Mindent is fognak gyártani, sőt: igazából már gyártanak is. A vevők feje pedig füstöl, ahogy próbálják feldolgozni a sok infót, amit pedig mind meg kell emészteni, mielőtt kiválasztjuk a Szép Új Világunk szép, új BMW-jét.
Power of Choice: a Választás Hatalma. A mottó egyszerre lelkesítő és rémisztő. Lelkesítő, mert aki új BMW-t akar venni a nagyon-nagyon közeli jövőben, sőt, akár már ma, soha nem látott választékkal, minden korábbinál szélesebb hajtáslánc-portfólióval találkozik a márkánál. És rémisztő, mert ma már nem elég egyszerűen becserélni a régi valahány-húszdét az új generációra, hanem bizony muszáj nagyon-nagyon sokat agyalni azon a választás előtt, hogy tulajdonképpen milyen BMW is kell nekem, hogyan használom az autót, milyen mobilitási minta szerint közlekedem.
A mai autóvásárlók többsége (a csendes többség, azok, akik nem igazán lelkesednek a lóerőkért, de hát valamivel kell közlekedni) még ma is nagyjából azon a tájékozottsági szinten áll az elektromos mobilitás terén, mint anyukám, aki még mindig megkérdezi időnként, hogy a hibrid autó olyan-e, amibe nem kell benzin. És ezt a BMW is minden bizonnyal tudja, ezért nem egyszerűen csak kifejleszti a jövő:
- mild hibrid,
- plug-in hibrid,
- akkumulátoros elektromos (BEV),
- konnektorról tölthető hibrid (PHEV)
- és hidrogénüzemű autóit,
de próbálja átadni a vásárlóknak a kellő tudást is ahhoz, hogy élhessenek a Választás Hatalmával. (A hazai importőr egyébként a lágyabb Választás Szabadsága szlogent használja a Power of Choice magyarításaként.)
És ezzel el is érkeztünk cikkünk témájához. Részt vettünk ugyanis egy online sajtótájékoztatón, amelyen a BMW megpróbálta összefoglalni az újságírók számára, hogy is képzeli ezt a villamosítási jövőt és miből, milyen elvek mentén válogathat az európai autóvásárló, ha a mobilitás elektromos korszakában is BMW-vel szeretne autózni. A "benzin vagy dízel" kérdést már nagyon meghaladtuk. A hibridizáció szintje, töltési megoldások, kilométerre vetített CO2-emisszió, TCO-szemlélet vételár helyett, modellenként is sokféle hajtáslánc, ami közül választani kell: ezzel minddel foglalkozni kell, ha a jövőben BMW-t akarunk venni.
Marad a dízel, de az is hibridizálódik
Alapszinten, tehát a mai technikákhoz legközelebb álló új hajtásláncokban a mild hibridesítés a jövő. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szigorú és várhatóan egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében minden benzin- és dízelmotor mild-hibriddé változik, vagyis legalábbis egy kis elektromos hajtási segédrendszer támogatja a klasszikus belsőégésű motor munkáját.
Ez a motor a BMW-nél a jövőben is lehet akár dízel is. A bajor márka nem hajlandó megadni magát a dízelellenes hisztériának, inkább tisztábbá és hatékonyabbá teszi a nyomatékos, tartós, nagy tömeg és nagy sebesség mellett a benzinmotornál továbbra is takarékosabb dízelmotort. Jönnek tehát a 48 voltos segédrendszerrel felszerelt mild-hibrid dízelek is.
Fókuszban a plug-in hibridek de egyre több lesz a tisztán elektromos BMW is
Középtávon az eladások legnagyobb tömegét valószínűleg a konnektorról is tölthető, elektromos üzemben akár autópálya-tempóra is képes plug-in hibridek adják a BMW-nél. Ezek azok a kocsik, amelyek a napi használatban, ingázásban szennyezésmentesen, tisztán elektromos üzemben közlekednek, de alkalmasak arra is, hogy a benzin- vagy dízelmotor beröffenésével bármikor el lehessen indulni velük akár ezer (vagy több ezer) kilométeres útra is, amit csak néha kell megszakítani egy-egy gyors tankolás idejére.
Jönnek az új, tisztán elektromos, akkumulátorral működő villanyautók is az i3 mellé. 2023-ra már 25 olyan modell lesz a márkánál, amely elérhető lesz konnektoros hibrid és/vagy akkumulátoros elektromos verzióban is. Az első olyan BMW, melynél teljes egészében működik majd a Power of Choice, a jelenlegi X3-as, melyből választhatunk benzines, dízel, konnektoros hibrid és akkumulátoros változatot is. De még az sem kizárt, hogy eljön a hidrogénüzemű X3-asok ideje is.
A hidrogén jövője még kissé bizonytalan
Az európai Green Deal klímavédelmi program különösen nagy súlyt helyez a zöldhidrogén-alapú energetikára. (A lényeg: napenergia vagy szélenergia felhasználásával vizet bontunk, a hidrogént besűrítjük és energiahordozóként használjuk, amelyet viszonylag könnyen tárolhatunk, szállíthatunk, használhatunk hidrogéncellás járművek, autók, buszok, vonatok mozgatására, de akár főzhetünk is vele a gáztűzhelyen.) Ezt a BMW az európai gyártók körében az elsők között tudja majd kihasználni, mert időben elindította saját hidrogénprogramját.
A márka ugyanakkor érzi-tudja, hogy sosem lesz minden autó hidrogénautó. Városi használatra, rövid utakra, kis méretű kocsiban gondolkodva az akkumulátoros elektromos autó jobb megoldás, ezért a hidrogénüzem lehetősége bizonyosan csak a Power of Choice egyik eleme marad a távoli jövőben is.
Néhány érdekes adat
Egy ilyen széles információs spektrumon lenyomott sajtótájékoztatón nehéz megoldani, hogy ne adjunk tovább néhány gondolatot, tervet, számot zavarosan egybeömlesztve, ahogy mi is kaptuk. Tehát:
- 2021-ben az eladott BMW-k negyede, 2025-ben harmada, 2030-ben fele lesz tisztán elektromos vagy konnektorról is tölthető, tiszta elektromos üzemre is képes hibridautó.
- Jönnek a BMW-pontok: a BMW-sek pontokat gyűjthetnek minden, elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül megtett kilométerrel, a pontokért pedig feltöltéseket vásárolhatnak vagy pénzért nem megkapható BMW-relikváiákat kaphatnak.
- A BMW 2017 óta, az autóiparban elsőként gyerekmunka, rabszolgamunka és hasonló csúf dolgok kizárásával bányászott lítiumot és kobaltot használ elektromos autói akkumulátorához.
- A BMW úgy tervezi, hogy konnektoros hibridautói hamarosan kb. 100 km tisztán elektromos üzemre lesznek képesek egy feltöltéssel, elektromos autóival pedig 700 km-t lehet majd megtenni egy fenékkel. Ennél nagyobb akkukapacitást beépíteni szerintük a felhasználói szokások jellege miatt indokolatlan.
- Az elektromos és konnektoros hibrid autók sajnos valószínűleg nem lesznek olcsóbbak közép- és hosszú távon, viszont a környezetvédelmi bírságok miatt dráguló benzines és dízel autókkal egyre versenyképesebbek lesznek.
- A BMW az akkumulátorok újrahasznosításáról is gondoskodik, egy profi partner, a Duesenfeld segítségével.
- TCO-szemléletben (tehát az autó használatának teljes költségét kikalkulálva, az üzemanyag-költség mellett a szervizelés, értékvesztés költségét is beszámítva) egy BMW i3 elektromos autó már ma is olcsóbb választás öt éves, 75 ezer kilométeres használatban gondolkodva, mint egy 2-es Active Tourer.
- A BMW-csoportnál nem csak a BMW, hanem minden márka villamosít, a stratégiai alapelvek Minitől Rolls-Royce-ig mindenkire érvényesek.
Ha már ott voltunk, kérdeztünk
A sajtótájékoztató végén a műsorvezető hölgy meglepetésszerűen letámadta a számítógépük mögött ülő újságírókat azzal, hogy sorban megkérdezett mindenkit, mit szeretne kérdezni. És a magyarokkal kezdte. Még szerencse, hogy készültem: vajon mi a helyzet a BMW-nél a szilárdtest-akkumulátorokkal?
Ez az egyelőre nagyon drága, leginkább csak pacemakerekben és más, speciális energiaellátást igénylő eszközökben használt akkumulátor lesz a lítium-akku következő generációja. A jelenlegi akkuknál sokkal jobb teljesítmény-sűrűségű, gyorsabban feltölthető és biztonságosabb technológia legnagyobb prófétája az autóiparban a Toyota (és a Lexus), ők már 2025-re ígérik az első "solid-state" akkus autót.
A BMW kicsit óvatosabb. Mint elmondták, ők is házon belül végzik az akkufejlesztést, de még bőven látnak tartalékokat a jelenlegi Li-ion technológiában. Az i3-ban azonos térfogat és praktikusan nem nagyobb tömeg és alig magasabb ár mellett 2013-ról 2019-re duplájára nőtt az akkumulátor-kapacitás és még várható további fejlődés, tömörödés. Az első szilárdtest-akkus autó náluk is az évtized közepére várható, de ez a BMW-nél még biztosan csak prototípus lesz, a sorozatgyártású változatra innen még várni kell néhány további évet.