Miután az USA belépett a második világháborúba, a hadsereg hirtelen egy igen komoly logisztikai problémával szembesült: meg kellett oldania a külföldön harcolók kapcsolattartását az otthon maradottakkal, mégpedig úgy, hogy az utánpótlást a frontra szállító hajók ne több tonnányi levélszállítmánnyal legyenek tele.

A megoldást a British Airgraph Service szállította a Victory Mail, azaz Győzelmi posta, vagyis v-mail képében. A szolgáltatás 1942. június 15-én startolt el, és kis idő múlva ez vált az anyaország és az idegenben harcoló alakulatok közötti kommunikáció legfőbb módjává.

A v-mail egy formanyomtatványra írt levéllel kezdődött, melyet aztán lefényképeztek, a fényképet pedig mikrofilmre rögzítették. A mikrofilmtekercseket nyilvánvalóan sokkal egyszerűbb volt szállítani és kezelni, mint egy raklapnyi levélpapírt, a célállomást elérve pedig a hadsereg könnyűszerrel alakította vissza a tekercseken található információt szemmel is jól olvasható másolatra. Azt talán mondanunk sem kell, hogy a leveleket természetesen előzetesen cenzúrázták.

Ezzel a technológiával 1600 levelet tudtak egy akkora tekercsre zsugorítani, ami alig volt nagyobb egy cigisdoboznál.

A levélszállítmány így egy tonnásból hamar tízkilóra zsugorodott, harminchét zsáknyi hagyományos levelet pedig egyetlen zsák méretűre tudtak tömöríteni. A munkafolyamat azonban bonyolultabb volt, mint egyszerűen átvenni egy borítékot és elvinni az óceán túlfelére, így a v-mail működtetéséhez hatalmas apparátust kellett kialakítani.

Így működött a dolog a gyakorlatban:

A Pentagonban dolgozó elosztóhoz befutott egy táskányi frontra tartó levél
A küldeményeket szortírozták, majd előkészítették fotózásra
Ezt követte a mikrofilmre fotózás
A legkényesebb feladatot, vagyis a levelek ellenőrzését és cenzúrázását hírszerzői gyakorlattal rendelkező alkalmazottak végezték
A címre érkező küldeményeket a mikrofilmről szabvány méretű fényérzékeny papírra, olvasható méretben hívták elő
Ezt aztán fixálták, lemosták, majd szárították
Kiküldés előtt a leveleket ismét megvizsgálták, majd egy vágógéppel levágták a tekercsekről
A tényleges kézbesítést szortírozás és címre adás előzte meg

A procedúra végén a címzett a feladó által saját kézzel írt levél fekete-fehér másolatát kapta kézhez.

„Kedves Roy! Kivel játszol éppen? A németekkel? Hogy vagy?”

A v-mailnek versenytársak híján nem igazán volt szüksége reklámra, de a szolgáltatást a fronton is igyekezett megismertetni a katonákkal a szövetséges haderő vezetése.

Íme egy korabeli hirdetés:

(Főkép: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Uri Geller megfenyegette Putyint, és a segítséged kéri, hogy győzhessen

Ettől most az orosz elnöknek tutira teleszaladt a gatyája.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli
Hirdetés