Amikor a környezetvédelem még nem számított, a forgalom pedig jóval kisebb volt a mainál, a villamosvonalaknál sokkal rugalmasabb, egyszerűbben üzemeltethető tömegközlekedési módnak tűnt a busz, és az újonnan épülő metróvonalak is kiváltották néhány felszíni kötöttpályás járatot. Ma már másképp látjuk – de most ne a közlekedésszervezési kérdésekkel foglalkozzunk, inkább nézzük archív Fortepan-képeket már nem létező vagy még ma is üzemelő villamosjáratokról!

1966, amikor még villamos járt a XII. kerületi Zugligeti úton (Fotó: Fortepan/Főmterv)
Az Erzsébet hídon 1972-ig járt villamos, ezért van ott ezen az 1970-es képen (Fotó: Fortepan)
Az Erzsébet híd sínpárjai a Rákóczi úton folytatódtak. 1970-es kép (Fotó: Fortepan)
Erzsébet híd, 1970. A villamos megszüntetésének indoka az volt, hogy felesleges párhuzamosság jött létre az időközben elkészült M2-es metróval (Fotó: Fortepan/Kristek Pál)
1971, Dráva utca, szemben a Váci út, háttérben a Volga szálló. A Dráva utcában járó 15-ös vonal 1977-ben szűnt meg, a Váci úton a nyolcvanas évek elejéig jártak a villamosok, azóta a metró jelenti a kötöttpályás közlekedést (Fotó: Fortepan/Lajtai László)
Thököly út, a Hermina úti kereszteződésből a Hungária körútnál lévő villamosmegálló felé nézve, 1971-ben. A sínek ma is megvannak, csak funkciójuk nincs (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1971, a 60-as villamos áll az Astoriánál. A budai Csörsz utcától a pesti Baross térig járt (Fotó: Fortepan/Főmterv)
1972, a BKV Fehér úti főműhelye (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1942-től jár a 2-es villamos, a világ egyik legszebb vonalán. Az 1973-as fotón épp a Vigadó térnél halad (Fotó: Fortepan/Kristek Pál)
Még néhány éve is így nézett ki a Széll Kálmán (akkor: Moszkva) tér, de ez egy 1973-as kép (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Kálvin tér, 1973. A havas képen jól látszik, ahogy a Kiskörútról az Üllői út felé is kanyarodnak sínek (Fotó: Fortepan/Főmterv)
58-as villamos 1977-től nem közlekedik a Szilágyi Erzsébet fasorban, de a vonal ma is aktív. Ez egy 1974-es kép (Fotó: Fortepan/Főmterv)
Nem sok igazodási pont van a képen, úgyhogy segítünk: ez a Váci út a Szekszárdi utcánál 1975-ben, amikor még járt ott villamos (Fotó: Fortepan/Urbán Tamás)
1975, Szépilona kocsiszín a Budakeszi úton (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Az akkori Moszkva tér, szemben a Postapalota, előtérben a 61-es villamos, 1975-ben (Fotó: Fortepan/Főmterv)
Külvárosi hangulatú fotó 1976-ből, pedig ez a Pozsonyi úti villamosmegálló a Bessenyei utca környékén, háttérben a Kárpát utcai pártgarázs (Fotó: Fortepan/Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény)
Domb és villamos a Hortobágyon? Nem, a 18. kerületi Bivalyrét 1976-ban, és az 51-es villamos (Fotó: Fortepan/Vizsnyiczai Erzsébet)
Ma már a felüljáró alatt halad a villamosvonal a BAH csomópontnál, de a képen még csak elkezdték a rámpa építését. 1976 (Fotó: Fortepan/Főmterv)
A felüljáró építése egy másik nézetből. A villamos az Alkotás utcán halad, balra a mai MOM Park névadója, a Magyar Optikai Művek (Fotó: Fortepan/Főmterv)
A Marx (ma: Nyugati) tér a „négyes-hatos” villamossal 1986-ban (Fotó: Fortepan/Záray Péter)

Korábbi Fortepan-gyűjtéseink:

Életképek a Lánchíd 20. századából

A főváros és az ország egyik szimbóluma mindig kedvelt fotótéma volt. A Fortepan Lánchidat ábrázoló, múlt századi képeiből válogattunk.

Így törtek a postásautók a Rákosi-korszakban

Különleges képválogatás az 1950-es évekből.

Így éltek őseink száz évvel ezelőtt

Nosztalgikus fotók 1922-ből.

A 300 ezredik Trabant, a Zaporozsec szaküzlet és a Wartburg márkaszerviz

Újabb remek fotók a Fortepanról, főleg szocautó-rajongóknak.

Ilyen játszótereken gyerekeskedtünk a 70-es, 80-as években

Rakétamászóka, teherautó-gumi hinta, famozdony, műanyag csúszda, homokozó – ha te is akkoriban voltál gyerek, ezekre biztosan emlékszel.

...és a többi.

És ezt olvastad már?
Egy ukrán drón berepült az orosz területek fölé, és valóságos tanktemetőt látott