100 százalékig a Giróra van kihegyezve a magyar bringás.

Nyolc nap múlva kezdődik a Giro d'Italia, nem is akárhol: a 21 napos verseny első három szakaszát Magyarországon rendezik. Az olasz kör 105. kiadásának magyar szakaszán, avagy a Grande Partenzán Valter Attiláért is szoríthatunk – aki tavaly még a rózsaszín trikót is viselhette három szakaszon, azaz ennyi ideig élen állt az összetettben, míg végül a 14. helyen zárt.

A 24. születésnapját nem sokkal a verseny után ünneplő kerekesnél adódott a kérdés: mennyire a Giróra van kihegyezve az idei szezonja? „Száz százalékig – mondta a Playernek. – Örülök, hogy van már most is sikerem, ez a közeljövőre nézve is fontos, mert így nyugodtabban tudom majd elkezdeni a Girót, hiszen nincsen 'teljesítménykényszerem'.

Száz százalék, hogy jövőre is ilyen szinten fogok tekerni, tehát akár jövőre is indulhatok a Girón, így nem kell azon aggódnom, hogy nekem ez most élet-halál kérdés.”

De ne ugorjunk ennyire előre, Valter utalt egy már meglévő idei sikerre, az április 22-én véget ért alpesi körversenyen szerzett ötödik helyére. A hegyi szakaszokkal dúsított ötnapos körön erős mezőny vett részt, elvégre ez számított a Giro főpróbájának. Márpedig ha tavaly jól sikerült az olasz kör Attilának, akkor idén még jobbra számíthatunk.

„Tavaly az életemért küzdöttem minden nap, idén jobb formában érkeztem, jobban tudtam versenyezni a Tour de Alps-on – magyarázta a különbséget –, mind az öt nap konstansan nagyon jó volt, és már most formában vagyok, nem csak májusra lendültem bele.” Megjegyezte, hogy talán a mezőny többi versenyzője is kicsit más szemmel néz már rá, tekintettel a tavalyi Giro-sikerre és az idei alpesi versenyre, ahol lényegében nem volt könnyű szakasz.

A tavalyi Girót nehéz feledni: Valter öt napon át viselhette a 25 év alattiak mezőnyét vezetőnek kijáró fehér, és három napon át az összetettben élen állónak járó rózsaszín trikót.

Magyar kerekes korábban még soha nem viselhette a megkülönböztető trikók egyikét egyetlen nagy, háromhetes körversenyen (Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta) sem.

Ezeket a trikókat az Intimissimitől kapta, és meg is tarthatta: egy otthon van nála a bejárati ajtónál, egy pedig a szülői házban Csömörön. De ugyancsak az Intimissimi biztosítja a bokszeralsót is, amiben teker.

Till és Valter Attila – Fotó: Player.hu

Az idei Giro számunkra persze a magyar szakaszok miatt extrán érdekes: május 6-8-ig három szakaszon is szurkolhatunk Valter Attiláéknak (Budapest–Visegrád, Budapest; Kaposvár–Balatonfüred).

„Óriási plusz teher, de óriási megtiszteltetés is – mondta Attila a magyar etapokról. – Külön jó, hogy pont most történik meg, most jöhet Magyarországra a Giro, amikor versenyzek, és nem tíz évvel előbb vagy később.

Sokan várják, hogy megnyerjem ezt a három szakaszt, de ez nem fog megtörténni.

A visegrádi hegy annyira 'kicsi', hogy egy sprinter is felmehet, ha jól ér oda. Mindenesetre rengeteget bringázom itt, ez az egyik kedvenc edzésterepem. Aztán Visegrád után élvezni is szeretném kicsit a versenyt.”

Majd az összképet árnyalandó azért még megjegyezte, hogy „az összetettben 180-an indulunk, ha 90. vagyok, az még mindig a mezőny fele, ami egyáltalán nem rossz, persze nem ez a cél.”

A szervezési hagyományok – melyek bonyolult írott és íratlan szabályait hosszan ecsetelte Attila – alapján tíz évig biztosan nem lesz Giro Magyarországon, ezért is fontos számára, hogy élvezze a versenyzést. Meg kicsit alkati kérdés is: azt mondja, a magánéletben sokkal nyugisabb, egyáltalán nem jellemző rá a versengés, azt maradéktalanul kiéli a sportban.

„A verseny valóban egy harc, de a sport a harc legszebb formája – mondta definíciószerűen. – Harag viszont nincs köztünk, kiéljük a versengést a bringán, ott is inkább csak a hegyi szakaszokon. Van, amikor kockáztatok, mert jön az adrenalin, de többnyire nem jellemző rám ez.”

Attila valóban rendkívül kiegyensúlyozottnak és realistának tűnt. A rivalizálás feszegetésekor megjegyezte, hogy azért alapvetően ez egy csapatsport, és neki a csapata, a Groupama-FDJ érdekeit is kell néznie (például az Alps-ot a csapattársa, Thibaut Pinot nyerte meg pár napja).

De nemcsak riválisok és csapattársak indulnak majd a Girón, hanem magyar versenyzőtársak is, akik nagyon fontosak, egyrészt a barátság miatt, másrészt mert könnyebben, gördülékenyebben tud velük beszélgetni a háromhetes verseny alatt, ami jelentősen csökkenti a stresszt.

Egy gondolat erejéig felmerült az edzéshelyszínek köztük a kerékpárutak szerepe is. Az előbbiről azt mondta, bizonyos körülmények közt hátrányt is jelenthet a helyismeret, ha a versenyen kijelölt szakasz nem pontosan úgy van, ahogy azt a bringás megszokta, az utóbbira pedig annyit mondott, hogy „a kerékpárút még edzésen sem érdekel, mert ekkora sebességnél balesetveszélyesebb a közútnál.”

Az idei Giro május 6-án rajtol Budapesten, és május 29-én Veronában ér majd véget.

Valter Attila

Született: 1998. 06. 12., Budapest
Országúti versenyző, hegyimenő
Csapata: Groupama-FDJ
Magyar időfutam-bajnok (2019)
Tour de Hongrie-győztes (2020) – 15 év után az első magyar győztes a hazai körön
Az első magyar kerekes, aki a Grand Tourok bármelyikén megkülönböztető trikót viselhetett.

(Fotók: Player.hu, borítókép: Valter Attila/Facebook)

Ez is érdekelhet:

Valter Attila: Magamért, a csapatomért és értetek küzdöttem

Valter Attila leírhatatlan három napnak jellemezte azt a periódust, amíg viselhette a Giro D'italia rózsaszín trikóját.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hansi Flick elégedett volt az Atlético elleni vereség után

Rangsorba állítottuk 2024 tíz legjobb futballistáját

Carlo Ancelotti lett az év legjobb klubedzője

További cikkeink a témában