Ezzel a géptípussal lépett be a Malév a jetkorszakba.

Vajon mi a közös a keleti blokk egyik legismertebb utasszállítójának számító Tu–134-esben, és az évtizedek során az egyik legnépszerűbbé és legtöbbet gyártott nyugati típussá avanzsált repülőgépben, a Boeing 737-esben? Az, hogy a két legendás típus nagyjából egy időben, 55 évvel ezelőtt tűnt fel az égbolton. A forgalomba állítások között persze van néhány hónapnyi különbség, de mindkét repülőgépet ekkor ismerte meg a nagyvilág.

A Tu–134-eseket 1984-ig gyártották, 850 példány készült belőlük, de már csak mutatóban repül belőlük néhány, a Boeing 737-esek viszont a mai napig egymás után gördülnek le a gyártósorról, 11 ezer gépet szállított le az amerikai vállalat.

A „kistuskók” a magyar repüléstörténetben is meghatározóak voltak, kereken harminc éven át. A Tu–134-es fontos mérföldkőnek számított a Malév életében, a vállalat vele lépett be a jetkorszakba.

A Légiközlekedési Kulturális Központ friss videójában két olyan ember mesél a legendás típusról, akik annak idején sok ezer órát repültek a Tu–134-eseken. Magyar János kapitány a hetvenes években navigátorként kezdett, munkahelye pedig az üvegezett orrkúp mögötti „verem” volt. Földessy Edit légiutas-kísérőként mutatja meg, milyen feladataik voltak annak idején a fedélzeten, és milyen körülmények között dolgoztak a stuvik.

(Nyitókép: a Malév egy TU–134-ese a sinsheimi műszaki múzeumban idén júliusban, fotó: Didier Messens/Getty Images)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Ez volt az első fotó a csernobili atomkatasztrófáról

További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés