100 százalékig a Giróra van kihegyezve a magyar bringás.

Nyolc nap múlva kezdődik a Giro d'Italia, nem is akárhol: a 21 napos verseny első három szakaszát Magyarországon rendezik. Az olasz kör 105. kiadásának magyar szakaszán, avagy a Grande Partenzán Valter Attiláért is szoríthatunk – aki tavaly még a rózsaszín trikót is viselhette három szakaszon, azaz ennyi ideig élen állt az összetettben, míg végül a 14. helyen zárt.

A 24. születésnapját nem sokkal a verseny után ünneplő kerekesnél adódott a kérdés: mennyire a Giróra van kihegyezve az idei szezonja? „Száz százalékig – mondta a Playernek. – Örülök, hogy van már most is sikerem, ez a közeljövőre nézve is fontos, mert így nyugodtabban tudom majd elkezdeni a Girót, hiszen nincsen 'teljesítménykényszerem'.

Száz százalék, hogy jövőre is ilyen szinten fogok tekerni, tehát akár jövőre is indulhatok a Girón, így nem kell azon aggódnom, hogy nekem ez most élet-halál kérdés.”

De ne ugorjunk ennyire előre, Valter utalt egy már meglévő idei sikerre, az április 22-én véget ért alpesi körversenyen szerzett ötödik helyére. A hegyi szakaszokkal dúsított ötnapos körön erős mezőny vett részt, elvégre ez számított a Giro főpróbájának. Márpedig ha tavaly jól sikerült az olasz kör Attilának, akkor idén még jobbra számíthatunk.

„Tavaly az életemért küzdöttem minden nap, idén jobb formában érkeztem, jobban tudtam versenyezni a Tour de Alps-on – magyarázta a különbséget –, mind az öt nap konstansan nagyon jó volt, és már most formában vagyok, nem csak májusra lendültem bele.” Megjegyezte, hogy talán a mezőny többi versenyzője is kicsit más szemmel néz már rá, tekintettel a tavalyi Giro-sikerre és az idei alpesi versenyre, ahol lényegében nem volt könnyű szakasz.

A tavalyi Girót nehéz feledni: Valter öt napon át viselhette a 25 év alattiak mezőnyét vezetőnek kijáró fehér, és három napon át az összetettben élen állónak járó rózsaszín trikót.

Magyar kerekes korábban még soha nem viselhette a megkülönböztető trikók egyikét egyetlen nagy, háromhetes körversenyen (Tour de France, Giro d’Italia, Vuelta) sem.

Ezeket a trikókat az Intimissimitől kapta, és meg is tarthatta: egy otthon van nála a bejárati ajtónál, egy pedig a szülői házban Csömörön. De ugyancsak az Intimissimi biztosítja a bokszeralsót is, amiben teker.

Till és Valter Attila – Fotó: Player.hu

Az idei Giro számunkra persze a magyar szakaszok miatt extrán érdekes: május 6-8-ig három szakaszon is szurkolhatunk Valter Attiláéknak (Budapest–Visegrád, Budapest; Kaposvár–Balatonfüred).

„Óriási plusz teher, de óriási megtiszteltetés is – mondta Attila a magyar etapokról. – Külön jó, hogy pont most történik meg, most jöhet Magyarországra a Giro, amikor versenyzek, és nem tíz évvel előbb vagy később.

Sokan várják, hogy megnyerjem ezt a három szakaszt, de ez nem fog megtörténni.

A visegrádi hegy annyira 'kicsi', hogy egy sprinter is felmehet, ha jól ér oda. Mindenesetre rengeteget bringázom itt, ez az egyik kedvenc edzésterepem. Aztán Visegrád után élvezni is szeretném kicsit a versenyt.”

Majd az összképet árnyalandó azért még megjegyezte, hogy „az összetettben 180-an indulunk, ha 90. vagyok, az még mindig a mezőny fele, ami egyáltalán nem rossz, persze nem ez a cél.”

A szervezési hagyományok – melyek bonyolult írott és íratlan szabályait hosszan ecsetelte Attila – alapján tíz évig biztosan nem lesz Giro Magyarországon, ezért is fontos számára, hogy élvezze a versenyzést. Meg kicsit alkati kérdés is: azt mondja, a magánéletben sokkal nyugisabb, egyáltalán nem jellemző rá a versengés, azt maradéktalanul kiéli a sportban.

„A verseny valóban egy harc, de a sport a harc legszebb formája – mondta definíciószerűen. – Harag viszont nincs köztünk, kiéljük a versengést a bringán, ott is inkább csak a hegyi szakaszokon. Van, amikor kockáztatok, mert jön az adrenalin, de többnyire nem jellemző rám ez.”

Attila valóban rendkívül kiegyensúlyozottnak és realistának tűnt. A rivalizálás feszegetésekor megjegyezte, hogy azért alapvetően ez egy csapatsport, és neki a csapata, a Groupama-FDJ érdekeit is kell néznie (például az Alps-ot a csapattársa, Thibaut Pinot nyerte meg pár napja).

De nemcsak riválisok és csapattársak indulnak majd a Girón, hanem magyar versenyzőtársak is, akik nagyon fontosak, egyrészt a barátság miatt, másrészt mert könnyebben, gördülékenyebben tud velük beszélgetni a háromhetes verseny alatt, ami jelentősen csökkenti a stresszt.

Egy gondolat erejéig felmerült az edzéshelyszínek köztük a kerékpárutak szerepe is. Az előbbiről azt mondta, bizonyos körülmények közt hátrányt is jelenthet a helyismeret, ha a versenyen kijelölt szakasz nem pontosan úgy van, ahogy azt a bringás megszokta, az utóbbira pedig annyit mondott, hogy „a kerékpárút még edzésen sem érdekel, mert ekkora sebességnél balesetveszélyesebb a közútnál.”

Az idei Giro május 6-án rajtol Budapesten, és május 29-én Veronában ér majd véget.

Valter Attila

Született: 1998. 06. 12., Budapest
Országúti versenyző, hegyimenő
Csapata: Groupama-FDJ
Magyar időfutam-bajnok (2019)
Tour de Hongrie-győztes (2020) – 15 év után az első magyar győztes a hazai körön
Az első magyar kerekes, aki a Grand Tourok bármelyikén megkülönböztető trikót viselhetett.

(Fotók: Player.hu, borítókép: Valter Attila/Facebook)

Ez is érdekelhet:

Valter Attila: Magamért, a csapatomért és értetek küzdöttem

Valter Attila leírhatatlan három napnak jellemezte azt a periódust, amíg viselhette a Giro D'italia rózsaszín trikóját.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

A kommentátor kiröhögte a City kihagyott tizenegyesét

További cikkeink a témában