Pedig jó ötletnek tűnt egy bevált típust más márkanév alatt, más kontinensen, más közönségnek piacra dobni, de mint az összeállításunkban szereplő példák mutatják, a badge engineeringnek nevezett átmárkázás nem mindig hozta meg a várt sikert.

Alfa Romeo Arna

Az Arna kiváló példája annak, hogy ami elméletben jónak tűnik, egyáltalán nem biztos, hogy a gyakorlatban is működik. Az Alfa Romeo és a Nissan még 1980-ban állapodott meg egy kompakt autó gyártásáról, ami a közösen birtokolt vegyesvállalat, az Alfa Romeo Nissan Autoveicoli rövidítése után az Arna nevet kapta. Az 1983-ban bemutatott modell

nem volt más, mint egy Alfa-emblémás Nissan Cherry, amit az Alfasud motorjával szereltek, de ennyi még nem volt elég a sikerhez.

A kompakt autók egyre népesebb kategóriájában szerette volna képviseltetni vele magát az Alfa Romeo, de

rövidesen kiderült, hogy az Arna mindkét szülőtől a legrosszabb tulajdonságokat örökölte.

Az Alfától a gyenge minőségét, a megbízhatatlanságát és a rozsdásodási hajlamát, míg a Nissantól az unalmas formáját és a korabeli japán autók felejthető vezetési élményét. Az autót egyes piacokon Nissan-emblémával is árulták, szintén mérsékelt sikerrel.

Az Arna összeszerelésére egy új üzemet építettek Nápoly mellett, ide érkeztek az előre legyártott karosszériaelemek Japánból. Az Alfa Romeo aztán 1986-ban a Fiat kezébe került, és az új tulajdonos azonnal leállította az Arnát, hogy több teret adjon a hasonló méretű 33-asnak, ami vele szemben sikeres tudott lenni. A Nissan nem ezzel vetette meg a lábát a kontinensen, de hamarosan gyárat nyitottak Angliában, amivel végül befutottak.

Audi 50

A következő példánál rögtön megfordítjuk a dolgokat, hiszen eredetileg Audiként született az 1974-ben bemutatott kisautó, ami néhány hónappal később Volkswagenként is megjelent, és útjára indította a Polo hat generáción keresztül napjainkig tartó sikertörténetét. Az Audi 50-est három évig párhuzamosan árulták vele, de 180 ezer eladott példány után

kiderült, hogy az olcsóbb és szélesebb kínálatú Polónak inkább van helye a kategóriában.

Az Audi a következő évtizedekben többször is próbálkozott a betörni a kisautók közé, a legérdekesebb modellekről ebben a cikkünkben olvashatsz.

Az Audi végleg felhagy a kisautók gyártásával, mutatjuk a legérdekesebbeket

Nem ez jut eszedbe az Audiról, de volt egy pár kisautójuk az évek során, mutatjuk a legérdekesebbeket.

Cadillac Catera

A Cadillac először 1994-ben vetette fel az ötletét egy belépőmodellnek, és már a tanulmányautón látszott, hogy a második generációs Opel Omega átnevezett változatára gondoltak. A Catera végül 1996-ban került az amerikai piacra, az Omega kínálatának csúcsán álló 3 literes, 200 lóerős V6-os motorral és négyfokozatú automata sebességváltóval kínálták.

A korabeli tévéreklámban Cindy Crawforddal népszerűsítették a fiatalosnak szánt Cadillacet.

Az autót a japán és európai prémiummárkák, az Acura, az Infiniti és a Lexus, valamint az Audi, a BMW és a Mercedes riválisának szánták az amerikai piacon, de végül nem szerették meg a vevők. 95 ezer eladott példány után 2001-ben kivonták a kínálatból, és az Omega sem bírta sokkal tovább, 2004-ben az Opel nem készített neki igazi utódot. A Cadillac máig nem tudta igazán komolyan vetetni magát a fent nevezett konkurensek kategóriájában.

Omega V8-as motorral

Az Opel eredetileg azt tervezte, hogy az Omega csúcsmodelljét a Corvette-ből származó 5,7 literes V8-as motorral szereli fel. 2000-ben a genfi autószalonon mutatták be a prototípust, de 32 előszériás példány után törölték a projektet, a teszteken ugyanis az amerikai motor és a hozzá kapcsolt automataváltó sem bírta az Autobahnon padlógázon a 250 km/órás sebességet. Az Omegára épülő Holden Monaro végül piacra került ezzel a motorral Ausztráliában.

Nem gondoltad, ugye, hogy nem mutatjuk meg a reklámot Cindyvel?

Lancia Thema

A nyolcvanas években már a Thema első generációja az Alfa Romeo 164, a Fiat Croma és a Saab 9000 rokonának számított, de ennél jóval feltűnőbb volt a hasonlóság, amikor a Lancia újra elővette az ikonikus nevet 2011-ben.

A Lancia megmentésére tett utolsó kísérletként a Chrysler néhány modelljét forgalmazták

az olasz márkanév alatt, a vérbeli amerikai Chrysler 300C-ből így lett a Lancia Thema második generációja.

A karosszéria dizájnja nem sokat változott a Chryslerhez képest, de a belső tér minőségének jót tett a Lancia közreműködése. A 3,6 literes benzines és 3 literes dízel V6-os motorokkal kínált Thema nem volt rossz autó, csak éppen a vevők nem tudtak Lanciaként tekinteni rá. A gyenge eladások miatt 2014-ben kivonták a forgalomból, hasonló sors várt a szintén a Chryslertől származó Voyagerre, ezzel a Lancia feladta az európai piacot is.

Opel Sintra

A kilencvenes évek közepére az Opelnek is szüksége volt egy egyterű modellre, hogy felvegye a versenyt olyan riválisok ellen, mint a Renault Espace, a Ford Galaxy vagy a Peugeot 806, és ezek testvérmodelljei. A megoldás a General Motorson belülről érkezett,

az Egyesült Államokból vették át a Chevrolet, Oldsmobile és Pontiac néven is forgalmazott típust,

amit Opel Sintra néven dobtak piacra, és a kategória legtágasabb képviselője lett.

A Sintra az amerikai testvérekkel szemben az Opel motorjait kapta, a 2,2 literes négyhengeres és 3 literes V6-os benzinest, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A minősége nemcsak az Opelnél megszokottól, de az európai riválisokétól is elmaradt, és a törésteszten kiderült, hogy a biztonsága is kívánnivalót hagy maga után. A dízel már későn jelent meg, 1999-ben kivonták a piacról a Sintrát, a helyét a kisebb Zafira vette át, ami azonnal sikeres lett.

Saab 9-2X

A szebb napokat megélt Saab nem sok új modellt mutatott be az ezredforduló után, amikor teljes egészében a General Motors tulajdonába került. Az amerikai piacon ezért azzal szélesítették a kínálatot, hogy átnevezett modelleket vezettek be. Még csak nem is saját termékeket márkáztak át, hanem

mivel akkoriban részesedésük volt a Subaruban, ezért az Impreza kombiját alakították át,

ez lett a svédnek egyáltalán nem nevezhető Saab 9-2X.

A módosítások kimerültek a karosszéria orrának átrajzolásában, illetve a Saab ragaszkodott az aktív fejtámlás biztonsági ülésekhez. A 9-2X-et a Subaru négyhengeres bokszermotorjaival szerelték, 165 és 230 lóerő közötti teljesítménnyel, és persze összkerékhajtással.

Csak az amerikai piacon kínálták, de még a tengerentúli vevők sem tartották eléggé Saabnak,

ezért csupán két évben, 2005-ben és 2006-ban lehetett kapni, 10 346 legyártott példányával igazi ritkaságnak számít.

Saab 9-7X

A Saab első szabadidő-autója volt a 2004-ben bemutatott 9-7X, ami tulajdonképpen a Chevrolet TrailBlazer testvérmodellje, az Oldsmobile Bravada átfazonírozott változata volt, és a megszűnő Oldsmobile márka helyére lépett az amerikai piacon. A méretes SUV-ben nagy motorok kaptak helyet, a 4,2 literes soros hathengeres helyett 5,3 literes V8-ast is lehetett választani,

a csúcsmodellben, a 9-7X Aero változatában pedig a Corvette-ből származó 6 literes V8-as dolgozott.

A General Motors prémiumautónak szánta a 9-7X-et, ami a Cadillac Escalade után a kínálatának második legdrágább SUV-je volt, olyan európai riválisok ellen küldték piacra, mint a Volvo XC90 és a Volkswagen Touareg, de nem vált be. Külön érdekesség, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány piacon forgalmazták, és ezek egyike volt Magyarország. 2009-ben szűnt meg a gyártása az amerikai testvérekével együtt, és nem sokkal később a Saab is ment a süllyesztőbe.

A Saab utolsó kísérlete a szabadidő-autókra a jóval modernebb 9-4X volt, de éppen a márka megszűnésére lett kész, ezért nagyon ritka:

Seat Exeo

Az Exeo nemcsak azért lógott ki a Seat kínálatából, mert nem egy spanyol városról nevezték el, hanem azért is, mert tulajdonképpen az Audi A4 átfésült változatának számít.

Az újrahasznosítás tökéletes példája, hiszen a kifutó A4 ingolstadti gyártósorát szétszerelték, és a spanyolországi Martorellbe szállították.

Az eltalált formájú szedán és kombi a Seatra jellemző orrot és hátsót kapott, míg a műszerfalát az A4 kabrióváltozatából vették át.

Az Audi-alapoknak köszönhetően az Exeo egy jól sikerült, kiforrott autónak számított, de csak mérsékelten mozgatta meg a vevőket. A motorkínálata széles volt, de az Audi nem adta a quattro összkerékhajtást, és automatából is csak fokozatmentest lehetett kapni hozzá. 2013-ban 81 ezer példány után megszűnt a gyártása, és nem is kapott igazi utódot: a helyét a Škoda Rapid testvérmodellje, a kisebb, és szintén mérsékelten sikeres új Toledo vette át.

Suzuki XL7

A Suzuki nem először fogott össze a General Motorsszal, a nálunk is ismert Chevrolet-modelleket, a Lacettit és az Evandát kínálták Suzukiként az Egyesült Államokban, és a jókora Chevrolet Equinox némi átalakítás után Suzuki XL7-ként jelent meg 2006-ban. A Grand Vitarára épülő elődjével szemben

minden ízében amerikai stílusú szabadidő-terepjáró volt, bár a 3,6 literes, 250 lóerős V6-os motorja Japánban készült.

A testvérmodelljeivel szemben három üléssoros, hétszemélyes változatban is kapható XL7 minden idők legnagyobb Suzukija lett, és a forgalmazásával megpróbálkoztak Magyarországon is, de érthető okokból nem igazán tudták eladni a túl nagy, kifogásolható minőségű, viszont nem olcsó autót. 2009-ben az amerikai piacra is befejezték a gyártását, és nem sokkal később, 2012-ben a Suzuki teljesen kivonult az Egyesült Államokból.

Volkswagen Routan

Eurovan néven egykor a Transportert is forgalmazták az Egyesült Államokban, de a Volkswagennek nem volt igazi kisbusza az amerikai piacon, egészen a Routan bemutatásáig. A Chryslerrel kötött együttműködés értelmében tulajdonképpen egy Voyager volt, amire a Tiguan orrát szabták.

A megállapodás érdekessége, hogy a Volkswagennel egyidőben Lancia néven is gyártották az autót

az európai piacra, de az sem aratott nagy sikert.

A Routan csak az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban volt kapható, de nem sokáig. 2008-ban mutatták be, és nem sokkal később leálltak a gyártásával, az utolsó években már csak autókölcsönzők és más flották számára lehetett rendelni. Az amerikai piacra az európaitól eltérő modelleket készítő Volkswagen egy sikeresebb típussal váltotta fel a Routant: ez lett a hétülésesként is kapható szabadidő-terepjáró, az Atlas.

Ez is érdekelhet:

Tizenöt autó a Jaguaron túl, amit macskaféléről neveztek el

Párduc, oroszlán, vadmacska is adta már a nevét egy autónak.

Kompakt autók, amiket hathengeres motorral szereltek

Ma már a négy hengernek is örülhetsz, nemhogy hatnak.

11 autó, ami a legáramvonalasabb volt a maga korában

Minden kornak megvoltak a maga áramvonalas rekorderei, néha egészen meglepő formában.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
30% Norris
51% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre
Hirdetés