Átfogó, független, kereshető adatbázis a hazai médiapiacról eddig nem létezett. Aztán jött a Mrs. White és letette az asztalra.
Az innováció - WHITEREPORT
A WHITEREPORT mediabrowser (WR) röviden egy adatbázison alapuló online médiapiaci eszköz, de ezzel olyan keveset mondtunk róla, mintha a Preziről annyit írnánk, hogy egy újszerű prezentációkészítő szolgáltatás. A WHITEREPORT ugyanis egy olyan innováció, ami megváltoztatja (és ezen belül: megkönnyíti, meggyorsítja, szemléletében szélesíti) a médiában dolgozók eddig jól bevált, de napjaink tempójához képest már lassúnak és szűklátókörűnek tűnő munkamódszereit.
- Azt tapasztaltuk, hogy nagyjából két évtizede, amióta kereskedelmi jellegű médiatevékenység folyik Magyarországon, olyan alapvető információgyűjtési lehetőség, ami a teljes piacot cross-médiásan bemutatja, nem volt – jelentette ki Incze Kinga. - A mediabrowserünk mögötti szellemiség az, hogy transzparenssé és percek alatt kereshetővé tegye az egész médiapiacot. A WR a 21. században már igencsak fragmentálódott médiapiacból nem csak a jéghegy csúcsát mutatja meg: 10 000 médiumot tartalmaz. A mediabrowserben idősorosan futtathatók az adatok, tehát egyfajta médiatörténet is nyomon követhető benne: mely médiumok jönnek és mennek, mely szegmensek virágoznak pénzügyileg, és összességében hogyan áll a médiaipar a hazai gazdaság volumenéhez képest. 2009-ben például volt még Danubius és Sláger rádió, most meg van Class FM és NeoFM, kérdés, hogy utóbbiról mennyi ideig lehet még jelen időben beszélni.
Profil#1
Incze Kinga a Mrs. White Media Consulting Kft. tulajdonosa és ügyvezető igazgatója. 1997-ben csatlakozik a Universal McCann csapatához, ahol 1999-ig médiatervezõként, majd media account directorként dolgozik, közben 1998-ban a Universal McCann európai Media Academy versenyének győzteseként tanulmányúton vesz részt New Yorkban. 1999-es kinevezésétől 2002 májusáig médiaigazgatóként a médiaügynökség vezetőjeként tevékenykedik. A Universal McCanntõl való 2002 májusi távozása után volt kollégájával, Pénzes Annával megírja A reklám helye- A hatékony médiatervezés és - vásárlás kézikönyve című gyakorlati szakkönyvet, amely azóta nemcsak a szakmabeliek polcán található meg, de kommunikációs és gazdasági témájú felsőoktatási kurzusok ajánlott, illetve kötelező olvasmányává is vált, és amelynek frissített-bővített változata, A reklám helye 2.0 címen 2006-ban jelent meg, és – erről a Player számol be elsőként – készül a 3.0 verzió is. 2002 őszén megalapítja a Mrs. White Media Consulting Kft.-t, amelynek fő profilja stratégiai üzleti média-tanácsadás.
Egy kereshető adatbázis, a médiapiac keresőmotorjának létrehozása első hallásra nem tűnik forradalmi ideának. Sokan meg is kérdezik az alkotóktól, hogy lehet, hogy ilyen eddig nem volt? A helyzet az, hogy egyrészt a know-how kifejlesztése kellett az evidensnek tűnő szolgáltatáshoz, ami egy iparjogvédelmileg védett rendszer arra vonatkozólag, hogy milyen médiapiaci információkat mivel és hogyan kapcsolunk össze. Korábban ilyen szintű, független adathalmazzal egy cég sem rendelkezett, ebbe a fajta, kereshetőséget biztosító „szoftveres köntösbe” eddig senki sem bújtatta, és ilyen típusú médiumadatokat sem kapcsoltak össze sem itt, sem pedig a környező országokban.
Hogy konkrétan mit is jelent a szolgáltatás, azt Marton Szilvia, operatív igazgató szemléltette egy-két gyakorlati példával. – Tegyük fel, hogy egy hipermarket Szolnokon nyit egy üzletet. A cég marketingesei hirdetni szeretnének, és az ügynökségüket vagy az asszisztensüket megkérik, hogy nézzen utána, hogy milyen helyi médiumokban helyezhetnék el a hirdetéseiket. A feladattal megbízott leül az internet elé, és pár óra, vagy egy nap alatt összeállít egy olyan listát, ami nagy valószínűséggel nem teljesen pontos és hiányos, mert jópár médium nem szerepel benne, vagy olyanok is benne vannak, amik már nem, vagy nem abban a formában léteznek. Ez a lassú és pontatlan eredménnyel járó folyamat a WR segítségével pár percesre rövidül le. Ugyanez igaz minden más „médiamunka” megalapozására is. Például a médiatulajdonosok esetében a versenytárselemzésre vagy új termék bevezetésekor a megcélzott piac feltérképezésére: tegyük fel, hogy egy médiavállalat bővíteni szeretné a portfólióját, és az a szakmai közhiedelem, hogy burjánzanak a gasztromédiumok. Ez esetben pár klikkeléssel meggyőződhet a piacelemző vagy termékfejlesztő szakember, hogy 2010 elejéhez képest 2012. 2. negyedévében hány gasztro témájú tévé, rádió, lap, site működött, hogy milyen médiavállalatok üzemeltették azokat, milyen pénzügyi eredménnyel, és arról is inputot kaphat a szakember, hogy a médiumindítás vagy – felvásárlás lehet jobb megoldás.
A médiaipar más oldaláról nézve is hiánypótló tényadatokat nyújt a mediabrowser: például egy versenyjogi eljárás során kulcsfontosságú az adott piac és az ahhoz tartozó médiapiaci szereplők definiálása. Ez a mediabrowser nélkül, előtt meglehetősen ad hoc történt, a WHITEREPORT segítségével azonban minden eddiginél pontosabb és szélesebb piacdefiníciós munka lehetséges.
Akik már használják
A negyedévente frissülő mediabrowserben 2012. I. negyedévének vonatkozásában 5.871 sajtótermék - 730 tévé, 207 rádió, 2.947 site, 46.658 plakát és 160 mozi - adatai szerepelnek, de nem csak egy passzív adathalmazról beszélünk, hiszen a tematikus keresésekkel feltérképezhetjük nem csak a jelen, de 2010. I. félévéig visszanyúlóan minden negyedév médiaviszonyait idősorosan is. Percek alatt juthatunk információhoz település, tematika, médiatulajdonos, céges pénzügyi adatok és sok más szempont szerint – akár egy-egy médiumra, szegmensre, vagy a teljes piacra rákeresve.
A szolgáltatást használók között jelenleg vannak médiaügynökségek (többek között Aegis Media, MediaEdge:CIA, Media Planning Group, SpiritCom)és reklámügynökségek (PopArt), hirdetők (Vodafone), auditorok (Mediaspirit Consulting), médiatulajdonosok (Sanoma, Ringier, Pannon Lapok Társasága), kutatócégek (Ipsos) és állami szervezetek (NMHH, Artisjus).
- Az a célunk, hogy a WHITEREPORT pár év múlva mindenfajta média munka első lépése legyen – mondta Marton Szilvia. - Ez egy olyan gyakorlati eszköz, ami az előkészítő feladatokra szánt időt nagymértékben lerövidítheti, ill. az eddigi szakmai „hiedelmeket” tényekkel támasztja alá, vagy cáfolja. A mediabrowser döntésbefolyásoló szerepe már most látszik, hiszen az egyes médiapiaci szegmensek piacméretét és az egyes médiavállalatok piaci részesedését tekintve sokszor az eddigitől eltérő eredményeket mutat azáltal, hogy a piacot a maga teljességében vizsgálja. Egy év elteltével elmondhatjuk, hogy a piac jól fogadta a terméket, a felhasználók száma folyamatosan növekszik. A nagyobb ügynökségek egy része már akkor az előfizetőnkké vált, amikor a fejlesztés még csak papíron létezett. Sőt arra is volt példa, hogy egy előfizetőnk az árra vonatkozóan azt a megjegyzést tette, hogy nyugodttan mögé rakhatnánk még egy nullát.
Profil#2
Marton Szilvia 2005-ben a Budapesti Gazdasági Főiskola belkereskedelmi szakán végez, diplomamunkáját a hazai dekorkozmetikai piac helyzetéről írja. Gyakornokként 2004-ben a Filmmúzeum-csoportnál helyezkedik el értékesítési területen, majd 2005 őszétől 2008 januárjáig kereskedelmi és marketingigazgatói pozíciót tölt be ugyanitt. (Ezen időszakban a cégcsoport portfóliójába a Filmmúzeum, a TV Paprika és a TV Deko televíziók, valamint a TV Paprika magazin tartoztak.) Az Est Media Groupnál BTL-területen töltött rövidebb időszak után, 2008 nyarán csatlakozik projektmenedzserként a Mrs. White Media Consultinghoz, ahol jelenleg operatív igazgatóként tevékenykedik.
Célkeresztben a Player
A WHITEREPORTBÓL kiolvasható, hogy a magyar médiapiac az elmúlt két évben a világegyetem tágulásával ellentétes irányú mozgást végez, azaz szűkül, és ezt pontos számokkal is alá tudják támasztani. Például 2008 és 2010 közt a médiaipar volumene 10%-kal, nettó 300 milliárd forintra csökkent (több mint 900 médiavállalat pénzügyi adatai alapján), és a 2008-ban még átlagosan 5% profitrátát mutató piac 2009 óta veszteséges. A vidéki rádiók hullanak, 2011. utolsó negyedévéhez képest 14%-kal csökkent a számuk.
Természetesen azt is látják, hogy mi az, ami erősödik, profitábilissá válik, de amikor ezek után érdeklődtünk, akkor csak széles mosolyt kaptunk válaszul, hiszen pontosan ez (is) az, amiért érdemes előfizetni a mediabrowserre. Hogy mégse térjünk haza üres kézzel, a Mrs. White végzett egy rövid elemzést a Playerrel kapcsolatban.
- A mediabrowser olyan keresésekre is alkalmas, hogy ha valaki ki akarja deríteni, hogy milyen férfiaknak készülő médiumok vannak a hazai piacon (tévé, sajtó, online, rádió stb.), akkor klikkel ötöt és máris megkapja a listát – magyarázta Incze Kinga. - Megnéztük a Player versenyközegét, és azt állapítottuk meg, hogy van sok számítástechnikai és autós dolog, de amikor konkrétan férfi tematikára kerestünk rá, akkor azt láttuk, hogy csak tucatnyi azoknak a lapoknak és honlapoknak a száma, amelyek úgymond kifejezetten a hímnemű populációnak szólnak. Ez egy nagyon hiányzó tematika, ugyanis az elemzéseinkből tudjuk, hogy például közéleti-hír tematikában ezres nagyságrendben vannak médiumok, sőt még vallási témában is háromszázas a „bokor”!
Rejtőzködő Startup
A fejlesztés 2010 elején indult, és a felhasználók számára 2011. februárjától működik. – Vicces, de két évnek kellett eltelnie, mire rájöttünk, hogy a WR tulajdonképpen egy startup vállalkozás – mondta Incze Kinga -, ami nagyon furcsa egy olyan senior tanácsadói háttérrel, mint a miénk. Azt vettem észre, hogy ezzel a termékkel ugyanazon az úton megyünk végig, mint egy startup esetében. Az ember kitalálja, fejleszti, bevezeti a piacra, küzd a változások ellen ható elemekkel, meg kell értetni a leendő fogyasztókkal, mit nyernek vele, és így tovább.
Incze Kinga a jövőbeni tervekről egyelőre kevés konkrétumot árult el, de annyi bizonyos, hogy az interjú időpontjában éppen tárgyalások folytak egy szomszédos pilotország befolyásos és nemzetközi médiaszereplőjével a WHITEREPORT ottani bevezetéséről. Incze Kinga szerint amennyiben az együttműködés létrejön, akkor az lehet az első lépés a külföld irányába, amit ugrásszerű terjeszkedés követhet.
- A vízió az, hogy a WR ne csak a gyakorlati médiamunkában, hanem a makró szintű döntéshozatalban is elengedhetetlen legyen. Tulajdonképpen az a terjeszkedésünk célja, hogy médiapiaci téren egyfajta információs nagyhatalmat építsünk. Ha a mediabrowsert felépítjük az Európai Unió országaiban, és ezeket összekapcsoljuk, akkor egy olyan unikális információforrás jöhet létre, ami nagyon sok gazdasági és jogi döntést befolyásolhat a médiapiacon.
Olvasd el a GlobePlayer sorozatunk korábbi interjúit is!
(fotó: Tóth István)