2027-ig a BMW negyven új modellt vezet be – és mindegyik valamilyen módon ebből az autóból indul majd ki. A Neue Klasse korszak első autója az új, Debrecenben készülő BMW iX3. Ezt vezettük most Malagán.
A fejemben három kérdés kavargott, amikor megérkeztem:
- Tényleg elmegy 800 kilométert?
- Tényleg olyan vezetni, mint egy BMW-t?
- És tényleg kivisszük versenypályára is?
A rövid válasz mindegyikre: igen. A hosszú válasz pedig alább jön.
Dizájn – új BMW-éra, ami idővel minden modellen visszaköszön
Az iX3 formájáról mindenkinek határozott véleménye van. Az a kategória, amiről nem tudod eldönteni, hogy miért, de fura módon tetszik. Ez az autó vezeti be azt az új formanyelvet, amelyet a BMW fokozatosan az egész palettára kiterjeszt. Letisztult, karakteres, sok nagy felület, kevés sallang – és minden irányból van benne valami érdekes. De persze a front a legkülönlegesebb: a vesék keskenyek és függőlegesek, mint egy 60-as évekbeli Neue Klassén, modern fénydizájnnal.
Oldalról inkább tűnik méretes kombinak, mint testsúlyproblémás crossovernek, a rejtett kilincsek pedig jól állnak neki. Hátul kicsit elfogy a karakter, de az összhatás még így is ötös. Nem vagyok SUV-fan (volt X3-asom, elég is volt), de az iX3-ban van valami vonzó józanság.
Utastér – a Panoráma iDrive kijelző tényleg működik
A beltér az a pont, ahol az iX3 nagyon erőset villant. A teljes szélességben végigfutó BMW Panoramic Vision sáv pont annyira jövő, hogy közben semmi fontos teret nem vesz el. A head-up display szinte feleslegesnek érződik mellette.
A minimalista, de meleg szövetkárpit és a rejtett hangulatvilágítás jól mutatják, hogy a BMW nem Tesla-utánérzésben gondolkodik, hanem saját útját járja: egyszerű, rendezett, kézre áll – és jó érzés benne ülni. De szokni kell a kormány különleges formáját és a haptikus gombokat.
Vezetés – igen, ez még mindig BMW
A hajtáslánc a BMW új, hatodik generációs eDrive rendszere: elöl-hátul egy-egy elektromos motorral, összesen 469 LE és 645 Nm. A gyorsulás 4,9 másodperc 0-100-ra. A lényeg: nem letaglózó, hanem harmonikus.
Nem vágja át a koponyádat, mint pár túlmotorizált villanyautó. Inkább azt érzed, hogy hirtelen egy másik dimenzióba csusszansz át – felesleges cirkuszi mutatványok nélkül. A 2,3 tonnából vezetés közben semmit nem érzel – és ez nagy szó. A mesterséges motorhangot viszont jó lett volna kapcsolni. Valószínűleg lehet, csak én nem jöttem rá, hol.
A futómű és a kormányzás hozza azt, amit elvársz: tűpontos, feszes, nagyon BMW. Egyetlen dolog zavart: a sportosabb kormánybeállításnál is lehetne picit több ellenállás, mert néha túl könnyűnek érződik.
Ennek az autónak igazából a hosszú, nyugodt krúzolás áll a legjobban.
Országúton és autópályán érzi magát elemében, ahol az assisted driving rendszereknek köszönhetően már-már magától halad: finoman, stabilan, kiszámíthatóan. Ilyenkor csak azt veszed észre, hogy fogy a távolság – az út vagy az akkumulátor, ami előbb adja meg magát.
A 800 kilométeres hatótáv nem mese
A WLTP szerint 678–805 km a hatótáv (az akku nettó kapacitása 108,7 kWh). A spanyol télben, 10 fokban és esőben nekem 19,8 kWh/100 km jött ki, de a legügyesebbeknek 13-14 kWh/100 km-t tudott az autó. Ez utóbbi alapján az autó tényleg tudja a 800 km-t. És ez új mérce ebben a kategóriában.
A töltés pedig brutális. 400 kW maximális teljesítmény DC-n (10 perc alatt +372 km), 10-80% között 21 perc kell csak. Ezt most nem próbáltuk, mint ahogy azt sem, hogy az AC töltőn 22 kW a maximális töltési teljesítmény, és az iX3 már egy sor olyan funkcióval jön, ami korábban nem volt a BMW-nél. Plusz: ez az első BMW, ami tud Vehicle-to-Home, V2L, V2G funkciókat – vagyis az akkumulátorban tárolt energiát vissza lehet táplálni a hálózatba, működtethetünk róla egyéb elektromos eszközöket, vagy használhatjuk otthoni elektromos tárolóként.
Otthonra is kéne egy ilyen versenypálya
És igen, az Ascari pályán is vezettük. A felvezető M2-es sofőr mindent beleadott, konkrétan figyelnie kellett, nehogy mi toljuk le őt. Az összkerékhajtással a nedves aszfalton megvolt a tapadás, bőven volt erő is. A kanyarokban persze látszott a fizika és a tömeg, de amit az iX3 nyújtott, az elektromos SUV-k között kiemelkedő. Ez az autó nem versenypályára született. De az, hogy itt is ennyire elemében van, sokat elmond róla.
A varázslat neve Heart of Joy. Ez az apró, de annál okosabb egység irányít mindent a hajtástól a féken át a regenerációig és a kormányzás egy részéig – ráadásul tízszer gyorsabban reagál, mint a korábbi megoldások. Olyan, mintha az autó előbb tudná, mit szeretnél, mint te magad.
Az iX3-ra brutális elvárások várnak, és mégis: elsőre úgy tűnik, hogy simán hozza, sőt helyenként túl is szárnyalja őket. A BMW tudott új korszakot nyitni úgy, hogy közben megmaradt BMW-nek. Jó vezetni, jó benne lenni, és jó látni, merre tart a márka.
Egyetlen kívánságom maradt: adják vissza a háromküllős sportkormányt!
Ez is érdekelhet:

































