A hetvenes években, amikor a maglev-technológiát még hírből sem ismertük, a szovjetek eldöntötték, hogy a vonatok 260 km/órás sebességgel fognak közlekedni.
És mi is lenne erre megfelelőbb technológia, mint a sugárhajtás, ugye? A szovjet mérnökök szerint ez lett volna a kézenfekvő megoldás, annál is inkább, mert az amerikaiak 1966-ban egyszer már megcsinálták ugyanezt. A New York Central Railroad számára építette meg egy Don Wetzel nevű mérnök az első sugárhajtású mozdonyt, név szerint az M-497 Black Beetle-t, ami így nézett ki...
... és ami tulajdonképpen nem volt más, mint egy már korábban is létező dízelmozdony, amit felszereltek két darab, a katonaságtól 5000 dollárért vásárolt General Electric J47-19 típusú sugárhajtóművel. A hajtóművek korábban egy Convair B-36 típusú interkontinentális bombázóra voltak felszerelve, és 5000 lóerőt voltak képesek kipréselni magukból.
Kis módosítással sikerült elérni, hogy dízelüzemben is működjenek, majd be is indult a tesztelés, amikor is a mozdonyt az indianai Butler és az ohioi Stryker közötti sínpáron 294 kilométer/órás sebességre gyorsították fel.
Erre már az oroszok is felkapták a fejüket, és a hetvenes években meg is csinálták a saját verziójukat, ami a tesztek során ugyan nem tudta túlszárnyalni az amerikaiak megoldását, hiszen csak 260 km/órás sebességre volt képes, de még így is sikerült sebességrekordot beállítania.
Egyetlen gond akadt csak a konstrukcióval, nevezetesen, hogy a sugárhajtómű úgy nyelte az üzemanyagot, hogy egyszerűen képtelenség lett volna gazdaságosan működtetni. Ez aztán pont elég is volt ahhoz, hogy a szovjetek kukázzák az egészet.
Ma már a csodamozdonyt a rozsda rágja egy elfeledett vakvágányon.
A lebegő mágnesvasút aztán végleg megoldotta a problémát. A shanghaji maglev 430 km/órás csúcssebessége mellett a sugárhajtású mozdonyok teljesítménye szinte nevetségesnek hat.
És ha már vonatok:
(via)