Hosszú repülőúton természetes, hogy az egyik pilóta alszik egy kicsit. Néha viszont akkor is elalszanak, amikor nem kellene.
A repülőgép sötétben száll fel, egymás után jönnek az időzónák és a járat – hosszú órák elteltével – sötétben landol a célállomáson. Az egyik pilóta elalszik, ellenőrzött körülmények között – ezzel nincs probléma. Ám néha előfordul, amikor mindketten elszundítanak a műszerfal mögött. Számtalan környezeti tényező dolgozik ilyenkor a személyzet ellen. De mit lehet tenni akkor, amikor a pilóták nem válaszolnak a légiforgalmi irányító hívására?
Pár héttel ezelőtt az etióp légitársaság Boeing 737-ese repült át a célrepülőtér felett, mert mindkét pilóta elbóbiskolt. Májusban egy olasz gép személyzete nem jelentkezett be a francia irányítóknál, mert mindenki aludt a műszerfal mögött.
Mikor és hogyan lehet aludni utazómagasságon? Milyen szabályok vonatkoznak a rövid távú járatokra, és hogyan pihenhet a személyzet, amikor több mint 16 óra telik el a fel- és a leszállás között? Egyáltalán hol szunyókálhatnak a pilóták a keskenytörzsű gépeken, és a legnagyobb utasszállítókon? Ez is kiderül a Légiközlekedési Kulturális Központ videójából.
(A nyitókép illusztráció.)
Ez is érdekelhet: