Miközben áprilisban hadjáratot indítottak az újságírók Tim Cook ellen, az Apple remek visszavágót mutatott be.

Tavaly október óta nem lépett színpadra senki az Apple-től, hogy bemutasson valami nagyszerűt. De még egy csomag rágógumit sem mutattak fel. A showhiány és a cég innovációjába vetett bizalom megrendülése egyre nagyobb feszültséget okozott, a dolog odáig fajult, hogy puccskísérletet is láthattunk Tim Cook ellen.

Április 21-én Doug Kass egy olyat twittelt, amire mindeni felfigyelt. Az 'is Apple's Tim Cook cooked?' végű szöveg arra utalt, hogy a vállalat vezetője leszerepelt, és ideje, hogy olajra lépjen. A tweetet számtalan cikk követte egyéb médiumokon, amelyek hasonló következtetésre jutottak: Cooknak mennie kell.

Ki is az a Doug Kass?

Kass hedge fund manager, vagyis a részvények árfolyamának rövidtávú változására spekulál. Emellett gyakran szerepelt a CNBC-n, vagyis ismert, és a szavainak hatása van. Nem rossz párosítás. És ezt ki is használja. Februárban például egy olyan pletykát twittelt, amelynek hatására jelentősen megemelkedett az AAPL részvény árfolyama, majd miután nyilvánvalóan eladta a nála lévő papírokat haszonnal, elismerte, hogy a korábbi twittje baromság volt.

Az eset nem vette el a szavainak erejét, láthatóan továbbra is hatással van a piacra, ha határozottan kijelent valamit. A Tim Cook menesztésére utaló megjegyzésére rá is ugrottak, de jellemzően az Apple-negatív újságírók és megmondóembernek készülő elemzők voltak az áldozatok. Vagy az olyan kiégett újságírók, mint Dan Lyons – ő arról lett híres, hogy tavaly egy cikket közölt a Tim Cookkal való közös munka nehézségeiről, egy olyan ember nyilatkozatával támasztva alá, aki sosem dolgozott közvetlenül a vezetőnek. Lyons néhány hónappal később felhagyott az újságírással, és beismerte, egyre kevésbé tudott érdekes témákat találni, leginkább SEO-optimalizált cikkeket dobott be a vadonba, hátha ráakadnak.

Aztán váratlan dolog történt: épp amikor elkezdték marcangolni Cookot, megtört a csend. Kétszer is. Az Apple hivatalos kommünikét adott ki, és erre már régen nem volt példa. A piac pedig inkább erre figyelt.

Először 23-án figyelt mindenki a híradásokra, amikor az Apple közölte negyedéves pénzügyi eredményeit. A januártól március végéig terjedő időszak rekord bevételt hozott az azonos intervallumok sorában, de mindebből kevesebbet tudott lefölözni a cég – 18 százalékkal esett vissza a nyereség, és a cég vezetése összehúzott seggel várta a reakciókat, hogyan fogadja ezt a piac.

Remekül fogadták a hírt. Látszott, hogy a csökkenő árrések és erősödő konkurenciaharc természetes velejáróját már beárazták a részvények árába, Tim Cook pozitív hangvételű nyilatkozata azonban rögtön 400 dollár fölé dobta az árfolyamot. A vezető azt mondta, érdemes lesz várni az őszre, még inkább 2014-re, mert ismét forradalmi dolgot terveznek letenni az asztalra.

A WWDC időpontjának bejelentése új kavicsot dobott az állóvízbe. Bejelentették, hogy bemutatják az új iOS és OS X operációs rendszereket, 230 nap után először lesz Apple keynote. Egy szó sem esett semmilyen hardverről, sem okosórát, sem tévét, de még csak új iPadet vagy iPhone-t sem ígértek, mégis bizakodóvá tették a rajongókat és a befektetőket. Kevesebb mint két óra alatt az összes jegyet eladták a konferenciára, az érdeklődők töredéke jutott csak belépőhöz.

Minimális pletyka is kiszivárgott azért a két operációs rendszerről. Kiderült, egyik sem egy könnyed kis update, elég komolyan hozzányúlnak a rendszerekhez Cupertinóban. Ez persze nem mindig jelent látványos fícsörhalmazt, a Cabernet kódnéven futó OS X 10.9 például kimondottan power-user update lesz. Vagyis nem a user interface-t újítják meg, nem a használhatóságot szeretné növelni a cég, inkább a részletesebb beállítási lehetőségekre és a professzionálisabb felhasználásra helyezik a hangsúlyt a laptopokon és asztali gépeken. Várhatóan újratervezik a Findert, megvalósítják a több monitoros fullscreen alkalmazások futtatásának lehetőségét, és talán az Apple Maps és a Siri is átmászik az iOS-ből.

A mobil operációs rendszertől még többet várnak a rajongók. Egyrészt ez lesz a szoftvercsapat újdonsült vezetőjeként debütáló Jony Ive dizájnerguru első olyan munkája, amiben megmutathatja, milyen egységet képes elérni a szoftver és a hardver összeforrasztásával. Korábban, Scott Forstall menesztése előtt Ive arra panaszkodott, nincs meg a kellő összhang az általa tervezett hardver elgondolások és a szoftver megvalósítása között (gondoljunk csak arra, hogy az iPhone 5 megnyúlt kijelzőjén a Notification Center felülről lehúzása mekkora nehézséget jelent egy kézzel).

Ive-ban egyébként az a különleges, hogy mindig képes változtatni, ez nála nem okoz belső feszültséget. Ő volt, aki megtervezte az első iMac hátlapján látható, cukorkákat idéző, átlátszó, színes borítást. Ő volt az is, aki ugyanebből a szériából legutóbb egy végtelenségig letisztult, sallangmentes, lapos alumínium csontvázat mutatott be. Ahogy a divattervezők sem panaszkodnak az ízlés változása ellen, úgy Ive is követi a saját maga által diktált tempót.

Így lehetséges, hogy míg korábban elképzelhetetlen volt Apple-szoftver csillogó, domború gombok és kiemelkedő felületek nélkül, addig a hírek most egy végtelenül flat dizájnt emlegetnek. Eltűnik az iPadről és az iPhone-ról az az összetevő, amire Jobs évekkel ezelőtt csak úgy hivatkozott: mintha meg akarnád nyalni. Az egyre terjedő flat, a minimalizmus túlburjánzásával, a funkciók a látvány felett elterjedésével pedig felesleges szembe menni. Ez pedig meglátszik majd az iOS 7 kinézetén is, állítólag.

Néhány nap alatt tehát kettős győzelmet aratott az Apple áprilisban. Kikerülte az akár csalódást is magában hordó negyedéves jelentés csapdáját, és megedzette a piacot. Megmutatta, hogy jól is ki tud jönni a hosszú csendből, a pletykák hiányából, és minden ilyen akciójával úgy hat az közvéleményre, hogy ne legyenek túlzott elvárásai. Ne akarjanak pletykákat, ne várjanak holnaputánra forradalmat, és főleg ne a hedge fund menedzserek megjegyzéseire hallgassanak. Cook jó úton halad a békés háborújában, hogy végül a visszafogott és szerény kommunikációjával megszelídítse a cég körüli hullámokat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Azonnal építünk ennek a gyönyörű lánynak egy hóembert

További cikkeink a témában