Igazi vészhelyzetre vágynak is, meg nem is a Liszt Ferenc reptér hivatásos tűzoltói, addig pedig folyamatosan gyakorlatoznak.

Milyen rettenetes sorsa lenne annak a péknek, aki évtizedeken át arra vár, hogy süthessen végre egy kenyeret. Vagy a buszvezetőnek, aki minden munkakezdésre megjelenik a kék, műszálas formaruhában, hogy aztán nyolc óra múlva anélkül menjen haza, hogy akár csak beleült volna a buszba.

És mit csináljanak a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tűzoltói? Drukkoljanak, hogy csússzon végre túl egy gép a kifutópályán, landoljon egy kiengedett futómű nélkül, vagy legyen bármilyen más baleset, minimum egy hajtóműtűz, de inkább egy lángba borult utasszállító?

Természetesen nem drukkolnak.

Ambivalens helyzet az övék. Igazi szakmai kihívás lenne egy súlyos vészhelyzet kezelése, az viszont legjobb esetben is százmilliós nagyságrendű anyagi kárral járna, az igazán tragikus forgatókönyvről pedig ne is beszéljünk.

Ha létezne olyan, amikor egy repülőgép úgy lángol, hogy nincs veszélyben se ember, se drága tárgyi eszköz, akkor viszont boldogan ugranának be a mindig pedánsan előkészített tűzálló ruhába és bakancsba, és már mennének is. Létezik ilyen: a ferihegyi tűzoltók lelkesen beszélnek Lipcséről, ahová néhány évenként kijutnak gyakorlatozni egy életnagyságú, repülőgépbelsőt utánzó térbe, ahol tüzet, füstöt, bármit elő lehet idézni.

Addig pedig gyakorlatoznak itthon. Éppen a zárt téri tűzesetek szimulálására szolgáló konténerrel kapcsolatban vagyunk a reptéri tűzoltóságon, pontosabban a belsejét borító spéci szigetelés miatt, amely a Rockwool Hungary Kft. adománya, hogy sokszor lehessen tüzet gyújtani a fémkonténerben anélkül, hogy az az óriási hőhatástól deformálódna. Igazán sajtóbarát megoldás volt, hogy a köszönetnyilvánítós-kézfogós átadásnál sokkal izgalmasabb rendezvényt hoztak össze.

Az épület bármilyen tűzoltóságé lehetne, de az előtte álló óriási Panther jelzi, hogy mégsem. Arról nem beszélve...
...hogy más tűzoltóságok előterében nem szokott feketedoboz heverni, ami persze nem fekete színű, hanem feltűnő narancssárga
Egyszerre úgy tizennégyen vannak szolgálatban Ferihegyen, egy műszak reggel 7-től másnap reggel 7-ig tart. Ha 6:59-kor jön riasztás, az még az előző műszaké
Kb. húsz kg egy teljes szett tűzálló öltözék és az oxigénpalack együttes tömege
Ez a gyakorlókonténer belseje. Középen egy olajoshordóban éghető anyag, körben raklapok, az ezüstszínű réteg pedig a spéci szigetelés, hogy a következő gyakorlatra is ép maradjon a fémtest
Így néz ki, amikor kezd ideális lenni a helyzet arra, hogy bemenjenek a tűzoltók. Hívogató
És ilyen belül. Flashovernek hívják a jelenséget, amikor az égésből annyi tűzveszélyes anyag kerül a zárt légtérbe, hogy az 680 Celsius-fok körül hirtelen belobban
A tűzoltók rogyasztott lábbal mennek be a tűzbe, és soha nem térdelhetnek le, akkor sem, ha megállnak, és úgy oltanak
A tűzoltás nem a tűzfészek locsolásával kezdődik, hanem felülre irányítják a fecskendőt, így hamar visszahűl a levegő
Nem elsősorban a ruha, hanem az oxigénpalack teljesítménye határozza meg, meddig maradhatnak a tűzoltók a tűzben. Közben rádión kommunikálnak
Jó a belső szigetelés, de azért kívülről is hűtik a fémet, amikor benn gyakorlatoznak
Nagyteljesítményű ventilátorral hűtik magukat, miután kijöttek a tűzből. Attól, hogy nem égnek meg, még iszonyatosan melegük van, ahol pedig a testükhöz feszül a tűzálló ruha – például könyöknél, térdnél, vállnál – ott bepirosodhat a bőrük
A gyakorlat után kint hűtik le teljesen a percekkel korában lángoló anyagokkal teli hordót
A gyakorlókonténer mellett raktárban van a muníció a következő tüzekhez. Nem csak a reptériek gyakorolnak itt, kerületi tűzoltóságok is járnak Ferihegyre
Ez a szörny a Rosenbauer Panther, a reptér legkomolyabb tűzoltóautója
A három joystick a három ágyút irányítja, a kezelő határozza meg, hogy hab, víz vagy por lövelljen belőlük
Az egész gép megremeg, amikor beindul az ágyú, amely sugárban és felhőt permetezve is tud oltani. A Volvo 11 literes hathengerese megoldja a feladatot
Akár száz méter messzire is kilő a felső ágyú. Ezen a képen nem látszik, de ez a víz nem a Panther saját tartályából származik, hanem egy mögötte álló másik kocsiból – olyan ugyanis nem fordulhat elő, hogy vészhelyzet esetén nem tud beavatkozni a Panther, mert mi játszottunk vele a bemutatón
Itt vannak a többiek is. A ferihegyi tűzoltókocsik egy része kijár a reptérről, hozzájuk tartozik például az 1-es és 2-es terminál közötti útszakasz. Ha baleset történik, ők érnek oda a leggyorsabban. A célgépeken – amilyen a Panther is – forgalmi rendszám sincs, csak reptéri azonosító
Néhány érdeklődő remélte, hogy a kedvünkért ezt a gyakorlatozásra szánt gépet is felgyújtják. Nem tették, ez a mentés szimulációjára szolgál
Míg a Panther kívülről olt és hűt...
...az utastérbe a szárny feletti vészkijáraton bejutó tűzoltók belülről locsolnak ki. Ennek látszólag nincs értelme, de persze van: így jut ki a leggyorsabban a füst az utastérből
Addig jó, amíg ezt kívülről, egy gyakorlaton látjuk...
...és nem élesben, utasként kapunk egy címkét. Ilyen helyzetre a tűzoltók sem vágynak

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Érdekes trükkhöz folyamodott az Apple, hogy rábírja az új iPhone-ok megvásárlására a felhasználóit

Elon Musk legújabb kirohanásában az iPhone használatának betiltásával fenyegetőzik

Ezekre az iPhone-okra lehet csak letölteni az iOS 18-at

További cikkeink a témában