Városi legenda, vagy valóság az elevator pitch? Tényleg azon múlik-e a siker, amit két perc alatt elmondhatsz a startup ötletedről?

Az elevator pitch az a rövid, tömör bemutatkozó prezentáció, amit az ötletedről akkor is el kell tudnod mondani, ha álmodból felébresztenek. Legalábbis a hivatalos startup-szakirodalom ezt állítja. Elegendő-e azonban egy ilyen jól kitalált bemutatkozás ahhoz, hogy valóban a csúcsra juss?

A városi legendák szerint igen, hiszen maga az elevator pitch módszere állítólag onnan származik, hogy amikor reggel beszállsz a főnök mellé a liftbe, pont annyi időd van, hogy felérve a legfelső emeletre – eljuss a csúcsig. Ez alatt a két perc alatt elmondhasd az ötleted, amely majd a főnököt annyira meggyőzi, hogy a liftből már a társaként szállhatsz ki. Apró probléma a történetben, hogy senkit sem ismerünk azok közül, akik egy liftben valóban ilyet csináltak volna. A legenda tehát valószínűleg nem is igaz.

Hogy tovább fokozzam a történetet, egyesek szerint az ötlet manapság semmi, a megvalósítás minden. Most minden rendesebb startupper legalábbis azt gondolja, hogy mocsok áruló vagyok, aki sosem csinált ilyet éles szituációban, s minden startup-versenyen csak messziről, a nézők közül hallgatta a pódiumon folyó pitcheket. Hál’ istennek azonban volt szerencsém élesben is megtapasztalni a torokszorító érzést, amit a nézők, a reflektorok, a kamera és lepörgő másodpercek látványa okoz, az izzadó „wannabe startuppernek”. Pont ezért írom ezt a cikket.

A napokban tartott előadásom folyamán döbbentem rá, hogy nem csak a versenyeken pitchelünk, sőt legtöbbször egyáltalán nem ott dől el, hogy sikeresek leszünk-e. Sokkal valósabb szituáció, hogy egy rendezvényen belebotlasz a leendő befektetődbe, társadba, partneredbe. Fogd fel ezt egyfajta társkeresésnek. A legjobb csajokat is a lényeg foglalkoztatja, nem a hanta. Fontos, hogy a lényeget mondd, a duma senkit sem érdekel. Egyszerűen nincs idő a felesleges beszédre.

Szorítkozz a lényegre!

A Startup Sauna mentorai azt tanácsolták a versenyzőknek – sajnos már csak a verseny után –, hogy csak a lényegről beszéljenek. Senkit sem érdekel, hogy hívnak, az viszont annál inkább, milyen ötleted van. Ez is csak limitált ideig, ezért nem érdemes úgy kezdeni, hogy Kovács József vagyok Budapestről. A névjegyátadás tehát nem egy ceremónia, hanem egy egyszerű kapcsolatfelvétel.

A bemutatkozód ne egy, csak papíron megírt, élő emberen soha ki nem próbált beszéd legyen, hanem egy olyan érthető bemutatkozó, amit megért akár a nagymamád is. Legyenek benne a legfontosabb üzenetek, és ne legyenek benne a felesleges túlzások. Ne mások gondolataival próbáld meggyőzni a beszélgetőtársad, legyenek sajátjaid. Sose használd az innovatív, különleges és egyedülálló szavakat saját ötletedre. Ne mesélj arról, hogy rajtad kívül ez még senkinek sem jutott eszébe, illetve ne ecseteld részletesen, hogy világszerte mennyire várják már az emberek megoldásod.

Ha senki sem talált még ki hasonlót, kezdj gyanakodni, hogy érdekel-e bárkit az ötleted, van-e valaki, aki pénz adna érte. Ne találj ki olyan – niche – piacokat, rétegigényt kielégítő szolgáltatásokat, amelyek nagyon leszűkítik az igénybe vevők körét.

Azzal természetesen nem vitatkozom, hogy meg kell írni előre egy startup-verseny pitchet, de mielőtt belevágsz, látogass el versenyekre, és igyekezz az ott látottaktól elvonatkoztatva megalkotni egy ilyen anyagot. A versenyeken azért fogsz unatkozni, mert mindenki pont ugyanolyan halandzsát ad elő. Ha most rákeresel az én első pitchemre, én is elkövettem ezt a hibát. Mára eljutottam odáig, hogy igyekszem azt tanítani, mivel tudsz kiemelkedni a többiek közül. Ne akarj hasonlítani, mert akkor pont a lényeg veszik el. Gondold végig: ugyanolyan akarsz lenni, mint a többiek? Ha nem, tanulj meg mindent, amit ők is tudnak, és ezután találd meg a saját hangod, saját mondataid. Ne próbáld meg fordítva, mert a tanulás nélkül pont ugyanolyan tucat pitcher leszel, mint a többiek. Rosszabb esetben pedig a pitch egyfajta versmondásra emlékeztet majd, amely az első kérdésnél megtörik.

Add hozzá a személyiséged, legyél szerény és őszinte. Ne próbáld tökéletesnek bemutatni a projekted, ne titkold, ha hiányzik még belőle valaki, valami. Legyél nyitott, és hallgasd meg a kritikát is, lehet, hogy pont a beszélgetőtársad ad hozzá valamit a projekthez. Gyanakodj, ha mindenki csak dicséri az ötleted, ugyanis nem létezik tökéletes ötlet.

Lehet, hogy tényleg rossz az ötleted

Ne sértődj meg, ha valaki azt mondja, hogy szerinte ez lehetetlen, vagy megvalósíthatatlan. Lehet, hogy igaza van. Ne támadj vissza azzal, hogy mások szerint mennyire kiváló a projekt. Gondosan mérlegeld, kihez igazodsz. A legfontosabb a leendő ügyfeleid, vevőid véleménye, ha viszont nincsenek még millióid, praktikus, ha befektetőidnek is tetszik a megvalósítás.

Az elevator pitch valószínűleg városi legenda, a network események viszont legtöbbször kiváló alkalmat adnak itt és a világ bármely táján arra, hogy bemutatkozz, kapcsolatokat építs. Ha egyszerűen és közérthetően el tudod mondani angolul is a projekted, a lehetőségeid megsokszorozódhatnak. Angolul ráadásul sokkal könnyebb hatásos bemutatkozót összeállítani.

Ne ragaszkodj a leírtakhoz, ne magold be a szöveget, ez teljesen értelmetlen, főleg abból kiindulva, hogy már jó ideje ezzel foglalkozol, tehát ki értene hozzá jobban, mint te? Engedd meg magadnak, hogy érezhető legyen, hogy tényleg ez az, amit legjobban akarsz. Meg se próbáld a fiókban rejtőző ötleteid tucatját megvillantani, mert azzal mindent szétzilálsz. Ha eltűnik a fókusz, beszélgetőtársad is elvesztheti az érdeklődését a projekted iránt. A bemutatkozó nem önmagunk, vagy ötletünk dicsérgetése, hanem egy objektív ötlet bemutató.

A legfontosabb, hogy nagyon egyszerűen fogalmazd meg az ötlet lényegét, ügyesen körvonalazd, mire, kinek, miként megoldás a problémájára, kik a versenytársak, és miért a te csapatod tudná ezt a legjobban megvalósítani.

Persze nem árt, ha odafigyelsz a beszélgetőpartneredre, nem ígérgetsz olyanokat, amit később képtelen leszel beváltani, nem értékeled alul vagy felül a projekt értékét. A hallgatóságod értékelése igen fontos lehet, hiszen az üzeneted egész más kell, hogy legyen, ha befektetőnek, vagy ha leendő partnerednek prezentálsz. Egy barátom szerint a befektetői pitch lényegesen egyszerűbb, mint a consumer pitch, mivel az egyik esetében csak egy embert kell meggyőznöd arról, hogy pénzt adjon a projektedre, a másikban viszont milliónyi felhasználót kell rávenned arra, hogy téged, a te megoldásod válassza.

A legnagyobb érték mindenképpen az, ha megtanulsz úgy beszélni a dolgaidról, hogy abból mindenki érezze, te vagy a legalkalmasabb/legfelkészültebb arra, hogy vezesd/világszerte bevezesd a következő startup sikersztorit. Ehhez azonban mindenképpen meg kell tanulnod válaszolni a kérdésekre is...

Ha ezeket a tanácsokat megfogadod, nem ragaszkodsz túlzottan a már megtanult szabályokhoz (ezekhez sem), ki tudsz nézni egy kicsit a dobozból, megtalálod a saját hangod és igazi üzeneted, érezni fogod, hogy az elevator pitch többé nem varázslat, csupán egy lehetőség a sikerre.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés