Az ugye alap, hogy egyetlen légitársaság sem indíthatja el a járatát olyan repülőtérre, amelynek a kifutópályája nem elegendő hosszúságú a gép zökkenőmentes landolásához. Legalábbis a polgári légi közlekedés világában.

Azonban a leszállási körülmények nem mindig optimálisak, ugyanis

kedvezőtlen időjárás esetén – eső, hó, nagy szél vagy jegesedés – a leszállási úthossz megnövekedhet, így pedig nagyon jó tudni, hogy az adott géptípus miképpen teljesít nehéz körülmények között.

Természetesen ez nemcsak a leszállásra, hanem a felszállásra is érvényes lehet – de persze az igazán senkinek sem jó, ha egy gép átirányítását vagy egy járat törlését úgymond fölöslegesen lépik meg. Ezért is szerették volna a Boeing mérnökei megtudni, hogy miképp birkózik meg a cég legújabb gyöngyszeme, a 737 MAX az esős kifutópályával.

A Boeing 737 MAX-ot első repülését tavaly hajtotta végre Seattle-ben. A repülőcsalád 4. generációjáról beszélünk, amely CFM LEAP-1B hajtóművekkel épül, halkabb és takarékosabb elődjeinél, és amelyet várhatóan 2017 tavaszától szállítanak majd a légitársaságoknak.

Így a montanai Glasgowban mintegy 10 000 liternyi vízzel locsolták fel az egyik kifutópályát, majd következett a típus tesztelése: a 737 MAX az átlocsolt kifutópályán felszállási sebességgel száguldott át, miközben egy közeli drón rögzítette az eseményeket.

A tesztelés lényege az volt, hogy a mérnökök megbizonyosodjanak arról, hogy a víz nem kerül be a gép létfontosságú nyílásaiba, amelyek hatással lehetnek a motorteljesítményre, vagy összezavarhatják a segédhajtóművet.

Az eredmény pedig mi lett? Jó sok vizet csapott fel a gép az agyonlocsolt kifutópályáról, de még mindig sokkal kevesebbet, mint a 787 Dreamliner, vagy a méretesebb 777 és az Airbus A830 – utóbbiak szárnyfesztávolsága közel kétszerese a MAX-énak.

Szóval ez a gép nemcsak csendesebb és takarékosabb társainál, de a pancsolással is jobban megbirkózik,

ugyanakkor ennek dacára úgy véljük, a chemtrail híveinek még mindig szexi lesz az, ahogyan a gép „telepermetezi” vízzel a terepet. A 737-es mérete és teljesítőképessége is a jól átgondolt tervezésnek köszönhető, amely kimondottan lehetővé teszi ezt a Boeinget a nonstop utazásra. És úgy fest, a gép nem fog majd rinyálni a vizes leszállópályán sem, így már valóban csak az van hátra, hogy élesben is megnézzük, mit tud a gép – erre azonban még várnunk kell pár hónapot.

(via)

És ezt olvastad már?
A Nemzetközi Űrállomásról például ilyen egy holdfogyatkozás
Utálsz szerelőt hívni? Akkor ez a cikk neked szól!