Autót nem gyártanak – de ki tudja, mit hoz a jövő.

A Boston Dynamics robotkutyái tudnak ülni, mancsozni és a hátukon hemperegni – emellett pedig el tudnak végezni 360 fokos kamerás szkenneléseket, felmásznak harmincfokos emelkedőkön, és ha kell, órákon át lépcsőznek. Utóbbi tulajdonságaik miatt kerültek a Ford kísérleti programjába, amelynek célja az idő- és költségmegtakarítás, illetve a hatékonyság növelése.

Az élénksárga robotok alkalmazását hamarosan elkezdi a Van Dyke sebességváltó üzemben a Ford: öt beépített kamerával érzékelik a környezetet, egy feltöltéssel akár öt kilométeres sebességgel is tudnak haladni közel két órán keresztül, és arra használják majd őket, hogy beszkenneljék az üzem alapterületét, ezzel segítve az eredeti CAD tervrajzok frissítésén dolgozó mérnökök munkáját.

„Megtervezzük és megépítjük az üzemeket, de az évek során mindig módosítanak rajtuk ezt-azt, amiket ritkán dokumentálnak – mondta Mark Goderis, a Ford digitális tervezési igazgatója. – Ha a robotokkal beszkenneltetjük a létesítményt, meglátjuk majd, hogyan is néz ki valójában, és el tudjuk készíteni az új tervrajzokat.”

Fluffy – és robotkutyatársa, Spot – nélkül ez az aktualizálás jóval nehézkesebben menne. „Korábban egy háromlábú állvánnyal jártuk be az épületeket, megálltunk különböző helyeken, és mindenhol nagyjából öt percet vártunk a lézeres szkennelés befejezésére – emlékszik vissza Goderis. – Egy üzem beszkennelése akár két hétbe is beletelt. Fluffy segítségével feleennyi idő alatt el tudjuk végezni ugyanezt.”

A régebbi eljárás emellett elég drága is volt: egy létesítmény beszkennelése közel 300 ezer dollárba került. Ha ez a kísérleti program beválik, akkor a Ford gyártási csapata az összes üzem végigszkennelését el tudja majd végezni, méghozzá az eddigi költség töredékéért. Ezek az élvonalbeli technológiák segítenek a vállalatnak, hogy pénzt takarítson meg, és gyorsabban elvégezze az üzemek újraszerszámozását – vagyis végeredményben segítenek, hogy az új autók még hamarabb jelenhessenek meg a piacon.

Később szeretnék majd megoldani a robotok távvezérlését is, és az ország területéről bárhonnan azonnal megkapni a jelentéseket. Jelenleg a robotok arra programozhatók be, hogy egy megadott útvonalon haladjanak, és maximum ötvenméteres távolságból lehet irányítani őket egy tabletre telepített alkalmazás segítségével.

A robotok három járásmódot ismernek: a stabil talajon járást, az egyenetlen talajon járást, és egy lépcsőmászó módot. Testhelyzetüket az összekuporodottól egészen a kinyújtott pozícióig képesek változtatni, ami lehetővé teszi alkalmazásukat az üzem nehezen megközelíthető helyein is. Számtalan helyzettel meg tudnak birkózni, a rácsok, a lépcsők, vagy a harmincfokos emelkedők sem jelentenek számukra nehézséget, ha pedig elesnek, fel tudnak állni. Biztonságos, előre beállított távolságot tartanak az akadályoktól, hogy elkerüljék az ütközéseket.

Fluffy néha leül robotlábaira, és egy kicsi, kerek Autonóm Mobil Robot hátán közlekedik, ami a Scouter becenévre hallgat. Scouter lazán siklik fel-alá az üzem folyosóin, lehetővé téve ezzel Fluffy számára, hogy spóroljon az árammal, amíg újra dolgoznia nem kell. Scouter képes önállóan bejárni a létesítményeket, miközben szkennel és 3D-pontfelhőket generál, hogy elkészítse a létesítmény CAD rajzát. He egy adott hely túl szűk Scouter számára, akkor jön Fluffy, hogy átvegye a feladatát.

Ez is érdekelhet:

Robot járja és fertőtleníti a Semmelweis Egyetem helyiségeit

Az összes baktériumot és vírust azonnal elpusztítja.

(Forrás: Ford)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így néz ki egy rejtett galaxis a Földtől 11 millió fényévre

Van egy szó, amit a világ szinte minden nyelvén hasonlóan értenek és használnak

Erre a tíz egyszerű kérdésre iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

További cikkeink a témában