A kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatásait hosszasan sorolhatjuk. Nem mellesleg olyan közlekedési eszközhöz jutunk általa, amivel elkerülhetjük a dugókat, megspórolhatjuk a parkolódíjakat, az üzemanyag költségeket és a biztosítási összegeket.

Az EY kutatása szerint legalább havi 6000 forintot költenének magán egészségbiztosításra a magyarok, a mozgásszegény életmód azonban rendkívül jellemző az országra. Ezért kiemelt jelentőséggel bírnak azok a mozgásformák, amelyek a mindennapi rutin részévé tehetők.

A kerékpározásra elsősorban kardió edzésformaként tekintünk, ennek megfelelően nagyszerű hatást gyakorol a szívre és a keringése rendszerre. A rendszeres kerékpározás csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, sőt, a kardió mozgásformának köszönhetően javul a sejtek oxigénellátása.

Nem feledkezhetünk meg a kerékpározás alakformáló hatásáról sem. Noha ez a sport elsősorban az alsótest izmait dolgoztatja, nagyszerű alakformáló. Elsősorban a combok és a fenék izmait edzi, de kardió jellegének köszönhetően zsírégetésre is tökéletes. Aki hetente több alkalommal pattan biciklire, az bizonyosan elégedett lehet a lábai formájával.

Meg kell jegyezni, hogy a kerékpározás bizonyos mértékig a felsőtestet is képes formálni és edzeni. A stabilitás biztosítása a hát- és hasizmok munkáját követeli meg. Sőt, megfelelő ülés- és kormánybeállítások esetén egyes kerékpártípusok a gerincre is jótékony hatást képesek gyakorolni. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kerékpározás kevésbé terheli az ízületeket, mint a szilárd felületen végzett futás, noha a térdeket alaposan igénybe veheti. Térdproblémák esetén óvakodjunk a túlzott terheléstől, a kerékpározást próbáljuk inkább úszással helyettesíteni.

Mint általában a kardió edzések, úgy a kerékpározás is jó hatással van a tüdőre. Ez esetben azonban érdemes eloszlatni egy-két félelmet, legalábbis érdemes reálisan kezelni a problémát. Sokan mellőzik a városi kerékpározást a gépkocsik által kibocsátott károsanyagok miatt. Tény, hogy vidéki környezetben a tiszta levegőn szerencsésebb a sportolás. Ugyanakkor az is bizonyított, hogy a közlekedési eszközökön ülő utasok lényegesen nagyobb mennyiségben lélegeznek be szennyeződéseket, mint azok, akik kerékpárral közlekednek. Ez részben annak tudható be, hogy a kerékpár nem rendelkezik fülkével, ahol megrekednek a szennyeződések, illetve egy kerékpáros orra és szája magasabban helyezkedik el, mint egy gépkocsi légbevezető nyílása.

Kardió edzésről lévén szó, a rendszeres kerékpározás hatékony segítséget jelent a fogyásban is. Átlagos sebességgel tekerve egy óra alatt hozzávetőlegesen 500 kalóriát égetünk el, így ez az edzésforma valóban hatékony segítség lehet a zsírpárnák ellen folytatott küzdelemben.

Részben a fizikai egészségre és állóképességre gyakorolt hatása miatt, részben a mozgás örömének köszönhetően a kerékpározás hozzájárul a napi stressz levezetéséhez. Aki napi rendszerességgel biciklizik, az sokkal kisebb valószínűséggel szorong vagy mutatja a depresszió jeleit.

Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a kerékpár egy nagyszerű rekreációs eszköz, ami nem csupán közlekedésre, hanem sportolásra is használható. Ha ilyen célokat szeretnénk megvalósítani a segítségével, válasszunk a terepviszonyoknak megfelelő kétkerekűt; BTM, trekking, down-hill, országúti, városi kerékpárokkal találkozunk a kereskedelmi forgalomban. Válasszuk az igényeinknek leginkább megfelelő változatot!

(Szponzorált tartalom)

És ezt olvastad már?
Tradicionális stílus otthonába: A Chesterfield