Nemrég egy kiadó a mesterséges intelligenciát választotta az Év szavának. Egy másik kiadó most egy azzal kapcsolatos, de sokkal érdekesebb szót választott.
Néhány hete számoltunk be arról, hogy a brit Collins' Dictionary kiadóvállalat ismét megválasztotta az Év szavát, ami a... mesterséges intelligencia lett. „Ez a kifejezés velünk van már egy ideje, de idén mindenki erről beszél” – jelentette ki a Collins, majd felidézte, hogy az AI (artificial intelligence) szó már a 20. században megjelent számos sci-fi könyvben, amikor sok szerző boncolgatta a villámgyorsan fejlődő technológia lehetséges hatásait az életünkre.
Az indokláshoz tartozott még, hogy az MI több helyen van jelen az életünkben, mint gondolnánk, illetve az is, hogy „az idén a mindenki számára hozzáférhetővé tett nagy nyelvi modellek (elsőként a ChatGPT, később a Google Bard stb.) áttörést értek el, a nagyközönség számára is kézzelfogható valósággá vált az MI.”
Mindez elfogadható, de sokkal érdekesebbet választott most egy másik kiadó, a Merriam-Webster, akiknél az authentic (hiteles) lett az Év szava.
A kiadó az egyes szavaknál egyszerre veszi figyelembe a rákeresések számát, illetve azt, hogy azok mondjanak valamit a korról, amiben élünk. Nos, az authentic mindkét fronton jól áll: mindig is sokan kerestek rá, de 2023-ban jelentősen megnövekedett ez a szám, elsősorban éppen a mesterséges intelligenciával, illetve hírességekkel, közösségi médiával, identitással kapcsolatban.
Ez azért eggyel mélyebb szint, mint pusztán mesterséges intelligenciát emlegetni (ünnepelni?): az MI megtévesztésre, hírhamisításra, rafinált hirdetésekre is használható, és megtestesült utópiák helyett egyelőre a gyakorlatban jókora adag kételkedést és gyanakvást hozott.
(Forrás: Merriam-Webster)
Ez is érdekelhet: