35 százalékkal csökkentenék az új autók szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra.
Hosszú vita végén született meg a 35%-os kompromisszum: tizenöt tagállam az 1990-eshez képest 40%-kal csökkentette volna az üvegházhatásért nagyban felelős szén-dioxid kibocsátását.
A meghatározó autóiparú Németország, és például a német autóipartól függő Magyarország az Európai Bizottság által korábban javasolt 30%-ot szorgalmazta, a szintén jelentős autóiparú Franciaország többek között Hollandiával viszont 40%-ot is vállalt volna (az Európai Parlament is ennyit javasolt).
A kedd éjszakába nyúló tárgyalások majd az azt követő szavazás eredménye (húsz igennel, négy nemmel és négy tartózkodással) az lett, hogy
2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 35 százalékkal kellene csökkenteni a személyautók, és 15, illetve 30 százalékkal a kishaszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátását.
A pontos részleteket egyelőre nem tudni, az a terv, hogy valamelyest eltérő szabályok vonatkoznának azokra az országokra, ahol az uniós átlag 60 százalékánál alacsonyabb a zéró- és alacsony kibocsátású járművek piaci részesedése a személyautók és kisteherautók piacán.
A gazdaság és a klímaváltozás közül az előbbire koncentráló magyar álláspontnak még egy magyarázata van a német autóipar fejlődéséhez fűződő érdekünk miatt. Ez:
Látható, hogy csökkenés helyett nálunk még nőtt is a szén-dioxid-kibocsátás – nem véletlen, hogy a közhelyesen szennyezett indiainál és kínainál is szennyezettebb levegőt szívunk.
A helyzet iszonyú súlyos: