Ha nem oldódik a társaság eléggé, ha épp nincs jó témátok, de van pár üveg piátok és felgyorsítanád az eseményeket, akkor dobd be a legjobb ivós játékokat!
Aktív játékok: Bottle-Can / Hajolaj-Dzsibuti
Nagy társasággal érdemes játszani ezt a számolós játékot. A szabály a következő: minden játékos az óramutató járásával megegyező irányban elkezd felfele számolni: egy, kettő, három, négy... azonban az ötös és a hetes szám helyett egy-egy előre meghatározott szót kell mondani. Én külföldiektől úgy tanultam, hogy az ötöst a “Bottle” a hetest pedig a “Can” szóval helyettesítjük, de a hazai hagyományoknak megfelelően nehezebben kimondható, de azért rövid szavakat használjunk, mint a hajolaj vagy a dzsibuti. Az ötös helyett tehát hajolajat mondunk, a hetes helyett pedig dzsibutit és így számolunk felfele.
Na de! A hetesnél, azaz a dzsibutinál megfordul a kör, és az óramutató járásával ellentétesen kell folytatni tovább. Valamint nem csupán az olyan számoknál kell hajolajat vagy dzsibutit mondanod, amelyekben az ötös vagy hetes szám szerepel (tizenöt, tizenhét, huszonöt, huszonhét stb.), hanem a többszöröseiknél is: (tíz, tizennégy, húsz, huszonegy) is. Tehát ha addig nem hibázik senki (ami elég ritka), akkor harmincöt helyett hajolaj-dzsibutit mondasz, mert öttel és héttel is osztható.
Nagyon egyszerű elrontani: ötöst vagy hetest mondasz, túl sokáig gondolkozol, elfelejted, hogy megfordult a sorrend vagy épp összekevered a hajolajat a dzsibutival. Aki hibázik, annak le kell húznia egy pohár előre kitöltött italt, ami lehet rövid is...
Thumper
Ez egy hangos és csapkodós játék, úgyhogy eszerint válaszd meg a helyszínt, mielőtt belefogsz a barátaiddal! Körbeültök egy asztalt, majd mindenki elkezd lassan tapsolni: kettőt az asztalra csaptok, kettőt tapsoltok. A két asztalra csapást az áré-áré hanggal, míg a tapsolást az o-ó ordítással nyomatékosítjátok (ami egyre artikulálatlanabb lesz, ahogy halad a játék). Ezután mindenki mutat egy egyéni nonverbális jelet, például X meghúzza a fülét vagy Y betakarja a szemét stb.
Miközben mindenki skandál és tapsol a ritmus szerint, az első játékos mutatja a saját jelét, majd egy másik ember jelét. Ezt a másiknak észre kell vennie, és ugyanúgy mutatnia kell először a saját, majd egy harmadik játékos jelét, és így tovább. Eközben a csapás-taps-skandálás olyannyira felgyorsul, hogy a végén már szinte lehetetlen gyorsan és helyesen reagálni. A hibázónak meg kell innia pohara teljes tartalmát.
Zenés vagy filmes játékok
Egyszerű és hatékony játék a gyors lerészegedéshez. Beraktok egy számot (pl.: AC/DC: Thunderstruck vagy Britney Spears: Hit me baby one more time), és megneveztek egy meghatározó szót a számból (Thunder, Baby). Ha elhangzik a szó az első játékos iszik, majd ha másodszor is elhangzik a tőle balra ülő iszik stb. – ez az AC/DC esetében 34, míg Britney klasszikusánál 22 ivást jelent. Filmekkel is nagyon jól játszható játék, de ebben az esetben bővül a képlet: nagy klasszikus beszólásoknál le kell húzni az adott italt (pl.: Terminátor: “Hasta la vista, baby!”, Gyűrűk Ura: “Fussatok, bolondok!”).
Egy igaz, egy hamis
Ezt a régi, jól bevált játékot olyan társaságoknak ajánljuk, akik még kevéssé ismerik egymást – tehát lehet egy randi is. A játék menete nagyon egyszerű: valaki elmesél két történetet. Ezek közül az egyik igaz, a másik pedig hamis. Miután meghallgattátok a két történetet, tippelnetek kell, vajon melyik igaz, és melyik kamu. A rosszul tippelőknek le kell húzniuk, ami előttük van (lehet sör, bor, tömény is). Ha azonban mindenki rájött az igazságra, akkor a bénán kamuzó mesélőnek kell a pohara fenekére néznie.
“Én még soha”
Szintén az ősidőkig nyúlik vissza ez a megismerkedős ivósjátékok legegyszerűbbike. A játékosok olyan állításokat mondanak, amelyeket még soha nem tettek meg. Aki a körből megtette az adott állítást, annak innia kell. Minden mondat az “én még soha” tagadással kezdődik, és minél pikánsabb az állítás, annál élvezetesebb a játék pl.: “én még soha nem szexeltem nyílvános helyen” – az idő és az elfogyasztott italmennyiség előrehaladtával az “én még soha nem kéktúráztam” típusú ásítós mondatokból úgyis nagy beismerések lesznek.
Kockajátékok: Pisont
Ennél bonyolultabb ivós játékról nem tudok – de éppen ezért igen-igen változatos és szórakoztató. A játék történelmi kialakulása okán leginkább a selmeci diákhagyományok kultúrköréhez köthető. Minimum három ember, két kocka és rengeteg ital kell hozzá. A résztvevők körbeülnek egy asztalt, és két kockával dobálni kezdenek.
A dobás értéke mindig a számok összege, nem pedig helyiértéke. Aki a játék kezdetétől először dobja ki a 2+1-es számkombinációt, az a játékos lesz a Pisont, fejére papírcsákót húztok. Innentől fogva az összes olyan dobás esetén, amelyben a 3-as szám szerepel, innia kell egy kortyot. Ha a következő körben újra 2+1-et dob, kétszeres Pisonttá válik, így a 3-as szám legközelebbi előfordulásakor már kétszeres szorzóval kell innia (nem ritka a négy-ötszörös Pisont sem, de a krónikák jegyeztek már fel 12-szeres Pisontot is). Ha Pisont lettél, akkor az asztalt csak EKS-sel (poharad fenékig ürítésével) hagyhatod el. A megegyező értékeknél (2+2, 3+3, 4+4 stb.) a dobó játékos felez, azaz az egyik kocka értékét kiosztja közületek valakinek, a másik felét megissza ő maga.
A türelmetlen dobó büntetése (azaz ha azelőtt dobsz, mielőtt a többiek befejezték volna az ivást), hogy neked is meg kell innod azt a mennyiséget, amelyet az éppen ivók fogyasztottak. A csaló dobó büntetése (ha rázás közben helyesen tippeled meg a kockák összegét), hogy húzóra meg kell innod a piádat (EKS!). A hardcore Pisont-szabály is igen elterjedt. Ekkor az összes 6-os szám dupla 3-asnak számít, így a Pisont által elfogyasztott italmennyiség a többszörösére nő.
További nevezetes dobások
0+0 és 0+1 (ha mindkét, vagy az egyik kocka leesik az asztalról): végzetes hiba, ezért mindenki megissza pohara teljes tartalmát
1+1, a legszánalmasabb dobás: a dobó játékos egy kortyot kénytelen inni magában
2+1: az új Pisont tiszteletére minden játékos iszik egy kortyot
3+2: a dobót megelőző játékos iszik egy kortyot. Ha van Pisont, akkor a szorzójának megfelelő számú kortyot iszik ő is.
3+3: felező, emellett minden játékos gyorsan megfogja az orrát, a dobó dönti el, ki volt a leglassabb, arra oszt egy kortyot
3+4: a dobót követő játékos iszik egy kortyot
4+1: a dobót megelőző játékos iszik egy kortyot
4+2: ugyanaz, mint 3+3 (csak nem felező)
5+1: ugyanaz, mint 4+2
5+2: ugyanaz, mint 3+4
5+5: felező, emellett minden játékos egy kortyot iszik a legkerekebb dobás tiszteletére.
Szingapúri Hatos
Adott egy dobókocka és hat pohár, melyeket megtöltötök különböző italokkal (lehetőleg minden szerepeljen a repertoárban: sör, bor, tömény, de üdítő is). Kinevezitek az első számú poharat, és dobálni kezdtek. A szabály egyszerű: a dobásodnak megfelelő számú pohárban lévő italt kell lehúznod. Amikor megittad, újratöltöd valamilyen tetszőleges itallal, és átadod a kockát. Ha hatost dobsz, akkor a hatodik pohár tartalmának lehúzása után újra te jössz. Tehát ha röviddel töltesz, újra és folyamatosan hatosokat dobálsz, akkor hamar kidőlhetsz.
Kártyajáték
A vetkőzős pókernél valamivel bonyolultabb kártyás játék következik. A játékosok körbeülnek egy paklival. A kártyákon ugyebár számok vannak (kettőtől hétig, valamint bubi, dáma, király ász), ez alapján folyik az ivászat.
Az első játékos húz egy kártyát, és indul is a játék a következő szabályok szerint:
2: senki nem érintheti meg a nyaka felett magát, különben innia kell
3: bottle-can / hajolaj-dzsibuti az első rontásig. A vesztes iszik.
4: szabályalkotó: a játékos bármilyen szabályt alkothat (előny, ha köze van az iváshoz)
5: aki húzott, mond egy “én még soha” állítást
6: vízesés: az első játékos elkezd inni, a másik rögtön utána, a harmadik azonnal a második után, és így tovább
7: szolgaság: valakit kiválasztasz a társaságból (érdemes a legjózanabbra bökni), aki attól kezdve téged szolgál: ha neked innod kell, akkor neki is
Bubi: aki húzott, gyorsan rányomja a hüvelykujját az asztalra, ezután mindenki más is. A leglassabb iszik.
Dáma: aki kihúzza, mond egy szót (például hotel), és a többieknek láncban hasonló hangzású, vagy rímelő szót kell mondaniuk (motel, fotel stb.). Aki nem tud, vagy túl sokat vár, iszik.
Király: megadsz egy témát (például telefonmárkák) majd indul a kör: telefonmárkákat kell sorolni. A kör addig megy, amíg az egyik játékos már nem tud többet, vagy olyat mond, ami már elhangzott. Ekkor ő büntetésből iszik.
Ász: kérdésmester. Aki ezt a lapot húzza, bármelyik játékostól kérdezhet valamit több körön keresztül. Aki nem tud a kérdésre válaszolni, az iszik. A kérdésmester titulus akkor szűnik meg, ha valaki után ászt húz – onnantól ő válik kérdezővé.
Rövidező játék: orosz rulett
Ahányan vagytok, annyi feleses pohárra és valamilyen átlátszó röviditalra (eredetileg vodkára, de lehet gin, fehérrum vagy pálinka) lesz szükségetek. Minden poharat megtöltötök vízzel, kivéve egyet, amibe az említett röviditalt töltitek. A poharakat összekeveritek, majd mindenki lehúz egyet, és nézitek, vajon ki kapta a golyót.
Társasjátékok
Alkoholi és Részegedj Okosan! a két legismertebb ivós társasjáték, amelyeket meg is vásárolhatsz, de elkészítheted magad is. Ha jól megnézed a képet, minden magyarázat feleslegessé válik a játék brutalitását illetően.
Tovább:
A legfrissebb Player-cikkekhez
A rovat többi cikkéhez
A szerző e heti kedvencéhez: Halleluja-élmény a Ferencvárosban – A Manuel Étterem