Heti Street Fashion merítés - Dzseki divat

Ismét körülnézünk a világban és szemügyre vesszük, hogyan öltöznek a nagyvárosok utcáin a férfiak és a hölgyek. Ezen a héten a dzsekiket helyeztük előtérbe, ugyanis a kiszámíthatatlan időjárás miatt még mi sem tehetjük el őket. Nézzünk tehát néhány példát a dzseki viselésére!

Koppenhágai dzseki

 

Ez a srác nem agyalta túl a dolgot - felkapott egy sötét farmert, feltekerte a szárát, hozzá felvett egy sportosabb cipőt, de az igazi látványosság a steppelt dzseki, amelyet férfiakon annyiszor látni manapság, mint a rózsaszín tüllszoknyát. Persze a ritka ruhadarabtól lesz érdekes számunkra ez a szerelés, egy újabb módját láthatjuk a helyes viseletnek.

Forrás

Skandináv egyszerűség

 

Ez a stockholmi srác mutatja meg nekünk, hogy ami egyszerű, az nagyszerű is. A fekete vászondzsekihez nem kell más, mint egy sötétkék henley, egy vajszínű nadrág és egy tornacipő, és kész is a modern, letisztult városi szerelés. Persze azért azt hozzá kell tegyük, hogy a méret tökéletes megválasztása is kellett ahhoz, hogy ezek a ruhák jól mutassanak együtt.

Forrás

Berlini összeöltözés

 

Az összeöltözés menő is lehet, legalábbis ha úgy csinálják, mint ez a berlini páros. Van egy olyan érzésem, hogy ha reggel összecserélnék a ruhadarabokat, az fel sem tűnne, szinte tök ugyanúgy néznek ki. A farmerdzseki mindkét szettben hangsúlyos szerepet kap és hozzájárul ahhoz, hogy vigyoriéknál tökéletes legyen a harmónia.

Forrás

Ilyen dzseki nincs is!

 

Kétségtelen, hogy Vanilla Ice "Ice Ice Baby" című klipjében háttértáncosként szerepelni cirka huszonkét évvel ezelőtt nagyon menő volt. Azóta persze sokminden történt, a nyolcvanas évek divatja manapság inspirációt nyújt különböző művészeti ágaknak, én még azt is el tudom képzelni, hogy valakik a hátsó kertben évekig bütykölve feltalálták az időgépet. Mindenestre ez a két srác gyanús. A lila-zöld-rózsaszín dzseki nem lehet az utóbbi néhány év divatjának szüleménye. Vagy mégis?

Forrás

A bolgár Clark Kent és párja

 

Bulgáriában sem vetik meg a divatot, itt van nekünk ez a fotó Szófiából, amelyen az úriember a duplasoros dzsekit egy sötétkék pólóingre vette rá, de a legszembetűnőbb a citromsárga cipő. A szemrevaló hölgy pedig nyilván tudja, hogy párja divattudatos, így büszkén hozzábújik. Meg azért titkon reménykedik abban, hogy a kissé szerencsétlen beállás és a szögletes szemüveg mögött a bolgár Superman rejtőzik.

Forrás

Múlt heti merítésünket erre találod!

Player Autószalon

A Zara Spanyolország első számú divatmárkája és a két és fél milliárd fontot érő Inditex cégcsoport húzóneve. A céget 1975-ben alapították, ami harminc évvel később a világ egyik leggyorsabban növekvő cégcsoportjává vált a divatiparban. A Zara története egyike a világ legnagyobb üzleti sikereinek.

Gyorsétterem, gyorsdivat?

Amancio Ortega Gaona 1963-ban kezdett ruhákkal foglalkozni, az első Zara bolt 1975-ben nyitott meg a galíciai A Corunában. Olyan ruhaüzlet volt, amely nem titkoltan azzal szerezte népszerűségét, hogy a drágább, luxuskategóriás (designer) ruhamárkák kollekcióit másolta le és kínálta rendkívül kedvező áron, így nem kellett egy luxusyacht-tulajdonos iparmágnás feleségének lenni ahhoz, hogy a spanyol hölgyek is a legújabb divat szerint öltözzenek. Ez a női lélek legmélyébe hatoló elgondolás már akkor sikeresnek bizonyult, így Ortega sorjában nyíló üzletei elkezdtek Spanyolország-szerte ismertté válni.

Valamikor a ’80-as években született meg a fast fashion (instant fashion, gyorsdivat) ötlete Ortega fejében, ami tulajdonképpen a vásárlói igények azonnali kiszolgálására reagálást, egy gyorsabb rendszert jelentett, és jelent a mai napig. Az alapötlet, hogy a divat nem szezonálisan működik, hanem folyamatosan változik, tulajdonképpen azért zseniális és forradalmi, mert - mint minden nagy gondolat - gyökerestől irtotta ki az addig berögzült szokásokat és alapjaiban formálta újra egy iparág korlátait. Természetesen azért magának az eladni kívánt ruhadaraboknak is színvonalasnak kellett lenniük, különben enélkül annyit ért volna az egész, mint a Szomszédok Vágási Feri nélkül.

Instant fashion

Tulajdonképpen a kifejezés a vásárlói igények változására való gyors reagálást jelenti, tehát a ruhadarab, kiegészítő ötletének megszületésétől a boltba kerülésig eltelt idő lerövidítését. Ez az ellátási lánc finomhangolásával érhető el, amelyben forradalmit alkotott a Zara.

A cég Spanyolországból először Portugália felé terjeszkedett 1980-ban, majd ’89-ben az Egyesült Államokban nyitott üzletet, ’90-ben pedig Franciaországban. A kilencvenes évek során további hetven országban jelentek meg. A Zarának nincs olyan tündökléssel és bukásokkal tarkított kacifántos története, mint némelyik híres divatcégnek vagy egy olasz autógyárnak, így ezentúl inkább az üzleti oldalról közelítjük meg a dolgokat. Mi tette ennyire sikeressé a spanyol céget?

 

 

Hatszor többször mész vissza

Manapság világviszonylatban az emberek kevesebbet költenek ruhákra, viszont többet áldoznak egészségmegőrzésre, műszaki cikkekre, oktatásra, utazásra és szabadidős programokra. Továbbá a ruhák terén olyan nagy a választék, mint Üzbegisztánban a korrupció, így a fogyasztót elérni egyre nehezebb. Az egyszerű alapötleteknek köszönhetően a Zara hatalmas erővel tört be a divat világába: havonta, akár hetente megújuló, széles választék, amely eleinte a nagyobb divatcégek ötleteit másolta, ezáltal vált vonzóvá a vásárlók számára. Lerövidítették azt az időtartamot, ami a ruhadarab ötletének megszületésétől a boltba kerülésig telik el a hagyományos öt-hét hónapról egy-két hónapra. A vásárlónak nem a következő szezon darabjaira kell várnia, hanem a következő havi darabokra. Érezhető, hogy ez a fajta gyorsaság és a viszonylag alacsony ár egy olyan belső kényszert teremt az egyszeri divatőrültben - és nem divatőrültben is -, hogy szinte minden egyes betérés alkalmával vásárol valamit, mert lehet, hogy a kinézett darab másnapra már nem lesz meg.

Ennek köszönhető, hogy a statisztikákban a Zara magasan veri riválisait: átlagosan egy vásárló éves szinten tizenhétszer tér vissza üzleteikbe, ez körülbelül hatszor több, mint más rivális márkák esetében, ami óriási különbség.

Az már csak cseresznyés hab a tortán, hogy az üzletek menedzserei árgus szemekkel figyelik a vásárlók reakcióit (ez a word-of-mouth marketing), így a kevésbé sikeres ruháktól hamar megszabadulhatnak, a népszerűbbeket pedig gyorsabban tudják pótolni. A házon belüli és kívüli kommunikáció is krémesen működik, és ahol megoldható, az eladók, a menedzserek és a tervezők is egy épületen belül dolgoznak.

Word-of-mouth marketing

Szóbeszéd alapú reklám, egy ingyenes módja a reklámozásnak. Az elégedett vásárló meséli el saját ismerőseinek, hogy mennyire jó egy adott szolgáltatás, termék vagy esemény. Ez a reklámozás egyik leghitelesebb formája, mert az emberek minden ilyen ajánlással a saját hitelességüket teszik kockára. Ilyen ajánlásokat teszünk nap, mint nap, tudatlanul, amikor elmondjuk barátainknak, ismerőseinknek, hogy mennyire jó egy parfüm, milyen jó minőségű inget vettünk, vagy milyen jót ettünk abban az új pizzériában.

Annak érdekében, hogy sikeresen reagáljanak a vásárlók igényeire, a tervezői döntéseket a lehető legvégsőkig késleltetik. Ez azt jelenti, hogy egy kollekció 50-60%-át készítik el előre, a többi részét pedig szezon közben, míg más cégek már a szezon előtt 80-90%-ban készre tervezik a ruhákat.

Reklám és megjelenés

Más divatházakhoz képest megintcsak nagy különbség, hogy a Zara szinte egyáltalán nem költ reklámra. Sehol sem látunk óriásplakátokat űrlényeket megszégyenítő adottságú modellekkel, mert az egyetlen reklámfelületük a boltjaik kirakata és a weboldaluk. A vásárlókat szinte tök ugyanolyan látvány fogadja egy londoni, párizsi, Rio de Janeiro-i vagy New York-i üzletben - többnyire világos, krémszínű, kellemesen megvilágított, modern berendezésű belső tér, sok tükörrel, lounge vagy chillout zenékkel.

Egységben az erő

Az egyes kollekciókat nem divattervezők csoportjai, hanem kreatív csapatok készítik el. Ezek a csapatok divattervezőkből, beszerzési szakértőkből és termékfejlesztéssel foglalkozó emberekből állnak. Egy időben többféle ruhadarabon dolgoznak, főleg az előzőekben sikeresnek bizonyult darabokra építkezve. A tervezők legfőbb célja, hogy szezon közben minél kevesebb változtatást kelljen végezni és hogy felgyorsítsák a tervezés folyamatát (például a kevesebb mintadarabbal). A Zara általában fiatal divattervezőket alkalmaz és arra ösztönzi őket, hogy gyors döntéseket hozzanak, ugyanakkor a rossz döntéseket nem büntetik szigorúan. Ismét csak fantasztikus számadat, hogy a Zara termékeinek csupán 1%-a nem kel el, az ipari átlag e téren viszont 10%.

Szabálytalanság

Vannak olyanok, akik nem fogadják el, hanem felülírják a szabályokat, Amancio Ortega egy ilyen ember. Ennek eredménye, hogy Spanyolországban senkinek, a világon pedig - a 2011-es Forbes lista szerint - mindössze négy embernek van nagyobb vagyona, mint neki. A nagyvárosokat behálózó Inditex csoport és számos márkája (például a Pull&Bear, a Bershka, a Stradivarius és a Massimo Dutti) egyelőre megállíthatatlan dózerként tör előre.
Amikor a kapitalizmus nevű gazdasági rendszert feltalálták, talán valami ilyesmire gondoltak.

Számadataink forrása

A ruhaipari brandek történetét taglaló sorozatunk további részeit erre találod. Converse, Tom Ford és Burton Snowboards a korábbi részekben!

Miután visszaigazoltad a megjelenést és megvásároltad a nászajándékot, könnyen gondolhatod azt, hogy mindezzel eleget is tettél egy udvarias esküvői vendég kötelezettségeinek. De ahogy a menyasszony és a vőlegény már jó előre megtervezték mit is viselnek a nagy napon, úgy egy vendég számára is vannak bizonyos stílusbeli irányelvek, amiket fontos betartania. Ha csak nem te mondod ki az oltárnál állva azt a bizonyos „igent”, jobb, ha nem vagy téma egy esküvőn. Annak érdekében, hogy ruhád miatt véletlen se vegyen szájára a násznép, most néhány pontban összeszedtük, mit is kell viselned, mikor megszólalnak a harangok.

A beszélő meghívó

Ha szerencsés vagy, a meghívó magában foglalja az öltözködéssel kapcsolatos kívánt elvárásokat, és felkéri a vendéget a tradicionális viseletre. Ha mégsem, akkor sincs ok a pánikra, a meghívás formalitása ugyanis szintén utalhat arra, mennyire érdemes kicsípni magad. A hivatalosabb hangvételű invitálás a teljes öltözetre utal, míg egy könnyedebb design illetve egy hétköznapibb szöveg adhat némi mozgásteret az öltözködés területén.

Helyszín és időpont

Az, hogy milyen napszakban köttetik a frigy, szintén szolgál számodra néhány támponttal. Egy nappali esküvőn – délután hat óráig – többek közt a hőség miatt is elfogadott egy könnyedebb blézer és egy alkalmi ing. Egy esti menyegzőn viszont rendszerint a formális viselet javaslott, tehát ott öltönyben jelenj meg.

A négy évszak

Hazánkban elsősorban a nyári lagzik a menők, azonban mint mindenhol, itt is vannak kivételek. Ha egy ilyen esküvőre vagy hivatalos, amit ráadásul a szabadban tartanak, érdemes megfontolnod a világosabb színű, pamut vagy vászon anyagból készült ruhák viseletét. A manapság igen népszerű vízparti esküvőkön pedig még a nyakkendőt sem kell feltétlen erőltetned. Szintén nyári, azonban mégis formálisabb, templomi szertartásokra szintén pamut viseletet javaslunk, válassz azonban sötétebb árnyalatot, ami illik az esemény valamint a helyszín jelentőségéhez.

Tavaszi és őszi esküvőkre menni sokkal kellemesebb feladat, és ennek oka nem csak az, hogy a násznép – a nyári menyegzőkkel ellentétben – nem úgy fest, mint egy maratoni futóverseny befutója. A réteges öltözködés teret enged az eleganciának, aminek szép formája lehet egy sötét színű gyapjú öltöny, amit a meglehetősen ritka téli esküvőkön egy jól szabott szövetkabát tesz teljessé.

Dekódold a ruhát

Amennyiben az ifjú pár nem spórolt a nyomdai költségeken, a meghívón szerepelni fog a dress code, ami távolról sem olyan bonyolult, főleg miután megfejtésében most mi is segítünk. Az alábbiakat kell fejben tartani.

Formális: jól szabott öltöny, hosszú ujjú ing, ízléses nyakkendő, öv, és egy szépen polírozott cipő

Alkalmi: a nyakkendőt hagyhatod a fiókban, de egy szűkített zakónál és élére vasalt nadrágnál ne add lejjebb, az alkalmi nem egyenlő a hanyaggal

Férfiaknak fekete csokornyakkendő: ha ez áll a meghívóban, minden valószínűség szerint kölcsönöznöd kell egy szmokingot, amihez a hozzá illő haskötőt csak késő délutántól szabad viselni

Férfiaknak fehér csokornyakkendő: nem túl gyakori, elit esküvő, ahová szmokingban, fehér kesztyűben és felfrissített etikett szabályokkal a fejben kell megérkezni

Egészítsd ki

Amíg nem kell fekete vagy fehér csokornyakkendőt kötnöd az alkalomra, nyugodtan engedj fantáziádnak teret, és adj az öltözethez egy kis színt. (A hangsúly a kicsin van.) Egy szép árnyalatú nyakkendővel megjelenésed klasszikus marad, mégis becsempészted karaktered a formális megjelenés szűk keretei közé. Egy fekete öltönyt fekete övvel és színben azonos félcipővel javaslunk viselni, de egy ilyen ünnepi alkalomra a tengerészkék öltöny is megfelel, amit barna alkalmi cipővel érdemes kiegészíteni.

Esküvőkön ezért jár a piros lap

Ne próbáld megjelenéseddel felülmúlni a vőlegényt, és ne akarj kitűnni a násznépből sem. Erőfeszítéseid ellenére minden szem az ifjú párra fog szegeződni, és a végén még te érzed magad kellemetlenül.

Láthatóan kinőtt (kihízott) öltöny. Ha az utóbbi években jókat ettél, és ez a vonalaidon is meglátszik, érdemes időben megejtened egy ruhapróbát. Amennyiben valami nem stimmel, még lesz időd a szabóval egyeztetni.

A túlzásba vitt kreativitás, ami kimerül egy farmerben és egy harsány ingben. Ha kétségeid vannak afelől mi is az a kötetlen viselet, attól még kiöltözhetsz. Ha megérkezve túlöltözöttnek érzed magad, még mindig le tudod venni a nyakkendőt vagy a zakót.

Egy szép karórát esetleg? Erre találod válogatásunkat a 20.000 Forint feletti árkategóriából.