A 22 éves Valter Attila olyan eredményt ért el, amit korábban még egyetlen magyar kerékpározó sem, miután a három nagy körverseny egyikén, a Giro d'Italián összetettben átvette a vezetést.

Az elmúlt napokban egycsapásra az ország egyik legismertebb sportolója lett Valter Attila. Pedig egy olyan sportágnak a képviselője – kerékpár –, ami közel sincs a legnépszerűbb itthoni sportágak között, és évek óta nem volt olyan versenyzőnk, aki a legnevesebb körversenyeken indulhatott. Ez változott meg 2020-ban, Valter akkor már a Giro d'Italia mezőnyének tagja volt, az idei olasz körversenyen pedig már két magyar is indult, Valter Attila mellett a mezőny tagja Dina Márton is.

Valter első emlékezetes megmozdulása az ötödik szakaszon volt, ő és Dina Márton is benne volt a szakasz eleji szökésben, utóbbi a szakasz finisében leszakadt, Valter azonban óriásit ment, végül hatodik lett az etapon. Az összetett versenyben feljött az ötödik helyre, és átvette a fehér trikót, vagyis a 25 éven alattiak versenyében az élre állt.

A hatodik szakaszon aztán még jobb teljesítményt nyújtott, egy nehéz etapon tudott a közvetlen élmezőnyben végezni,

a szakasz végén pedig összetettben az élre állt, vagyis megkapta a rózsaszín trikót. Hasonlóra korábban még egyetlen magyar kerékpáros sem volt képes.

Hallani kell a magyar kommentátorok reakcióját Valter Attila történelmi teljesítményét követően

Sporttörténelmet írt Valter Attila, első magyarként vezeti egy háromhetes körversenyt a 22 éves bringás.

Mit érdemes tudni Valter Attiláról?

A még mindig csak 22 éves Valter mountain bike-ban kezdte a pályafutását, 2016-ban a juniorok között vb-negyedik lett. Édesapja, Valter Tibor szintén profi kerékpáros volt, több országos bajnoki címe van, karrierje befejezése után pedig edzősködni kezdett. Létrehozott egy mountain bike-csapatot, ennek volt tagja a fia és a Giro másik magyarja, Dina Márton is.

Valter 2017-ben már országúti versenyzőként indult, a Tour de Hongrie-n a hegyi összetettben harmadik lett, majd a következő évtől már profiként versenyez. A 2018-as magyar körversenyen a legeredményesebb magyar volt, a hegyi pontversenyben második helyen végzett. 2019-ben hívta fel talán leginkább magára a nemzetközi szakma figyelmét, amikor a fiatalok Tour de France-ának is nevezett Tour de l’Averniren megnyert egy hegyi szakasz. Az az általános vélekedés, hogy az a fiatal bringás, aki ezen a versenyen jól teljesít, a felnőtt mezőnyben is meg tudja állni majd a helyét.

A 2019-es U23-as vb időfutamán Valter Attila

Az elitmezőnybe, a World Tourba 2020-ban került be a lengyel Team CCC versenyzőjeként. Csapata nevezte a Giróra, de az olasz körversenyt a koronavírus-járvány miatt halasztották, később viszont megnyerte a Tour de Hongrie-et, ezzel 15 év után ő volt az első magyar győztese a hazai körversenynek. Végül megrendezték a Girót, Valter pedig bekerült a csapatába, így Bodrogi László 2007-es Vuelta Espanán való indulása óta ő lett az első magyar kerékpáros, aki a három nagy háromhetes körverseny egyikén indulhatott. Összetettben végül a 27. lett, a 25 év alattiak között 11. helyen végzett, a legjobb eredményét az egyik kemény hegyi szakaszon érte el, kilencedikként tekert be a célba.

Csapata megszűnt, végül a Groupama–FDJ igazolta le, az egyik legrégebbi klub, korábbi nevén Française des Jeux. A profi kerékpáros világban a csapatok – a szponzorációk miatt – folyamatosan változnak, az FDJ viszont két és fél évtizede működik, ezzel az egész mezőny legrégebbi csapata. Ugyanakkor általában nincs ott a legerősebb gárdák között, a Girón rózsaszín trikósuk 17 éve nem volt, háromhetes körversenyt még soha nem nyertek, legutóbb pedig három éve volt olyan, hogy egy bringásuk vezette az összetettet valamelyik háromhetes versenyen.

Mekkora eredmény a rózsaszín trikó megszerzése?

Röviden: óriási. A kerékpárban általában specialisták vannak. Van, aki remek sprinter, de pocsék hegyi menő, akad olyan, aki az időfutamokon jó, a mezőny nagy része pedig olyan bringásokból áll, akinek az a feladata, hogy a kiemelkedő képességekkel rendelkező csapattársait segítse. És fontos kiemelni, hogy ezek közé a versenyzők közé is roppant nehéz bekerülni.

Egy háromhetes körverseny megnyeréséhez elengedhetetlen, hogy valaki erős legyen hegymenetben. Persze arra viszonylag sok példa van, hogy olyan bringás is átveszi ideiglenesen összetettben a vezetést, aki a verseny végén már nincs ott az élmezőnyben, de így is óriási eredmény és komoly presztízs, ha valaki akár egy napon át is viselheti az összetettben elsőnek járó megkülönböztetett trikót. Valter Attila most ezt érte el, ebből a szempontból pedig

olyan magasságokban van, mint magyar kerékpáros korábban még soha.

Miért rózsaszín?

Minden körversenyen az egyéni összetettben első helyen álló és a különböző egyéb kategóriákban vezető versenyző megkülönböztető trikót visel. A Tour de France-on ez sárga, a Vuelta Espanán piros, míg a Giro d'Italián rózsaszín. Ennek oka, hogy a körversenyt létrehozó olasz sportújság, a La Gazzetta dello Sport lapjai rózsaszínűek. Először 1931-ben viselt rózsaszín trikót az összetettben első, a rekorder a korábbi korszakos versenyző, Eddy Merckx, aki 78 szakaszon át volt rózsaszínben.

Valter Attila rózsaszín trikósként

Jó volt reggel viccelődni azzal, hogy ma felvehetem a rózsaszín trikót, de tényleg hinni benne, az más. Nagyon meg vagyok lepve, de nagyon boldog vagyok. Tudtam, hogy erősek a lábaim, jól megyek hegyre, így bíztam benne, hogy ott tudok maradni a legnagyobb esélyesekkel. Nem volt könnyű ilyen időjárási körülmények között, de most sírni tudnék, olyan boldog vagyok

– nyilatkozta Valter miután átvette összetettben a vezetést.

Meddig tarthatja meg?

Egyértelmű választ erre nyilván nem lehet adni. A tegnapi napon viszonylag könnyű dolga volt, hiszen egy sprintbefutóval zárult a szakasz, Valter a mezőnnyel ért célba. Jelenleg 11 másodperc az előnye az összetettben második belga Remco Evenepoel előtt, 16 másodperc pedig a kolumbiai Egan Bernal előtt. A szombati szakasz már nehezebb, több kisebb heggyel és hegyi befutóval. A kilencedik szakasz már piszok erős lesz, első kategóriás hegyi befutóval, ott már valószínűleg Bernal támadni fog, és ott már Valtertől extra bravúr kellene ahhoz, hogy megőrizze összetettben az első helyét. Viszont az már most biztos, hogy bárhogyan záruljon a Giro, Valter Attila magyar sporttörténelmet írt.

„Rózsaszínes, mosolygós nap volt a mai!

Egy nyugodtabb sprintszakaszon sikerült megtapasztalnom mit is jelent a Maglia Rosa-t viselni Olaszországban. Az egész napot élveztem és nagyon büszkén viseltem a kerékpársport talán legszebb mezét. Tényleg nehéz leírni, hogy milyen érzés is ez, de lehet csak azért mert még én magam sem fogtam fel az egészet.

Milánó még messze van, ekkora motiváltságom azonban még sosem volt, mindent megteszek, hogy a lehető legjobb eredményt érjem el és addig lássam rózsaszínben a világot amíg megérdemlem azt!"

– írta Facebook-posztjában Valter Attila az első rózsaszínben eltöltött szakasza után.

(Fotók: Getty Images)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Szoboszlai gólt lőtt a Tottenham ellen

Hansi Flick elégedett volt az Atlético elleni vereség után

Rangsorba állítottuk 2024 tíz legjobb futballistáját

További cikkeink a témában