Mindent is fognak gyártani, sőt: igazából már gyártanak is. A vevők feje pedig füstöl, ahogy próbálják feldolgozni a sok infót, amit pedig mind meg kell emészteni, mielőtt kiválasztjuk a Szép Új Világunk szép, új BMW-jét.

Power of Choice: a Választás Hatalma. A mottó egyszerre lelkesítő és rémisztő. Lelkesítő, mert aki új BMW-t akar venni a nagyon-nagyon közeli jövőben, sőt, akár már ma, soha nem látott választékkal, minden korábbinál szélesebb hajtáslánc-portfólióval találkozik a márkánál. És rémisztő, mert ma már nem elég egyszerűen becserélni a régi valahány-húszdét az új generációra, hanem bizony muszáj nagyon-nagyon sokat agyalni azon a választás előtt, hogy tulajdonképpen milyen BMW is kell nekem, hogyan használom az autót, milyen mobilitási minta szerint közlekedem.

A mai autóvásárlók többsége (a csendes többség, azok, akik nem igazán lelkesednek a lóerőkért, de hát valamivel kell közlekedni) még ma is nagyjából azon a tájékozottsági szinten áll az elektromos mobilitás terén, mint anyukám, aki még mindig megkérdezi időnként, hogy a hibrid autó olyan-e, amibe nem kell benzin. És ezt a BMW is minden bizonnyal tudja, ezért nem egyszerűen csak kifejleszti a jövő:

  • mild hibrid,
  • plug-in hibrid,
  • akkumulátoros elektromos (BEV),
  • konnektorról tölthető hibrid (PHEV)
  • és hidrogénüzemű autóit,

de próbálja átadni a vásárlóknak a kellő tudást is ahhoz, hogy élhessenek a Választás Hatalmával. (A hazai importőr egyébként a lágyabb Választás Szabadsága szlogent használja a Power of Choice magyarításaként.)

A BMW-csoport jelenlegi tisztán elektromos autói: BMW iX3, i3 és Mini Cooper SE

És ezzel el is érkeztünk cikkünk témájához. Részt vettünk ugyanis egy online sajtótájékoztatón, amelyen a BMW megpróbálta összefoglalni az újságírók számára, hogy is képzeli ezt a villamosítási jövőt és miből, milyen elvek mentén válogathat az európai autóvásárló, ha a mobilitás elektromos korszakában is BMW-vel szeretne autózni. A "benzin vagy dízel" kérdést már nagyon meghaladtuk. A hibridizáció szintje, töltési megoldások, kilométerre vetített CO2-emisszió, TCO-szemlélet vételár helyett, modellenként is sokféle hajtáslánc, ami közül választani kell: ezzel minddel foglalkozni kell, ha a jövőben BMW-t akarunk venni.

Marad a dízel, de az is hibridizálódik

Alapszinten, tehát a mai technikákhoz legközelebb álló új hajtásláncokban a mild hibridesítés a jövő. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szigorú és várhatóan egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások teljesítése érdekében minden benzin- és dízelmotor mild-hibriddé változik, vagyis legalábbis egy kis elektromos hajtási segédrendszer támogatja a klasszikus belsőégésű motor munkáját.

A mild-hibrid rendszer lassan olyan minimális elengedhetetlen kelléke a belsőégésű motoroknak az emissziós előírások teljesítéséhez. mint a katalizátor
Az új 5-ös már 48 voltos mild-hibrid segédrendszerekkel érkezett
És persze kapható konnektoros hibrid hajtással is

Ez a motor a BMW-nél a jövőben is lehet akár dízel is. A bajor márka nem hajlandó megadni magát a dízelellenes hisztériának, inkább tisztábbá és hatékonyabbá teszi a nyomatékos, tartós, nagy tömeg és nagy sebesség mellett a benzinmotornál továbbra is takarékosabb dízelmotort. Jönnek tehát a 48 voltos segédrendszerrel felszerelt mild-hibrid dízelek is.

Fókuszban a plug-in hibridek de egyre több lesz a tisztán elektromos BMW is

Középtávon az eladások legnagyobb tömegét valószínűleg a konnektorról is tölthető, elektromos üzemben akár autópálya-tempóra is képes plug-in hibridek adják a BMW-nél. Ezek azok a kocsik, amelyek a napi használatban, ingázásban szennyezésmentesen, tisztán elektromos üzemben közlekednek, de alkalmasak arra is, hogy a benzin- vagy dízelmotor beröffenésével bármikor el lehessen indulni velük akár ezer (vagy több ezer) kilométeres útra is, amit csak néha kell megszakítani egy-egy gyors tankolás idejére.

Az elektromos mobilitással kapcsolatos tévhitek ellen is küzd a BMW
A tisztán elektromos BMW-k családja feltartóztathatlanul bővül

Jönnek az új, tisztán elektromos, akkumulátorral működő villanyautók is az i3 mellé. 2023-ra már 25 olyan modell lesz a márkánál, amely elérhető lesz konnektoros hibrid és/vagy akkumulátoros elektromos verzióban is. Az első olyan BMW, melynél teljes egészében működik majd a Power of Choice, a jelenlegi X3-as, melyből választhatunk benzines, dízel, konnektoros hibrid és akkumulátoros változatot is. De még az sem kizárt, hogy eljön a hidrogénüzemű X3-asok ideje is.

A hidrogén jövője még kissé bizonytalan

Az európai Green Deal klímavédelmi program különösen nagy súlyt helyez a zöldhidrogén-alapú energetikára. (A lényeg: napenergia vagy szélenergia felhasználásával vizet bontunk, a hidrogént besűrítjük és energiahordozóként használjuk, amelyet viszonylag könnyen tárolhatunk, szállíthatunk, használhatunk hidrogéncellás járművek, autók, buszok, vonatok mozgatására, de akár főzhetünk is vele a gáztűzhelyen.) Ezt a BMW az európai gyártók körében az elsők között tudja majd kihasználni, mert időben elindította saját hidrogénprogramját.

Már a kanyarban az első hidrogénüzemű BMW
A töltőhálózatok fejlesztésében is jelen van a BMW

A márka ugyanakkor érzi-tudja, hogy sosem lesz minden autó hidrogénautó. Városi használatra, rövid utakra, kis méretű kocsiban gondolkodva az akkumulátoros elektromos autó jobb megoldás, ezért a hidrogénüzem lehetősége bizonyosan csak a Power of Choice egyik eleme marad a távoli jövőben is.

Néhány érdekes adat

Egy ilyen széles információs spektrumon lenyomott sajtótájékoztatón nehéz megoldani, hogy ne adjunk tovább néhány gondolatot, tervet, számot zavarosan egybeömlesztve, ahogy mi is kaptuk. Tehát:

  • 2021-ben az eladott BMW-k negyede, 2025-ben harmada, 2030-ben fele lesz tisztán elektromos vagy konnektorról is tölthető, tiszta elektromos üzemre is képes hibridautó.
  • Jönnek a BMW-pontok: a BMW-sek pontokat gyűjthetnek minden, elektromos hajtással, károsanyag-kibocsátás nélkül megtett kilométerrel, a pontokért pedig feltöltéseket vásárolhatnak vagy pénzért nem megkapható BMW-relikváiákat kaphatnak.
  • A BMW 2017 óta, az autóiparban elsőként gyerekmunka, rabszolgamunka és hasonló csúf dolgok kizárásával bányászott lítiumot és kobaltot használ elektromos autói akkumulátorához.
  • A BMW úgy tervezi, hogy konnektoros hibridautói hamarosan kb. 100 km tisztán elektromos üzemre lesznek képesek egy feltöltéssel, elektromos autóival pedig 700 km-t lehet majd megtenni egy fenékkel. Ennél nagyobb akkukapacitást beépíteni szerintük a felhasználói szokások jellege miatt indokolatlan.
  • Az elektromos és konnektoros hibrid autók sajnos valószínűleg nem lesznek olcsóbbak közép- és hosszú távon, viszont a környezetvédelmi bírságok miatt dráguló benzines és dízel autókkal egyre versenyképesebbek lesznek.
  • A BMW az akkumulátorok újrahasznosításáról is gondoskodik, egy profi partner, a Duesenfeld segítségével.
  • TCO-szemléletben (tehát az autó használatának teljes költségét kikalkulálva, az üzemanyag-költség mellett a szervizelés, értékvesztés költségét is beszámítva) egy BMW i3 elektromos autó már ma is olcsóbb választás öt éves, 75 ezer kilométeres használatban gondolkodva, mint egy 2-es Active Tourer.
  • A BMW-csoportnál nem csak a BMW, hanem minden márka villamosít, a stratégiai alapelvek Minitől Rolls-Royce-ig mindenkire érvényesek.

Ha már ott voltunk, kérdeztünk

A sajtótájékoztató végén a műsorvezető hölgy meglepetésszerűen letámadta a számítógépük mögött ülő újságírókat azzal, hogy sorban megkérdezett mindenkit, mit szeretne kérdezni. És a magyarokkal kezdte. Még szerencse, hogy készültem: vajon mi a helyzet a BMW-nél a szilárdtest-akkumulátorokkal?

A BMW maga fejleszti jövőbeli hajtóakkumulátorait, és bár nem szokta explicite kimondani, igenis dolgoznak a szilárdtest-akkumulátoron is

Ez az egyelőre nagyon drága, leginkább csak pacemakerekben és más, speciális energiaellátást igénylő eszközökben használt akkumulátor lesz a lítium-akku következő generációja. A jelenlegi akkuknál sokkal jobb teljesítmény-sűrűségű, gyorsabban feltölthető és biztonságosabb technológia legnagyobb prófétája az autóiparban a Toyota (és a Lexus), ők már 2025-re ígérik az első "solid-state" akkus autót.

A BMW kicsit óvatosabb. Mint elmondták, ők is házon belül végzik az akkufejlesztést, de még bőven látnak tartalékokat a jelenlegi Li-ion technológiában. Az i3-ban azonos térfogat és praktikusan nem nagyobb tömeg és alig magasabb ár mellett 2013-ról 2019-re duplájára nőtt az akkumulátor-kapacitás és még várható további fejlődés, tömörödés. Az első szilárdtest-akkus autó náluk is az évtized közepére várható, de ez a BMW-nél még biztosan csak prototípus lesz, a sorozatgyártású változatra innen még várni kell néhány további évet.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés