Kényszermunka? Adathalászat? Vagy csak simán „mindent szuperolcsón”? Összeszedtük, mit érdemes tudni a Temuról.
Temu, Temu, Temu, Temu, Temu. Bármerre is korcsolyázzanak az ujjaink a mobilok kijelzőin, bármerre is tévedjünk a laptop böngészőjében, mindenhol szembejön a kis narancssárga kocka: a Temu. Mi ez a Temu, mit akar, miért van mindenhol jelen, és jó-e ez nekünk? Nagyjából ez a kérdéssor fut végig minden nem-mesterséges intelligenciában. Bennünk is.
Hipergyors fejlődés
Kezdjük a legfontosabbal: a Temu egy webáruház. Egy webáruház, ahonnan a szerkesztőségből többen is rendeltek már ezt-azt, és nem számolt be senki semmi rendkívüliről. A legnagyobb panasz annyi volt, hogy egy hét alatt érkezett meg a cucc – ezt az egyikük elintézte egy vállrándítással, a többieket meg még ennyire sem mozgatta meg.
A szédületes termékkínálat következtében hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy csupa absztrakt kacat van az oldalon, de a kollégák rendeltek futócuccokat (nadrág, póló, kulacs), vízálló kesztyűt, evőeszközöket és vezeték nélküli töltővel ellátott ébresztőórát. A verdikt? Az evőeszközök anyaga teljesen normális minőségű, a kesztyű tényleg vízálló, de nem melegít, az első vásárlás extrakedvezményének köszönhetően csak 797 forintba kerülő ébresztőóra pedig kimondottan klassz. Rendben van a sportruházat is, pontosabban ahogy a gazdájuk fogalmaz: „Fogyóeszköznek teljesen jók. Cipőt viszont már nem rendelnék a Temuról.” Olyannyira ismert az oldal itthon, hogy talán el sem tudjuk képzelni, hogy jó másfél éve még csak nem is létezett.
Nem föld alatti sütő
A Temu számtalan dolgot jelenthet, köztük egy Tongában használatos föld alatti sütőt, a vonatkozó oldalon csak a lista utolsó helyén kullog az e-kereskedelmi platform, ami tehát nem egy föld alatti sütő, viszont talán olyat is árul, merthogy tényleg mindent árul. A magyar honlap szerint a név jelentése „Egy csapatként olcsóbb!”, aminél az eredeti, az anyacég mottójára utaló Team Up, Price Down valamivel frappánsabban hangzik.
A céget 2022 szeptemberében alapították a Massachusetts állambeli Bostonban, ugyanakkor egy kínai e-kereskedelmi holding, a PDD üzemelteti.
2023 a terjeszkedés éve volt: a Temu hónapról hónapra felfalta a világot, előbb leelőzte az Amazont és Walmartot az USA-ban, majd augusztusra a legnépszerűbb app lett a világon 38,8 millió letöltéssel.
Naná, hogy nem húzta be a kéziféket ezen a ponton: decemberben a nagyobb biztonság érdekében bevezette a kétfaktoros hitelesítést, idén februárban pedig már 21 millió dollárt fizetett Super Bowl-reklámokért, amelyekben mintegy 15 millió dollár értékű ajándékot kínált.
Nem mindenki örül
Adott tehát egy webshop, ami durván egy év alatt lett a világ legnagyobbja, ahol több mint 25 millió féle terméket (tény) vehetsz kétszáz forintért (irónia), ingyenes szállítással, sok kedvezménnyel, még több gamificationnel. Mi ezzel a baj?
Például az, amire a konkurens webshopok – köztük hazaiak is – panaszkodnak, hogy irreálisan alacsony árakkal lehetetleníti el a tevékenységüket, és érthető módon drasztikusan visszaesett a forgalmuk az elmúlt hónapokban. Ez a kereskedelmi adok-kapok többszörösen összetett kérdés, valószínűleg hosszabb távon beáll valamiféle egyensúly, noha szintén valószínűleg lesznek áldozatok is, jó eséllyel a kisebb webshopok.
Viszont többeknek van baja a Temuval, mint ahányan webshopot üzemeltetnek. Egy különösen bonyolult nevű, a Kínával kapcsolatos kereskedelmi és versenyjogi ügyeket vizsgáló amerikai bizottság szerint például a Temu „még a látszatát sem tartja fenn egy érdemi megfelelési programnak”, vagyis az ellátási láncában „rendkívül magas a kényszermunkával való fertőzés kockázata”. A Business Insider számolt be a cég
„hiperagresszív”, 996 munkakultúrájáról, azaz reggel 9-től este 9-ig dolgoztat a hét hat napján.
Arra is emlékeztet az üzleti lap, hogy az anyavállalat Pinduoduo két munkása is meghalt 2021-ben: az egyik öngyilkos lett, a másik a munkából éjfél után hazafelé tartva összeesett.
Az oldalon lévő eladókkal szemben visszatérő vád a szellemi tulajdonjogok megsértése, de ezzel a mesterséges kép-, videó- és mindenalkotó szoftverek korában roppant nehéz mit kezdeni.
Másfelől a Temu partnerei közt számos világcéget találunk, többek között olyan vezető csomagszállítókkal dolgozik együtt, mint a UPS, a FedEx és a USPS. Az üzleti modelljéről nem sokat ír, mindenesetre kiemeli a „komplex logisztikai beszállítói láncok kezelése” terén szerzett tapasztalatát, valamint a fogyasztótól a gyártóig (Consumer-to-Manufacturing, C2M) modellt.
Bár erről végképp nem tudunk meg többet, de a rend kedvéért a honlap az „Értékeink” résznél hevenyészetten felsorol néhány közhelyes dolgot, konkrétumok nélkül. Az első helyen a „Mindenki megérdemli, hogy olyan életet éljen, amiről álmodik” áll, azaz lényegében az olcsóság ígérete, majd az „Integritás”, a „Befogadás és sokszínűség”, valamint a „Társadalmilag felelősségteljes” alcímek következnek, de ezekről pontosan ennyit tudunk meg, nem többet.
Legyünk őszinték: roppant keveseket érdekel egy random óriáscég CSR tevékenysége; az már annál inkább, hogy mit talál az oldalon. Például tökélyre vitt gamificationt, azaz a játék-elemek beiktatását a vásárlási folyamatba. Hasonlóra bőven találunk példát itthon is, kezdve a legegyszerűbb, mindenféle kuponokat, kedvezményeket és akciókat kínáló bolti applikációkkal.
De az csak hasonló, és nem olyan. A Temu ugyanis nemcsak játék-elemeket alkalmaz, de konkrétan játékokat is készített, amelyekkel nyerni is lehet ezt-azt.
Ezzel aztán nő az oldalon eltöltött idő, az elkötelezettség, még a spontán vásárlás esélye is, ám az igazi fegyvertény a Google-rangsorolás javítása, ami nagyban függ az oldalon eltöltött időtől. Ne legyünk naivak, a gamification jópofa dolog is lehetne, de a játék, annak grafikai elemei, a nyerés élménye összeségében boldogsághormont, dopamint szabadít fel, amit idővel meg akarunk ismételni. Röviden: az állandó jutalmazás-keresés függőséghez vezet, ahogy az ismert jelenség a közösségi médiától kezdve az online lét számtalan formáján át sok helyen.
Rengeteg trükk és eszköz létezik az oldalon eltöltött idő növelésére, és ezekben a Temu nagymesternek számít. Ilyenek a már sokat emlegetett akciók, bestsellerek, a korlátozott idejű ajánlat ingyenes szállításra, a vásárlói értékelések – vagy épp a csoportos vásárlás, azaz együtt, csoportos kedvezménnyel még olcsóbb árak harcolhatóak ki. Az utóbbi fícsört Ázsiából honosítja meg épp a Temu, és ha már, akkor mindjárt egy ügyfélajánló is kapcsolódik hozzá, tehát kedvezményt kap, aki új ügyfelet hoz.
A legtöbbet ismerjük már ezekből az eszkökből, de a Temu révén most Európában szokatlan koncentrációban érkezett meg az online életünkbe mindez.
Szintén az üzleti modell része az említett C2M modell, amikor a gyártók csak on-demand, azaz a vásárlói igények alapján gyártanak. Nyilván ez hatékony módszer, mert nem kell készletezni, nincs felesleg, nagy mennyiségeknél optimalizálható a gyártás, és úgyszólván bármennyi termék kínálható – estünkben több mint 25 millió.
Viszont a szuperalacsony árak, az elképesztő hatékonyság aligha enged meg egy európai stílusú jóléti foglalkoztatási rendszert, a rendszer minden tagjának elemi érdeke a lehető legalacsonyabban tartani a béreket. A környezetnek pedig más sem hiányzik, mint könnyen hozzáférhető, tökéletesen véletlenszerű tárgyakkal elárasztani a világot. Akad termék, amiről nem is igen tudjuk, hogyan juthatott valakinek eszébe, hogy éppen erre szüksége lehet valakinek. Mindenesetre van minden, szinte ingyen.
Egy startup-vállalkozó, aki korábban maga is aktív volt Kínában, olyanokat idézett – nem kommentálva az állításaikat –, akik szerint a Temut „inkább kémprogramnak tervezték, mint online vásárlási platformnak.” A New York Post egyenesen azt állítja, hogy a kínai állampártnak gyűjt adatokat az oldal, méghozzá most zajlik a történelemben valaha látott legnagyobb adatgyűjtés. A startupper hozzátette, hogy „ugyanez elmondható számos népszerű alkalmazásról, például a Google-ről és az Amazonról”, bár az amerikai lap szerint adatgyűjtésben Kína sokkal tovább merészkedik.
Jegyezzük meg azt is, hogy a Temu honlapja nyolcféle biztonsági tanúsítványt sorol fel, és ismét húzzuk alá a cikk elején említett személyes tapasztalatot, miszerint többen is vásároltunk már ott, bármiféle gond nélkül.
Mi tehát a végeredmény? Használhatod a Temut, de megéri elővigyázatosnak lenni, mondjuk vásárlás előtt csekkolni a felhasználói véleményeket az adott termékről; online vásárláskor úgy általában is ajánlott virtuális, eldobható hitelkártyát használni, akár egyetlen vásárlásra is, és semmiképpen se adjuk ki a fizikai kártya adatait.
Ha extra óvatos vagy, használhatsz otthoni cím helyett postafiókot vagy csomagküldő boxot, ezzel is kevesebb személyes adatot kiadva.
A Temu kétségtelenül jó lehetőség szuper olcsón beszerezni bármit, és ha nem félsz a függővé válástól, és tájékozódsz is a deal előtt, akkor nincs mitől tartanod, és vásárolhatsz milliárdosként.
(Források: Temu, Wikipedia, Business Insider, New York Post, G7.hu, Tudatos vásárlók, Medium.com, fotók: GettyImages, Temu)
Ez is érdekelhet: