább a beharangozott exkluzívokra voltunk kíváncsiak. Ezekre sem kellett sokat várni, hiszen jött a Ryse: Son of Rome című ókori hentelde, mellyel az eseményen először – de nem utoljára – demózták, hogyan tesz hozzá a játékmenethez a sokat emlegetett Smart Glass technológia.

A Forza Motorsport soron következő részéről kiderült, hogy a játék mesterséges intelligenciája a felhőben okosodik: a program tanulmányozza a játékosok vezetési stílusát, majd az eredményt fellövi a Microsoft brutális szerverparkjába. A mutatott gameplay videó valóban meggyőző volt, amikor pedig közölték, hogy a játék nyitócímként a gép megjelenésekor elérhető lesz, nagyon sokan kezdték el fejben számolgatni a napokat. A következő bomba annak a Killer Instinct-nek a visszatérése volt, ami anno a játéktermekben a konferenciát feszülten figyelő harmincasok zsebpénzét úgy takarította be, mint Piedone a spagettit. Ezzel a játékkal demózták a konzol sharing funkcióját is, ami elég pofásra sikerült. Novembertől nem lesz elég leverni a haverodat, illik utána egy néhány perc alatt megvágott és feleffektezett videóval szétzúzni a maradék önbecsülését is. Szó mi szó, a fícsör igen mókásnak és hangulatosnak tűnt.

Az egyelőre még nem túl sokat – de legalább baromi látványosat – mutató Halo-folytatás, a Remedy által fejlesztett Quantum Break és a Little Big Planet babérjaira törő Project Spark szintén meggyőző videókkal érkeztek, ellenben a korábban a Sonynak fejlesztő Insomniac Sunset Overdrive című játéka csak laposat tudott pukkanni, a stúdiót pedig a Facebookon gyorsan szét is szedték az árulót kiáltó rajongók.

A külsős cégek által fejlesztett exkluzívok és időleges exkluzivitást kapó multiplatform címek láttán sem vertük a fejünket a falba. A Microsoft szimpatikus felhozatallal javította a bemutatkozáskor elkövetett bakit. A kedélyeket csupán a gép tervezett végfogyasztói ára hűtötte le némiképp; a csomagért 499 dollárt (szerintük egyenlő 499 euróval) kell kicsengetni a novemberi megjelenéskor.

A cikk folytatódik a tovább gomb után!

A Sony támad

Itthoni idő szerint hajnali negyed négy előtt pár perccel – egy kisebb indokolatlan késés után –, mielőtt a magyar gémerek lebukó homloka átfejelte volna a billentyűzetet, a Sony is beizzította a reflektorokat. A riválishoz hasonlóan a jelen generációs gépekkel kezdték a sort. A Vitával kapcsolatban hallhattunk néhány kellemesen csengő címet (főleg a The Walking Dead és a Killzone kézi konzolos vadhajtása generált elégedett ujjongást a nézőtéren), ám meg kell hagyni, bármennyire is szerették volna, az ebben az etapban felvázolt számok korántsem voltak olyan impresszívek, amennyire azt a Sony szerette volna. Persze a remote play varázsszó ismét elhangzott, de amíg nem látjuk működésben, addig egyre csökkenő izgalommal viszonyulunk a kérdéshez.

Ellenben a Playstation 3-mal kapcsolatos pillanatok már megérdemelték a lelkesedést. A héten debütáló, általunk is kipróbált The Last of Us mellett a másik főszereplő, a Beyond: Two Souls című játék vitte a prímet, de a Gran Turismo 6 miatt is koppant néhány áll a székek között. Egy biztos, a japán céget nem lehet azzal vádolni, hogy nem törődik a kifutó modellel. Ezután megtörtént végre, amit lélegzetvisszafojtva várt az egész gémervilág: bemutatták magát a gépet. Először azt hittük, hogy tévedés folytán egy olyan Xbox One-t hoztak a színpadra, amit előtte oldalba csűrtek egy gumikalapáccsal: kísértetiesen hasonlít a Microsoft gépére, de azért senki nem fogja őket összekeverni idén ősszel.

Az esztétikai élmény ezután sem hagyott alább; jöttek szépen sorban a már ismert exkluzív és multiplatform címek, illetve néhány újdonságot is megcsodálhattunk. Ezek közül a The Order 1886 című steampunk akciójátékot és a Mad Max videojátékos konverzióját emelnénk ki, és nem feledkezünk meg a The Dark Sorcerer-ről sem, melynek techdemója egészen egyszerűen elképesztő grafikai minőséget prezentált. A cégnek a független fejlesztők felé mutatott nagyvonalúsága – bármely stúdió fejleszthet és jelentethet meg játékot a platformra – már csak bónusz volt.

A Sony a prezentáció végén harcállásba vágta magát. Amikor Jack Tretton felvázolta, hogy nem szándékoznak semmilyen formában korlátozni a játékokat megvásárló gémer tulajdonosi jogait, így a használt lemezek szabadon eladhatók, cserélhetők, forgalmazhatók, a nézőtér szinte felrobbant a lelkesedéstől. Egy laza, de bénító erejű jobb egyenes volt ez a használtpiacot szűkíteni igyekvő Microsoft felé, amit határozott felütés követett: a Sony nem ír elő kötelező online kapcsolatot a gépbe pakolt lemezek ellenőrzése céljából. Mielőtt belegondoltunk volna, hogy akkor tulajdonképpen hogyan akarnak védekezni a szoftverkalózkodás ellen, Tretton közölte a gép végfelhasználói árát: 399 dollár ( szokásukhoz híven sajnos 1:1 arányban váltották át euróba), ami kerek száz dollárral olcsóbb, mint az Xbox One.

Egy ilyen árérzékeny piacon a mérsékelt árcédula igen komoly fegyvertény. Főleg annak húzódhat elégedett mosolyra a szája, akit totálisan hidegen hagy az előző generációban a hardcore játékok tekintetében megbukott Kinect feljavított utódja, és nem akar súlyos pluszt kifizetni a kötelező kiegészítőért. A konferencia vége a fentiek miatt ovációba torkollott. A vastapson még az sem tudott tompítani, hogy a többjátékos mód az új generációban már a Playstation Plus nevű fizetős szolgáltatás része lesz.

Az eredmény

A Microsoft stábjának háza táján a riadt hümmögést mostanra biztosan elnyomta a lázas fejvakarás monoton zaja. A Sony nagyon okos volt, hogy a gép bemutatását az expóra időzítette, hiszen már csak ezért is róluk beszél mindenki, a prezentáció végére sorolt bejelentések pedig pusztító ökölcsapásokként landoltak a nagy rivális arcán. A japán cég fellépői nem győzték hangsúlyozni, hogy a Playstation 4 a játékosokért van. Ebből a szlogenből még akkor sem engedtek, amikor a gép egyéb multimédiás funkcióit ecsetelték, és a prezentáció végére már mi sem kételkedtünk abban, komolyan is gondolják. Úgy tűnik, a nagy múltú gyártó a négyes számmal a második generációs Playstation sikerét tervezi megismételni. Ha a hadművelet első missziója az egyébként magabiztos teljesítménnyel felálló Microsoft E3-mas gálájának elhomályosítása volt, akkor a fentiekhez csak ennyit tennénk hozzá: mission accomplished.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Karácsonyi retrokvíz: nosztalgia fenyőfákkal, édességekkel és robotokkal

Visszatér a kilencvenes évek népszerű kígyós horrorja, de nem úgy, ahogyan gondolnád

Sírva búcsúzott Millie Bobby Brown a Stranger Things stábjától az utolsó forgatási napon

További cikkeink a témában