A 2012-es Forma-1-es szezonban rajthoz álló csapatokról készítettünk összeállítást.

A szurkolók figyelmét az új szabálymódosítások mellett a legjobban az idei szezonra kifejlesztett autók kötik le, amiket Pheke techrovatvezető barátom egyszerűen csak szárny nélküli repülőknek tart. Ha esetleg eddig még nem éreztél volna hatalmas késztetést, hogy a vasárnapi ebéd után a kanapén terpeszkedve végignézd a közel két órás körözgetést, akkor itt egy kis kedvcsináló. Ezeket a versenygépeket és pilótákat láthatod hétről hétre, március 18-tól november 25-ig.

Caterham

A csapat története még a BMW Forma-1-ből való kivonulásakor kezdődött, melynek köszönhetően megkapták az indulás jogát a 2010-es esztendőre. Ekkor maláj üzletemberek egy csoportja megvásárolta a Lotus Cars névhasználati jogát, így Lotus Racing néven debütáltak az F1-ben. A következő évben már a patinás Team Lotus néven indultak, de jogi problémák merültek fel a névhasználattal kapcsolatban. Így végül a csapat lemondott a névről, helyette a Team Lotus Enterprise által 2011. április 27-én felvásárolt Caterham sportautó gyár nevét vették fel. A Caterham F1 Team a Team Lotus jogutódaként 2012-ben debütál a rajtrácson.  Az elmúlt két évben nem szereztek pontokat és nem értek el értékelhető eredményt, a sereghajtók közül viszont ők voltak a leggyorsabbak. A CT01 kódjelű kasztnit egy Renault motor hajtja, melyet a finn Heikki Kovalainen és az előzetes megállapodást felrúgva, nem az olasz Jarno Trulli, hanem az orosz Vitalij Petrov terelget majd.

Ferrari

A legendás Scuderia Ferrari, mely a vb történetének kezdete óta szerepel az F1-ben, igaz a legelső szezonban csak a második futamban álltak rajthoz. Összesen 16 konstruktőri és 15 egyéni bajnoki címmel büszkélkedhetnek eddig az olaszok, mellyel a legeredményesebb csapat címét is birtokolják a Forma-1-ben. Az F12-es nevű brutális orrkúppal rendelkező gépüket a kétszeres világbajnok spanyol Fernando Alonso és a brazil Felipe Massa vezeti majd, a vörös ördögök reményei szerint egészen az újabb vb-győzelemig.

Force India

A silverstone-i pályán mutatták be a VJM05-ös kódjelű autót, melyet a futamok során talán egyre többször fognak a kommentátorok emlegetni. Ugyanis a tavalyi évben már nem azért izgultak, mint 2008-ban a kezdetekkor, hogy lehetőleg ne az utolsó sorból álljanak rajthoz, hanem, hogy minden egyes időmérőn bejussanak a Q3-ba, azaz a legjobb tíz közé. Ez sikerült is nekik, ami annyit jelent, hogy csak a Red Bull, a McLaren, a Ferrari és a Mercedes volt gyorsabb náluk. Meghatározó csapata lett tehát a középmezőnynek, mely a két pilótának, a német Nico Hülkenbergnek és a brit Paul di Restának reménytelivé teszi a 2012-es esztendőt.

Hispania

A röviden csak HRT-nek nevezett spanyol csapat 2010-től tagja a királykategória mezőnyének. Az F112-es kódjelű Cosworth motorral üzemelő versenyautójukkal egyetlen hatalmas célja van a csapatnak: ne az utolsók között szerepeljenek, mint az eddig teljesített két szezonban, ahol mind a kétszer a 11. helyen végeztek a bajnokságban, és egyedül csak a Virgin csapatot tudták megelőzni. Ennek a nemes célnak az érdekében a spanyol Pedro de la Rosa és az indiai Narain Karthikeyan biztosan mindent meg is tesz majd.

Lotus

A felsorolás elején már említettük a tavalyi évben még Lotusként versenyző csapatot, mely Caterhamra változtatta nevét, hogy elkerüljék a mezőnyben két azonos néven futó versenyautó miatti jogi hercehurcát. Az idei szezonban így a Lotus Renault GP jogutódjaként, mondhatni új csapatként mutatkozik be a Lotus F1 Team. A Renault motoros E20 nevű gép az egyik legszebb a mezőnyben, hiszen legendás fekete és arany festése az 1980-as évek második felében sikeresen szereplő akkori Lotusra hasonlít. A csapattól igen sokat várnak, főleg, hogy itt ül újra egy F1-es autó kormánya mögé a világbajnok finn Kimi Räikkönen, és az ugyancsak két év kihagyás után visszatérő francia Romain Grosjean.

Marussia

A korábban Marussia Virgin Racing, vagy Virgin Racing néven jegyzett Formula–1-es csapat 2010-től szerepel a száguldó cirkuszban. De nemcsak a név változott, hiszen régebben brit színekben, idén pedig már orosz zászló alatt serénykednek. A cél egyértelmű: Ne legyünk utolsók! Ehhez viszont igencsak össze kellene kapni magukat, hiszen csak a harmadik, egyben utolsó előtti tesztre tervezték elvinni az sereghajtóknál megszokott Cosworth motorral szerelt MR01 kódjelű autójukat. De a szegény embert még az ág is húzza, hiszen nem tudták teljesíteni a FIA által előírt utolsó, 18. kötelező töréstesztet, így nem próbálhatták ki a 2012-es gépüket. Az egész istálló most erőn felül azon dolgozik, hogy a szezonnyitóra minden rendben legyen és teljesítsék a szabálykönyvben leírtakat. A jerezi tesztre és az első barcelonai alkalomra is csak a tavalyi autót vitték, azt is csak azért, hogy az újonc francia Charles Pic gyakorolhasson. Ennek persze korántsem örül a másik pilóta, a veteránnak számító német Timo Glock, aki szerint az is hatalmas hátrány jelent számukra, hogy autójukban idén sem lesz KERS, azaz körönként 6,6 másodpercig plusz 85 lóerőt adó bioturbó.

McLaren

A régi nagy csapatok egyike, mely még a Forma-1 hőskorában, 1966-ban a Monacói Nagydíjon debütált. Azóta a brit csapat 12 versenyzői és 8 csapatbajnoki címet nyert. A McLaren két ugyancsak brit világbajnok pilótával is büszkélkedhet, a 2008-ban címet nyert Lewis Hamiltonnal, és a 2009-ben összetett első helyet megszerző Jenson Buttonnal. Mi más célja lehetne a Mercedes motoros MP4-27 volánja mögött egy ilyen erős párosításnak, mint a végső győzelem? Na és persze a revans a Red Bull csapaton, akik mögött az elmúlt két esztendőben másodikként zártak.

Mercedes

Nemcsak a hétszeres bajnok Michael Schumachernek köszönhető, hogy a Forma-1 hatalmas népszerűségnek örvend Németországban. A Mercedes gyári csapatként csak 1954-ben és ’55-ben szerepelt az F1-ben és azalatt a két év alatt kilenc győzelmet szerzett. A Brawn GP utódjaként a németek 2010-ben tértek vissza teljesen, és a brit McLarenhez hasonlóan a két pilóta itt is a csapattal azonos nemzetiségű. Michael Schumacher és Nico Rosberg a harmadik szezont kezdi együtt, akik remélik, hogy az idei szezonban már tényleg jók lesznek a dobogóra, sőt akár a legfelső fokára is.

Red Bull

Az osztrák licencszel versenyző és a Red Bull energiaital-gyár tulajdonában álló két csapat közül az elsőszámú, 2005-ben kezdte karrierjét az F1-ben. Az előző két évben mindent vittek, a német Sebastian Vettel megnyerte a bajnokságot, majd megvédte a címét és az ausztrál Mark Webber segítségével begyűjtöttek két konstruktőri elsőséget is. Még nem tudni, Vettel milyen néven fogja illetni a hivatalosan RB8 nevű Renault motoros versenygépét, ugyanis volt már Kate, illetve Kate mocskos hugicája, majd Lucskos Liza és az első bajnoki címet hozó Kéjenc Mandy következett. A címvédésre a Kylie Minogue ihlette Romlott Kylie becenevű autójával került sor, amit Dietrich Mateschitz csapattulajdonostól ajándékként meg is kapott.

Sauber

A svájci Peter Sauber által 1970-ben alapított csapat eddig 323 futamon állt rajthoz, de csak 2008-ban sikerült kiharcolniuk az eddigi egyetlen győzelmüket, Robert Kubica révén. A C31 kódjelű autójukhoz a motort – úgy, ahogy az elmúlt két évben is – a Ferrari biztosítja számukra. A pilótaüléseket a japán Kamui Kobayashi és a mexikói Sergio Pérez foglalja el. A tavalyi évben a középmezőny végére, a hetedik helyre voltak jók összetettben, de mint az összes vetélytárs, ők is fogadkoznak, hogy idén már biztos előrébb tudnak lépni egy-két helyet.

Toro Rosso

A kétszeres világbajnok Red Bull csapat kistestvére a Scuderia Toro Rosso, mely felerészben az energiaital-gyár tulajdonos Dietrich Mateschitz, és felerészben a 14 szezonban 10 futamgyőzelmet szerző, 1997-ben visszavonult osztrák pilóta, Gerhard Berger tulajdonában van. Hiába a közös vérvonal a Red Bull csapattal, a Toro Rosso STR7 nevű autójában mégsem Renault motor dohog, hanem Ferrari. Versenyzőik az ausztrál Daniel Ricciardo és az újonc francia Jean-Eric Vergne, aki a 2010-es brit Formula-3 bajnoka és 2011-ben a Renault 3.5 szériában a második helyen végzett összetettben.

Williams

A szebb napokat is megélt neves csapat az 1969-től 1976-ig működő Frank Williams Racing Cars utódjaként jött létre 1977-ben, Frank Williams és Patrick Head tulajdonában. A Forma-1 második legsikeresebb csapata 7 egyéni és 9 konstruktőri világbajnoki címével. Az ezredforduló után lejtmenetbe került a csapat, mely utolsó vb-címét az IndyCarban is bajnokságot nyert Jacques Villeneuve szerezte még 1997-ben. A Williams legnagyobb törése 2005-ben következett be, amikor a teljes mértékig magánkézben lévő csapat már nem élvezte egyetlen autógyár támogatását sem, mely következtében egészen addig csúsztak hátra a tabellán, hogy a motorokat már ők is csak a sereghajtókat ellátó Cosworth-től tudták megvásárolni. A 2012-es szezonban FW34-gyel rajthoz álló versenyzői a GP2-bajnok venezuelai Pastor Maldonado és a brazil Bruno Senna, aki a háromszoros Formula–1-es világbajnok, néhai Ayrton Senna unokaöccse. Persze ők is szeretnének elmozdulni a tavalyi összetett 9. helyről, melyhez az idényben utolsó pontszerző (5 pontot szereztek) csapatként jutottak hozzá.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttál már focikapust négyujjas kesztyűben? Mutatunk egyet

Világbajnok csapattársa dicsérte Szoboszlait a kiváló teljesítménye után

Szoboszlai gólt lőtt a Tottenham ellen

További cikkeink a témában