Best of mozgóképregény – A 10 legjobb filmes képregény adaptáció

Már csak párat kell aludni, és végre felemelkedik a Sötét lovag, a csodálatos Pókember pedig máris elkezdett behálózni minket. Ezen felbuzdulva felidéztük 10 kedvenc képregényfilmünket.

Bosszúállók

Minden idők legsikeresebb képregényfilmje, sőt, minden idők egyik legsikeresebb filmje annyi pénzt hozott a Marvelnek és a Paramountnak, hogy azóta is azt számolgatják. A szuperhős válogatott borzasztóan betalált a fiataloknál és igazából tényleg jó kis zúzásról beszélünk, ami nekünk ráadásul megkönnyítette a dolgunkat, mert nem kellett azon agyalnunk, hogy a Vasember, Hulk, Thor vagy Amerika kapitány maradjon le a listánkról. Így mindenki itt van.

300

Frank Miller képregényei 3 kilométerről felismerhetőek, annyira markáns stílusa van a csávónak. A 300 érdeme, hogy ezt a képi világot remekül visszaadta, sőt, Zack Snyder kiélhette arra irányuló vágyait is, hogy a klipesztétika által visszafordíthatatlanul megfertőzött lassítós, stilizált képi világát az egész játékidő alatt a képünkbe tolhassa. Értelme, na az sajnos nincs, viszont aki látta, sosem felejti el a jeleneteket, és ha azt hallja: „This is Spartaaa”, akkor gondolkodás nélkül hasba rúg bárkit, aki szembejön vele.

Ha/ver

Matthew Vaughn azzal a gondolattal játszott el, hogy mi van akkor, amikor a szuperhős nem is szuperhős, csak egy lelkes wannabe. Persze ehhez kellett Mark Millar érintőlegesen önéletrajzi, és mindenképp ön- és műfajkritikus képregénye, ami nagyon okosan szólítja meg a mai generációt. Továbbá minden bizonnyal a Ha/verben jegyezte meg magának mindenki Chloë Grace Moretz-t, aki zsenge kora ellenére vidáman kaszabolja a tagbaszakadt férfiembereket. Nehéz nem odalenni érte!

Watchmen: Az őrzők

Snyder, aki az utóbbi időben nagyon látványosan buckázik lefelé alkotásaival a minőség lejtőjén, itt még remek formában volt és egy 160 perces eposzban mesélt nagyon is emberi szuperhősökről. Emellett van itt politika, összeesküvés, jó zenék, mellőzött hősök és persze a lassítások szerelmeseinek sem bánatukban a zsebkendőért nyúlni.

X-Men: Az elsők

Na jó, van benne néhány gagyi megoldás és béna képességgel megáldott zöldfülű mutáns, de Az elsők összességében kiváló prequel, ami nagyon szépen vázolja fel a korábban megismert hősök motivációt, jellemrajzát, ahogy az új generációs, poszt-Batman: Kezdődikes képregényfilmekre jellemző. Hamarosan jön a folytatás, várjuk mérhetetlen lelkesedéssel!

Sin City

Az ismert skizofrén rendező, Robert Rodriguez (egyik énje mindig valami kimagaslót rendez, majd a másik csinál valami értelmezhetetlen bambaságot) a csodálatos Kémkölykök 3-D - Game Over és nem különben letaglózó Cápasrác és Lávalány kalandjai között összehozta azt a filmet, amelynek nagy szerepe volt abban, hogy az utóbbi években a képregényfilmeket mindenki sokkal komolyabban vegye. Ráadásul ez a mozi ültette át a leghangsúlyosabban a rajzolt alap vizuális textúráját a nagyvászonra, a színezés remek, ahogy a szereplőgárda is, az pedig szintén sokat elmond arról, hogy mennyire fontos darabról van szó, hogy maga Frank Miller is besegített a rendezésbe, és egy bizonyos Quentin Tarantino is ott lebzselt a forgatáson.

Superman

A Sin City vitathatatlanul újkori képregényfilm mérföldkő, de van még pár ilyen darab, ha visszautazunk a filmtörténelemben. A Superman például a zsáner történetének egyik legfontosabb alkotása, amely a korábban lenézett szuperhősfilmeket egészen más szintre emelte, a trükkök, a színészek (Christopher Reeve, Marlon Brando, Gene Hackman) jelenléte, a rendező (Richard Donner) és az író (a Keresztapa szerzője, Mario Puzo) személye is azt jelzi: igenis komolyan kell venni egy olyan filmet, amiben egy kék ruhás fiatalember röpköd az égen. Sajnos a sors fintora, hogy az élet pont ezt a Supermant kényszerítette később tolószékbe.

Scott Pilgrim a világ ellen

Bryan Lee O’Malley minimalista, de végtelenül karakteres képregénysorozata a lehető legjobb kezekbe került, amikor Edgar Wright döntött úgy, hogy vászonra viszi. A rendező ugyanis lubickol a popkultúrában, a végeredmény telis tele van utalásokkal, intertextekkel, kikacsintásokkal és zseniális műfaji játékokkal, a soundtrack-nek helye a legjobb filmzenéket összegyűjtő listákon, vagyis összességében egy olyan generáció instant kultfilmjéről van szó, amely valamiért a bemutató idején nem is tudta, hogy mennyire neki és róla szól ez a történet.

Batman / A sötét lovag

Nagyon úgy tűnik, hogy eddig Joker volt a Batman filmek Jokere. Nem mintha a Batman visszatérrel és a Batman: Kezdődikkel baj lett volna (a 2 Joel Schumacher ámokfutást inkább hagyjuk), de a legemlékezetesebb darabokban ez a vigyori gyilkos tűnik fel és homályosítja el magát a denevérembert is. Bár Nolan Sötét lovagja (amely az első szuperhős film, ami meghaladta a milliárd dolcsis bevételt) elfeledtette a világgal Tim Burton eredetijét, azért arról se feledkezzünk meg, és természetesen balgaság lenne összehasonlítani a 2 verziót, mert az egyikben hi-tech kütyük, másikban gótikus formák vannak, Nicholson Jokere egy ripacs, míg a tragikusan elhunyt Ledgeré egy anarchista tömeggyilkos. Bármelyiket, bárhol, bármikor.

A holló

Alex Proyas filmjére leginkább azért emlékszik mindenki, mert a forgatáson vesztette életét az akkor 28 éves Brandon Lee, mindössze 8 nappal a munkálatok vége előtt, amikor tisztázatlan körülmények között éles töltény került az egyik fegyverbe. Így A holló lett Bruce Lee fiának sírfelirata és egy olyan pillanat a filmtörténelemben, amikor az élet és a film története tragikusan összeér. A mozi azonban messze nem csak ezzel érdemelte ki, hogy beégjen a köztudatba, ugyanis gótikus stilizáltsága, idézhető sorai és túlvilági hangulata miatt igazi mesterműről van szó, aminek megtekintése a tragédia tükrében a mai napig hátborzongató élmény.

Coming Soon

Semmi kétség, a képregényfilmek a reneszánszukat élik. Hogy alátámasszuk ezt az állítást, felsorolunk néhány példányt, amire számíthatunk a közeljövőben.

2013: Iron Man 3, Sin City: A Dame To Kill For, Man Of Steel (Superman reboot), The Wolverine

2014: X-Men: Az elsők 2, Black Panther, Deadpool

2015: Amerika kapitány 2, Thor 2. Arról nem is beszélve, hogy még nem jelentették be a dátumot, de nyilvánvalóan lesz nekünk egy Bosszúállók folytatásunk, a DC már tervezgeti a Justice League-et és még Flash film is lesz, Dr. Sheldon Cooper legnagyobb örömére.

Mindig is érdekelt, mennyi pénzt hoznak a képregényfilmek? Akkor olvass erről a témáról is a Playeren!

Elmentél, és becsülettel megnézted a gyerekkel (vagy egyedül) az új Jégkorszakot, de most már valami felnőttesebb animációs szórakozásra vágysz? Akkor van egy rakás ötletünk.

Terhelt Terkel

Egyszerre beteg, sötét és végtelenül vicces animációs film. A rajzok minőségét most inkább ne firtassuk, elvégre nem egy Pixar vagy egy Blue Sky hozta össze. Dán filmről beszélünk, messze van onnan Hollywood, így könnyedén belefér a filmbe a vidám hangulat, az öngyilkosság és a depresszió. Bár nem egy animációs filmtörténeti alapvetésről beszélünk, már azért is érdemes felnőtt fejjel megnézni, hogy közelebb kerüljünk azon égető kérdéshez, vajon hogyan képzelnek el Dániában egy egész estés gyerekfilmet. A válasz: sehogy. A gyerek nézzen inkább mást. Itt úgyis káromkodnak, és még a betétdalok sem Disney-kompatibilisek.

Coraline

Amikor a mozipremieren kb. a film felénél a mögötted ülő család gyerektagjai odaszólnak apunak, hogy „Nem mehetünk haza?”, majd fater odadörmög egy „Csönd legyen, most lesz izgalmas”-t, akkor nagyjából érzed, hogy mi a helyzet a Coraline-nal. Stop motion animáció kezdő horror-mániákusoknak, vagy csak szimplán betegeknek, akiket vonz a sötétség. A bábok leragasztott szemeit, illetve a végső jelenetet a póklábú főgonosszal 3D-ben nem lesz egyszerű dekódolnia a gyerekvilágnak, apuci viszont egy nagyon jó filmmel tér haza gazdagabban, csak épp a szeme fénye egész este bőgni fog.

Archer

Egy tévésorozat, amelyben a világ leglazább titkosügynöke megiszik minden eléje rakott piát, rámászik minden elé kerülő nőre, és ha éppen egyik sincs a közelben, akkor szerez magának. Az Archer tele van jobbnál jobb beszólásokkal, szexi karakterekkel, és mindezt egy ultraparaszt, öltönyös titkosügynök képével adják el nekünk. Aki nem nézi, az valami nagyon fontosról marad le.

Serial Experiments: Lain

Oké, azt mindig is tudtuk, hogy a japánok nem teljesen komplettek, ha filmről van szó. Ez a rajzfilmsorozat még felnőttek számára is nehezen értelmezhető, de hatalmas jelentőségű darab, mivel ilyen nyomasztó hangulatot, és szikár képi világot csak a legnagyobb sci-fik tudnak összehozni. De vigyázz, ha egyetlen részt is megnézel, rá fogsz csúszni. Még a főcímdalra is. Menthetetlenül.

Belleville randevú

Beteg, nyakatekert francia vállalás, aminél franciább talán csak egy hatalmas croissant-ba burkolt Eiffel-torony lehet. Bringa, Tour de France, jazz, szürreál mindaz, amit kapni fogsz, és ha nem bánod, hogy alig néhány mondat hangzik el egy filmben, akkor máris az egyik legújabb kedvencedet köszöntheted a lejátszódban. Az alcímet (Francia rémes) pedig próbáljuk meg figyelmen kívül hagyni.

A fantasztikus Róka úr


Stop motion animáció, amiben ugyan cuki rókák szerepelnek, de ezek nem hajlandóak betétdalokat előadni a szerelemről. Ellenben lopni járnak, csirkét, galád módon. Wes Anderson rendezése első ránézésre aranyos gyerekfilmnek tűnik, pedig viccesnek csak alig-alig mondható, aranyosnak is csak érintőlegesen. Amolyan felnőtt gyerekeknek szánt heist movie (ezt az érzést George Clooney szinkronhangja is erősíti), de talán még ez sem fedi teljes mértékben a valóságot. Ilyen filmet még biztosan nem láttál.

A szentjánosbogarak sírja

Már megint a japánok, de ezúttal az előzőektől eltérően egy másképpen súlyos darabbal szerepelnek a listán. A szentjánosbogarak sírja kőkemény dráma, senkit se tévesszen meg az anime köntös. Gyönyörű, megrázó II. világháborús alapvetés, cuki gyerekkel, gyomorforgató, könnyezős jelenetekkel és egy olyan sztorival, ami nem hajlandó kompromisszumokat kötni. Csak az nézze meg, aki be tudja vállalni, hogy egy darabig nem szabadul majd a nyomasztó, de zseniális filmélménytől.

South Park: Nagyobb, hosszabb és vágatlan

Kanada és Amerika háborúja közben Saddam a pokolban hetyeg a Sátánnal (becenevén Sáti). A film rengeteg emlékezetes momentumot és filmzenét tartalmaz, gondoljunk csak az Unclefuckerre, és az abban megbúvó fing-sztep szösszenetre. Egy pillanatra sem korrekt politikailag, de hát mit is vártunk a South Parktól fénykorában.

Akira


Egy brutális cyberpunk anime, kifejezetten felnőtteknek. Ha láttad, tudod miért. Ha nem láttad, azonnal pótold, animáció-történeti klasszikussal állsz szemben. A most már nem is annyira távoli jövőben, 2019-ben járunk a Tokió helyén épült Neo Tokióban. Az utcáin motoros bandák garázdálkodnak, amelyek nem feltétlenül ápolnak jó barátságot a világbékével. Ennyi már bőven elég volt ahhoz, hogy az álomgyári húsfeldolgozó munkásai élőszereplős akciófilmet akarjanak belőle forgatni, de az égiek nagyon nem szeretnék, hogy elkészüljön a mozi. És ez így is van rendjén. Már csak azért is, mert ha esetleg mégis újra indulna a hollywoodi projekt, akkor bele sem merünk gondolni, mennyire fogják kiherélni az eredeti történetet az élvezhetőség kedvéért. A legjobb, ha az Akira megmarad annak a rajzolt alapvetésnek, ami mindig is volt. Egyébként kíváncsiak lennénk, hányan akartak motort venni a film megnézése után.

Ghost in the Shell

Gyönyörűen megkomponált cyber-nyomozós sztori, ami már csak azért is kedves a férfiszívnek, mert akcióktól és rajzolt, fedetlen női keblektől egyáltalán nem mentes filmről beszélünk, ráadásul minden egyes képe olyan, hogy azonnal beleégjen a retinádba. Ha egyszer rákattantál a Ghost in the Shell univerzumra, akkor nyert ügyed van, a filmnek ugyanis folytatása, és több évados sorozatverziója is készült, szóval még hosszú hetekig nyomaszthatod magad a sci-fi remekmű világával. Arról pedig nem is beszéltünk, hogy az előbb említett későbbi folytatások is elég meggyőzően közelítették meg az első rész színvonalát.

Minden éven egyszer eljön a sóbiznisz ünnepe, ami köré spontán módon összeverődik egy amerikai focidöntö is. A költségvetés nem éppen egy bivalytárogatói  koncertével vetekszik, a közreműködők is hihetetlenek, ahogyan a showkészítés nagykönyvében az meg van írva. A Player most bemutat néhányat a legsúlyosabb esetekből. Janet Jackson mellét kivéve...

Madonna

Na ki a legnagyobb megalomán a világon? Madonna sosem viccel el semmit, a 2012-es Halftime Show nagyobb, hosszabb, vágatlanabb volt minden eddiginél. A több mint 12 perces szett alatt parádézik a Cirque de Soleil, vendégmuzsikusként benéz az LMFAO két idiótája, M.I.A., Nicki Minaj és Cee Lo Green is. A playback partit, és a megbotlást lazán megbocsátjuk Madonnának, hiszen akkora látványt kanyarintott, amibe beleremegett a föld. Ugyan ki más fedné le a teljes pályát egy hatalmas kivetítővel?

1. Vogue
2. Music (+Party Rock Anthem + Sexy And I Know It)
3. Give Me All Your Luvin'
4. Open Your Heart / Express Yourself
5. Like a Prayer

New Kids On The Block

Nem mehetünk el szó nélkül az 1991-es Disney/Benetton reklámnak is beillő show mellett, ahol az ereje teljében lévő New Kids sikítást előidéző csípőmozgással hódít a gyereksereg között, a Disney palota háttér előtt. A Step by Stepet persze senki sem úszta meg.

Setlist:

1. Step by Step
2. This One’s for the Children
3. It’s a Small World After All

Black Eyed Peas & Usher & Slash

Minden idők második legdurvább show-ja, az LCD és a LED kijelzők minden vállfajának felvonultatásával (naná, hiszen a Tron 2.0 az alaptéma), egy teljes pályányi táncossal, akik ijesztően egyszerre mozognak, és még világítanak is, hogy a buli ki is nézzen valahogy. Slash is felnéz a LOVE felirat alakú színpadra, de mintha nem lenne formában. Mennyből az angyalként érkezik Usher helikopterről. Semmi extra, csak egy átlagos 2011-es Halftime show.

Setlist:

1. I Gotta Feeling
2. Boom Boom Pow
3. Sweet Child O’ Mine
4. Pump It
5. Let’s Get It Started
6. OMG
7. Where Is The Love?
8. The Time (Dirty Bit)

Michael Jackson

Most visszanézve annyira nem is extra Jacko 1993-as fellépése (mármint a közönséget megtévesztő bevonuláson kívül), táncosok vannak dögivel, a Művész top formában, de akkor még nem az volt a lényeg, hogy akkora kijelzőket hozzanak be a pályára, ami röhejessé teszi még a 260 cm átmérőjű, 40 milliós tévéket is. A fellépés mindenesetre egy a legjobb formájában lévő szupersztárt mutat.

Setlist:

1. Jam
2. Billie Jean
3. Black or White
4. Heal the World

U2

Ha úgy nézzük, a 2002-es U2 Super Bowl műsor semmivel sem több, mint egy átlagos koncertjük. Viszont nem is kevesebb. És mivel tudjuk, hogy Bonoék akkora színpadképeket álmodnak meg maguknak, amik a Puskás Stadionba sem férnek be, kénytelenek vagyunk kijelenteni, hogy a show nagyon rendben volt.

Setlist:

1. Beautiful Day
2. MLK
3. Where the Streets Have No Name

Prince

Öreg herceg nem vén herceg, ezt már a Sziget óta tudjuk. Prince 2007-ben Foo Fighterst játszik, ami már eleve jófejség, és ha azt is hozzá tesszük, hogy ez a dal a Best of You, ráadásul teljesen átgyúrva, egyből kihagyhatatlanná teszi a felsorolásból a zseni Super Bowl-fellépését.

Setlist:

1. We Will Rock You
2. Let’s Go Crazy
3. Baby I’m a Star
4. Proud Mary
5. All Along the Watchtower
6. Best of You
7. Purple Rain

The Who

CSI összes pár percben, 2010-ben. De mindezt egy olyan színpadképpel megtámogatva, ami beleég a retinánkba, picit öregesen, de becsülettel, olyan közönségénekeltetéssel, ami hangszálakat szakít. Igazi stadionrock, minden, ami egy ilyen estére kell.

Setlist:

1. Pinball Wizard
2. Baba O’Riley
3. Who Are You
4. See Me, Feel Me
5. Won’t Get Fooled Again

Aerosmith & Britney & ’N Sync & Nelly & Mary J. Blidge

A legfurcsább összeállítás evör. De ilyen a showbiznisz. Elég természetellenesen váltja Justin Timberlake egykori fiúcsapatának nyáldalát egy még nyálasabb Aerosmith sláger, hogy aztán a végén összefussanak a szálak, és az ’N Sync, Britney, valamint az Aerosmith együtt adják elő a Walk This Way-t. Apokalipszis a fanyalgóknak, elég jó vicc a röhögni vágyóknak, show mindenkinek, aki szereti.

Setlist:

1. Bye Bye Bye
2. I Don’t Want to Miss a Thing
3. It’s Gonna Be Me
4. Jaded
5. Walk This Way

Bruno Mars & Red Hot Chili Peppers

A funk és a hazafiasság került a főszerepbe, előbbit különösebben nem, utóbbit már egy picit erősebben bánjuk. Bruno Mars olyan lazán adja a fiatal James Brownt, hogy attól még a sánták is táncolni kezdenek, de amikor megjön a Red Hot Chili Peppers, akkor aztán tényleg elszabadulnak az indulatok. Ügyes show, ahol inkább a zene dominál, de persze a színpadkép sem éppen egy haknikirály mucsajröcsögei fellépését idézi.

Setlist:


1. Billionaire
2. Locked Out of Heaven
3. Treasure
4. Runaway Baby
5. Give it Away
6. Just The Way You Are

Katy Perry & Lenny Kravitz

Katy jön, és bő 12 percben lenyom egy akkora show-t, hogy azt sokan másfél órában sem tudják összehozni. Lenny Kravitz megjelenése mondjuk nem ad hozzá semmit a műsorhoz, de kedves kis adalék. Tőle valahogy nem hangzik annyira extrán az I Kissed a Girl. Megvolt. Értjük. Szerette. Énekelhette volna kicsit durvább szöveggel is. Na de nem is ez a kemény, hanem az előre be nem jelentett Missy Elliott blokkja, aki 2010 óta csak egyszer volt hajlandó előjönni a barlangjából egy brazil fellépés erejéig. A teljes felületén kivetítős színpad és annak használata bárkit leborulásra késztet. A végén persze tűzijáték. És maga Katy. Csodás.

Setlist:

1. Roar
2. Dark Horse
3. I Kissed a Girl (feat. Lenny Kravitz)
4. Teenage Dream
5. California Gurls
6. Get Ur Freak On (Missy Elliott-blokk)
7. Work It (Missy Elliott-blokk)
8. Lose Control (Missy Elliott-blokk)
9. Firework

Coldplay & Bruno Mars & Beyoncé

Hatalmas összeborulás a látszólag össze nem illő előadók között bő 13 percben, ahol Beyoncé és Bruno Mars már rutinus Halftime Show-fellépőként térnek vissza, és tulajdonképpen semmi meglepő nem történik, de olyan kellemes az egész. Az Uptown Funk pedig élőben a legállatabb.

Setlist:

1. Viva La Vida
2. Paradise
3. Adventure of a Lifetime
4. Uptown Funk (Bruno Mars)
5. Formation (Beyoncé)
6. Fix You
7. Up&Up

Fotó: AFP