Peking? Olyannyira nem, hogy a legkárosabb városok ötös toplistáján még csak kínai település sincs.
1. Delhi, India
India második legnépesebb városában 13 millió ember él, rettenetesen szennyező környezetben. Több mint 11 millió autó károsítja a környezetet, a Jamuna folyón szemét, ipari mérgek és biológiai szennyezés is érkezik, a folyó ökológiai értelemben gyakorlatilag halott, és óriási, nyitott szennyvízvezetékként funkcionál.
Idén november elején vészhelyzetet kellett hirdetni, miután a légszennyezés az egészségügyi határérték ötszörösére emelkedett: ötezer iskolát bezártak, leállították az építkezéseket, és szóba került az autóforgalom korlátozása, valamint a közeli szénerőmű tíznapos bezárása is.
2. Patna, India
Az India északkeleti részén, a Gangesz partján fekvő Patnának szerencsére csak 1,6 millió lakosa van. Az állandó építkezések – és a be nem tartott előírások – miatt rengeteg a por, és hiába tiltották be a 15 évesnél idősebb járművek közlekedését az elviselhetetlen légszennyezés miatt, becslések szerint 10-15 ezer régi teherautó és kétezer régi busz még közlekedik, illegálisan.
Ennek ellenére rettenetes a tömegközlekedés, így a lakosok vagy a saját autójukkal, vagy motorral járnak, vagy bicikliznek és fuldokolnak.
3. Gválijar, India
A világ harmadik legszennyezettebb városa is indiai: a Madhja Prades államban lévő Gválijar több mint 1,8 millió lakosával India 46. legnépesebb települése, és ahogy jönnek ki az újabb statisztikák, időnként még Delhit is előzi.
A problémát is főleg a légszennyezés okozza, és hasonlóan a növekvő népesség, a közlekedés és az ipar a felelős érte.
4. Rájpur, India
Cshattíszgarh államban (tényleg ez a neve) található Rájpur – igen, ez is India, bár 600 ezres népességével egy egészen kis város. Viszont rengeteg nehézipari üzem van ott vagy a közvetlen környékén, többek között hét erőmű és 250 hengermű, amelyek ellenőrizetlenül szennyeznek.
Ezt egészíti ki a szokásos közlekedési és építőipari környezetkárosítás.
5. Karacsi, Pakisztán
Karacsi Pakisztán legnagyobb, legnépesebb városa és gazdasági központja. 1981-ben még csak ötmillió lakosa volt, ma körülbelül 12 millió, nyomornegyedekkel teli agglomerációival együtt pedig ennek duplája.
Nincs hulladékkezelési infrastruktúrája, az égő szemét füstje pedig csak súlyosbítja a riksák és buszok okozta légszennyezést, a szennyvíz nyitott árkokban folyik a külvárosokban.
(Lista forrása: WHO)