Negyven alváskutató írt közösen nyílt levelet, amiben azt kérik a döntéshozóktól: vegyék komolyabban a témát, mert a cégek már évtizedek óta bombáznak minket rejtett üzenetekkel.
Bár elsőre az egész téma scifinek tűnik, de valójában a nagy cégek már évtizedek óta bombáznak minket olyan üzenetekkel, amik alkalmasak arra, hogy befolyásolják az álmainkat.
Ezt állítja egy negyven alváskutató szakemberből álló csoport, akik most egy nyílt levéllel próbálják rávenni a törvényhozókat, hogy vegyék komolyabban a nagyvállalatok morálisan megkérdőjelezhető kommunikációs tevékenységét. A levél két konkrét márkát is megemlít: szerintük a Coors nevű sörgyár és a világszerte ismert gyorsétteremlánc, a Burger King is rendszeresen alkalmaz olyan technikákat, amikkel megpróbálják irányítani az emberek álmait.
Ez nem ügyes trükk, hanem tisztességtelen, morálisan megkérdőjelezhető tevékenység, amit szigorúbban kellene szabályozni.
– írják a kutatók az állásfoglalásukban.
Az alváskutatók szerint az ilyen irányú törekvések súlyosan beavatkoznak a magánéletbe, arról már nem is beszélve, hogy tovább növelhetik az emberek márkafüggőségét. A már említett Coors nevű nagyvállalat a Super Bowl előtti napokban olyan kampányt sugárzott, amely scélzottan arra irányult, hogy a fogyasztók a márka termékeivel álmodjanak.
A Coors videóján az látható, hogy az önkénetesek megnéznek egy a cég által összeállított videót, majd lefekszenek aludni. A tesztalanyok közül többen is arról álmodtak, amit lefekvés előtt láttak. A videóban fel is teszik a kérdést, hogy mennyire etikus az, ha egy vállalat irányítani akarja a fogysztók álmait. Erra a kérdésre egyébként nem adnak választ.
A Coors kampánya kicsit olyan, mintha egy problémára akarnák felhívni a figyelmet, de valójában ezzel a kampánnyal épp, hogy a probléma részesévé válnak.
A Coors célja az volt, hogy létrehozzák a világ egyik legnagyobb álomkutatását, ezért arra kérték a fogyasztókat, hogy jelentkezzenek és küldjék tovább az álomkeltő videót a barátaiknak is.
A Coors tevékenysége álszent volt, de arra azért jó alkalmat adott, hogy felhívja a figyelmet egy fontos problémára. Az emberek manapság rengeteg olyan tartalmat fogyasztanak, amikről nem is gondolnák, hogy azok direkt reklámok.
Az álmok befolyásolása egyáltalán nem lehetetlen, csak gondoljunk bele, mi történik, ha véletlen elalszunk a tévé előtt.
Az álmok szorosan összefüggnek az alvás egyik szakaszával, a REM fázissal (angolul: rapid eye movement, vagyis gyors szemmozgás). Ha elalvás előtt a REM fázis befolyásolására alaklmas üzenetekkel sugároznak minket, akkor nagy valószínűséggel irányítani tudják azt is, hogy mit fogunk álmodni.
Térjünk vissza a tévé előtt elalvós példára. A filmek és a reklámok is alkalmasak arra, hogy befolyásolják az álmainkat, csakhogy az átlagos reklámok általában nem erre irányulnak.
Az alváskutatók szerint ha ma egy cég szándékosan az éjszakai műsorsávra készítene egy álomképző reklámot, akkor annak semmilyen jogi akadálya nem lenne, ez a helyzet pedig rendkívül nyugtalanító.
Az említett nyílt levéllel azt szeretnék elérni, hogy az illetékesek vegyék komolyan ezt a témát, mert ha a kommunikációs -és reklámszakemberek szabadon készíthetnek a Coorséhoz hasonló reklámokat, akkor már alvás közben sem fogunk megszabadulni a folyamatos hirdetésektől.
Futurism; kiemelt kép: Coors