Hobbiból lett vállalkozása az állását elvesztő anyukának, aki végül három év alatt több százmilliós árbevételű céget épített, ötven alkalmazottal.

Egy asszony illata

Andrea le sem tagadhatná a munkáját, hiszen kellemes illatfelhőbe burkolózva érkezik beszélgetésünk helyszínére, egyenesen a Mannaszappan üzeméből. Elárulja, hogy náluk az irodában mindenkinek Manna illata van, hiszen a natúrtermékekben használt illóolajok olyan erősek, hogy a dolgozók ruháiba is beeszik magukat, de ezt ők egyáltalán nem bánják. Lelki szemeim előtt hirtelen főkötőben szappant főző asszonyok jelennek meg, ám mivel ez a lehető legtávolabb áll a valóságtól, hagyom inkább, hogy Andrea meséljen a szappangyártásról, és arról, hogyan terelte az élet a natúrkozmetikumok irányába.

Végeredményben a nagyobbik fiamnak köszönhetem a Mannaszappan megszületését – kezdi a történetet. – Még egészen kisbaba volt, mikor az öblítőtől ekcéma jelentkezett a bőrén, ami azonnal el is múlt, amint elhagytam a vegyszeres öblítőt. A gyerekorvosunk ajánlotta, hogy cseréljek le minden hagyományos kozmetikumot otthon, nem csak a gyerekekét, hanem a sajátunkat is: tusfürdőt, szappant, sampont. Így is tettem, de a természetes kozmetikumokban mindig volt valami, ami nem tetszett. Vagy az illata nem volt megfelelő, vagy a bőrömet szárította, egyik sem volt tökéletes. Így hát, mivel úgyis otthon voltam gyesen, gondoltam, megpróbálok magam szappant készíteni. Beleástam magam a témába, és autodidakta módon megtanultam a szappanfőzés fortélyait. És végre olyan alapanyagokat választottam, ami nekem tetszett, olyan illattal, amilyet én szeretek, szóval megszületett a számomra tökéletes szappan.

A vegyszermentes, házi készítésű szappan nem csak az ő számára volt tökéletes, hiszen egyre több ismerős és rokon kapott belőle és olyan elismerően nyilatkoztak, ami Andreát is meglepte. Így aztán, amikor később elbocsátották reptéri állásából, rövid gondolkodás után úgy döntött, belevág és egy saját vállalkozás keretében folytatja a szappangyártást.

Álomból márkanév

Kis helyen, kis mennyiség gyártásával kezdtek. A szappankészítéshez szükséges felszerelést és a szükséges alapanyagokat néhány százezer forintból finanszírozták, nem volt szükséges nagyobb beruházásra. Azt viszont már az elején tudták, hogy prémium minőségben fogják készíteni a készülő szappanokat, ezért az arculatot, a nevet és az online megjelenést is ehhez igazították.

A Manna nevet megálmodtam. Sokat törtük rajta a fejünket, mi lehetne igazán találó, aztán egyik este úgy feküdtem le, hogy reggelre biztosan tudni fogom, és így is lett – emlékszik Andrea. – Nagy feladat volt a webáruház felépítése is, hiszen a kozmetikumok esetében fontos elvárás lenne, hogy a vásárlók meg tudják szagolni, tapintani a terméket, márpedig erre egy online felületen nincs lehetőség. Így a leírásokkal kellett helyettesítenünk az emberek több érzékszervét is, hogy mindent megtudjanak a termékről, amit szeretnének.

Andrea abban a szerencsés helyzetben volt, hogy a marketinges vállalkozást vezető férje már a kezdetektől segített neki a munkában, majd amikor látta a biztató eredményeket, feladta a saját vállalkozását, és ma már közösen viszik a Mannát. Eleinte ketten csináltak mindent a szappanfőzéstől a marketingen át a termékek postázásáig, majd két hónap után felvették az első alkalmazottat.

A megrendelések olyan nagy számban érkeztek, hogy nem győztük teljesíteni őket, így folyamatosan vettük fel az embereket. Nem kapkodtunk, tudtuk, hogy tudatosan kell felépítenünk a céget, ha hosszútávú eredményt szeretnénk – mondja Andrea. – Így épült ki a mára ötvenfős céges szervezet, beleértve a kreatív csapatot, az ügyfélszolgálatot, a termékfejlesztést. Ami nem változott, az az, hogy a mai napig én állítom össze a szappanok receptjét, kínálatunk az én ízlésemet tükrözi.

Rövidesen a termékcsoportok bővítésére is sor került, a szappanok mellett megjelentek a testvajak, a fürdőgolyók és a többi. Ahogy nőttek, úgy korszerűsödött a gyártás és a technológia is. A szappanüzem jelenleg Tökölön van, ahol hetente több ezer darab szappan készül. Ezek logisztikája sem egyszerű, hiszen a szappan csak látszólag készül el a formábaöntéssel, utána még több hétig érnie kell. Ilyenkor távozik el belőle a gyártás során lúgosításra használt nátrium-hidroxid és a víz túlnyomó része. Csak ezután csomagolják, raktározzák és viszik a megrendelőknek.

A webes felület egyébként nagyon bejött a Mannaszappannak, hiszen mindenkit elérnek, az ország bármelyik pontjára, sőt, külföldre is szállítanak, akár 24 órán belül. Épp ezért nem is gondolkodnak márkabolt nyitásában vagy viszonteladói hálózat kiépítésében. Néhány kisebb bioboltban megtalálhatók a Manna natúrkozmetikumok, de nem szeretnének tömegcikké válni és a nagyobb áruházak alsó polcain kikötni.

Tudatosság és szenvedély egálban

Ritkán látni olyan tudatosan felépített vállalkozást, amilyen a Mannaszappan. Azt hinném, egy fiatalokat foglalkoztató, csupán hároméves cégnél sokkal inkább ad hoc módon dőlnek el a dolgok, de Andrea egész másról mesél. Sokat fordítanak piackutatásra, monitorozzák a vásárlói visszajelzéseket, legalább egy évre előre megvan a termékfejlesztési tervük és az ahhoz kapcsolódó üzleti kalkulációk, marketing-akciótervek és kampányelképzelések, amikhez tartják is magukat. Talán ennek is köszönhető, hogy az árbevétel már az első év után megkilencszereződött, így 2011-ben már 166 millió forint, tavaly pedig 300 millió volt. Évente legalább nyolcvanszázalékos növekedést terveznek, a bevétel kilencven százalékát pedig visszaforgatják a fejlesztésekbe.

A Mannaszappan számokban

  • Több mint 80 féle natúr termék
  • 24 különböző kézműves szappan
  • Több mint 250 darab cikk egészségtudatos és natúr szépségápolás témakörökben a mannaszappan.hu oldalon
  • Több mint 330 ezer rajongó a Facebookon
  • Több mint 80 ezer vásárló, aki Andrea hatására száműzte fürdőszobájából az ipari kozmetikumokat és váltott természetes Mannaszappanokra
  • Magyar Termék Nagydíjat nyert el 2012-ben a hattagú Coco szappancsalád

Az életünket tettük fel erre a vállalkozásra, és munkát adunk embereknek, ez nagy felelősség. Sokkal több már a hobbinál, még ha ugyanúgy élvezem is, mint pár éve. Imádom keverni az illatokat és új, természetes összetevőket kipróbálni. Szeretem a kreatív ötleteléseket is, amikor kitaláljuk a termékek fantázianevét és a mindig személyes leírásokat. És persze nagy örömmel vezetem a blogomat is, ahol tanácsokat és ötleteket adok a tudatos életmód híveinek, hogyan lehet egészségesebbé és a környezettel szemben is kímélőbbé tenni az életünket.

A blog mellett a többi modern kommunikációs eszközt is jól használják: a Facebookon 330 ezer rajongójuk van, folyamatosan alkalmaznak egyéb online és offline hirdetéseket is. Mások nem is igazán képesek felvenni velük a versenyt, Magyarországon jelenleg nincs is a Mannához hasonló volumenű, natúrkozmetikumokat gyártó cég.

Ahhoz, hogy egy ilyen vállalkozást törvényben előírtak szerint csinálj, rengeteg feltételnek kell megfelelni. Az ÁNTSZ-engedély mellett egy sor szigorú követelmény is van. Páran mégis belevágnak engedélyek nélkül, így sokat lespórolnak a termelési folyamatból és olcsóbban tudják adni az ellenőrizetlen körülmények között előállított szappant – mondja Andrea. Ez nemcsak azért ártalmas, mert akár komoly bőrproblémákat is okozhat a megfelelő szakértelem nélkül elkészített kézműves kozmetikum, hanem azért is, mert a csalódott vásárló valószínűleg tovább fogja használni a vegyszerekkel dúsított tusfürdőjét.

Mennyei manna a bőrnek

A Manna-termékek lelke az összetevő, mindenből csak a legjobb minőségű alapanyagot használják. Amit lehet, itthonról szereznek be, például a gyógynövényeket és az illóolajok egy részét. De vannak olyan egyedi anyagok – mint a kakaóvaj és sheavaj –, amiket külföldről hoznak be. Utóbbi egyébként Andrea személyes kedvence.

Mindegyik termék az én gyerekem, de van néhány olyan, amiktől képtelen lennék megválni. Ilyen a sheavaj, mert az tényleg olyan sokoldalú anyag, ami szinte mindenre jó, szemránckrémtől kezdve bőrsérülések kezelésén át zsíros bőr ápolására. Szappanok közül egyik kedvencem az extraszűz olívaolajos, amit az arcomra használok, illetve a sószappan, ami testradírként is bevált. Nyáron pedig elválaszthatatlan társam lesz a virágvízpermet, ami a legjobb frissítő.

Az említettek közül néhány elő is kerül Andrea táskájából, így én nem csak a weboldalon látható fotókról, hanem testközelből is megismerhetem a Mannaszappanokat. Az illatuk kellemesen visszafogott, nem hasonlítható a boltban kapható tusfürdőkéhez. Andrea büszkén mutatja a Magyar Termék Nagydíj-nyertes Coco szappankollekció egyik tagját, a jeges csokoládé szappant, mely hűsítő hatása miatt a férfivásárlók kedvence. Sikertermék még az ekcémás bőrre való kollekció is. De honnan tudja a közgazdász végzettségű Andrea, melyik összetevő hogyan hat a bőrre?

Hogy elmélyedjek a gyógynövények, olajok és más organikus anyagok ismeretében, hároméves természetgyógyász-képzésen veszek részt, melyet épp idén fejezek be. Emellett a tapasztalat mutatja a legtöbbet. Mi már régóta csak Manna termékeket használunk otthon, és mindent tesztelek magamon, mielőtt kereskedelmi forgalomba kerül. Ezt az ellenőrzést nem szívesen engedném át másnak, mert ez a munkám egyik legizgalmasabb része.

Profil

Varga-Darabos Andrea közgazdász diplomával a zsebében a Liszt Ferenc (akkori nevén Ferihegyi) Repülőtéren kezdett dolgozni. Hat évvel később született első gyermeke, Emil, az ő érzékeny bőre miatt döbbent rá Andrea, mennyire kiszolgáltatottak vagyunk a vegyszerekből készített kozmetikumoknak. Andrea beleásta magát a kozmetikumok és tisztálkodószerek világába, innen egyenes út vezetett új hobbijához, a szappanfőzéshez. Közben megérkezett kisebbik fia, Ármin is.

2010 volt az igazi mérföldkő: akkor döntött úgy a család, hogy Andrea saját márkát – és ezzel saját vállalkozást is – indít. Három évvel ezelőtt így indult el a Manna Natúr Kozmetikum története. A rohamos fejlődés hozta az újabb családi döntést, amikor is Andrea férje, Varga Emil úgy döntött, feladja saját vállalkozását, és együtt kihozzák a lehető legtöbbet a natúr kozmetikumokból.

(Fotó: Tóth István)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában