Hosszú repülőúton természetes, hogy az egyik pilóta alszik egy kicsit. Néha viszont akkor is elalszanak, amikor nem kellene.

A repülőgép sötétben száll fel, egymás után jönnek az időzónák és a járat – hosszú órák elteltével – sötétben landol a célállomáson. Az egyik pilóta elalszik, ellenőrzött körülmények között – ezzel nincs probléma. Ám néha előfordul, amikor mindketten elszundítanak a műszerfal mögött. Számtalan környezeti tényező dolgozik ilyenkor a személyzet ellen. De mit lehet tenni akkor, amikor a pilóták nem válaszolnak a légiforgalmi irányító hívására?

Pár héttel ezelőtt az etióp légitársaság Boeing 737-ese repült át a célrepülőtér felett, mert mindkét pilóta elbóbiskolt. Májusban egy olasz gép személyzete nem jelentkezett be a francia irányítóknál, mert mindenki aludt a műszerfal mögött.

Mikor és hogyan lehet aludni utazómagasságon? Milyen szabályok vonatkoznak a rövid távú járatokra, és hogyan pihenhet a személyzet, amikor több mint 16 óra telik el a fel- és a leszállás között? Egyáltalán hol szunyókálhatnak a pilóták a keskenytörzsű gépeken, és a legnagyobb utasszállítókon? Ez is kiderül a Légiközlekedési Kulturális Központ videójából.

(A nyitókép illusztráció.)

Ez is érdekelhet:

Balhé a pilótafülkében: mi történt az Air France-gépen?

Összeverekedett két pilóta júniusban egy repülőgépen. Hogy fordulhat ilyen elő, és hogyan próbálják megakadályozni a hasonló helyzeteket?

Káosz az európai repülőtereken: mire készülj, ha utaznál?

Késések, járattörlések, elveszett csomagok – túlságosan kalandos az utazás mostanában.

Ilyen gyönyörű feladat a pilótáknak leszállni a ciprusi Páfoszra

A páfoszi repülőtér megközelítése az utastérből is csodálatos látvány – ezen a videón az látszik, mit látnak a pilóták süllyedés és leszállás közben.

És ezt olvastad már?
A japán űrhivatal elismerte, hogy kísérletet hamisított a Nemzetközi Űrállomáson
.