Ironikus, hogy a 3D-nyomtató munkaterében egyszerre csak ÖT darab 911 GT2 RS-dugattyú legyártására van hely.

A 3D-fémnyomtatás a gépipar egyik legizgalmasabb innovációs lehetősége. A klasszikus forgácsolási vagy öntési gyártástechnológiával ugyanis egy egész csomó dolgot egyszerűen nem lehet megcsinálni, pláne nem tömeggyártásban. Egy tömör golyó, aminek a közepében van egy üreg? Maximum két darabból összeállítva vagy egy lyukat utólag kiöntve lehetne összehozni. A tárgyat rétegről rétegre felépítő nyomtatással viszont nem probléma a rejtett üreget tartalmazó test elkészítése és olyan testek legyártása sem, amelyben tekergőző hűtési vagy kenőanyag-szállítási furatok, járatok vannak. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a 3D-nyomtatással nem keletkezik forgácsolási hulladék és nem kell drága, komplikált öntőformák legyártásával sem bajlódni.

Ötösével jönnek ki a dugók a printerből

Mondjuk az igaz, hogy egyelőre a 3D-fémnyomtatás baromi drága dolog. Baromi drága dolog viszont egy Porsche is, így belefér, hogy a 911 csúcsmodelljéhez, a GT2 RS-hez ezzel a technológiával készítsék a dugattyúkat.

A Bugatti is baromi drága, szóval a Chiron féknyergének gyártásához is volt miből megvenni egy 3D-printert: {https://player.hu/auto-motor-2/bugatti-chiron-3d-nyomtatas-titan-feknyereg/}

A nyomtatott dugók finomabb szerkezet kialakítását teszik lehetővé, mint a forgácsolással vagy öntéssel készülők, ki lehet vékonyítani a terhelésnek kevésbé kitett helyeken - így a 3D-printelt alkatrészek 10%-kal könnyebbek az eddigi széria dugattyúknál. A koronánál pedig ki lehetett alakítani egy olyan hűtőcsatornát, amit (hasonlóan a bevezetésben említett, golyóban lévő lyuknál) eddig nem lehetett beletervezni az alkatrészbe.

Megnövekedett maximális motorfordulat, gyorsabb felpörgés, alacsonyabb hőterhelés - ezt mind el lehetett érni a nyomtatással. Így sikerült még 30 lóerőt kiszedni a már eddig is 700 lovas biturbó motorból, csak a dugattyúk új gyártástechnológiájával.

Hipnotikus látvány, ahogy a lézer a helyére olvasztja az újabb és újabb fémréteget
Azért mutassuk már meg az autót is: az ő dugattyúi készülnek az új eljárással

A Porsche lézeres fémfúziós nyomtatási eljárást használt, amely során a precízen irányított lézersugár olvasztja a helyére a gyártás során az újabb és újabb felvitt fémpor-réteget. A dugattyúk 1200 rétegből épülnek fel, egy-egy nyomtatás 12 órán át tart. Szerencsére nem kell három napig várni, amíg elkészül egy-egy szett a hathengeres boxermotorokhoz, mert a munkához használt 250 ezer dolláros  Trumpf TruPrint 3000 típusú nyomtató képes egy menetben egymás mellett öt dugattyút is elkészíteni.

A Porsche nem először talált rá a 3D-nyomtatásra. Sportülés-vázakat is készítenek ezzel a technológiával (persze azokat a jóval gyorsabb és olcsóbb műanyag-nyomtatással), a Porsche Classic pedig a veterán-porschés ügyfelek számára készít egyedileg olyan műanyag, acél vagy fémötvözet-alkatrészeket, amelyeket már nem gyárt a cég és az alkatrész-kereskedők polcairól is elfogytak.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
0% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
0% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Az ikon újjászületik: megérkezett Magyarország első branded rezidenciája
Hirdetés