Szimpla szürke szedánnak néz ki, pedig a BMW 1800 TI/SA egy igazi sportlimuzin a hatvanas évekből, csak épp baromi kevés van belőle.

Motorkerékpárból származó blokkal hajtott apróságot és fényűző nyolchengeres limuzint is lehetett venni a BMW-nél az ötvenes években, de egyik sem hozott annyit, hogy a vállalat túlélje, ezért hamar a csőd szélére került. Ebből a helyzetből mentette meg a BMW-t a Neue Klasse modellcsalád, melynek egyik legfinomabb szelete az 1800 TI/SA.

Első pillantásra egy szürke szedán, pedig az 1800 TI/SA egy igazi sportlimuzin, a mai M5-ös BMW őse.

1961 szeptemberében éppen ezzel a négyajtós változattal mutatták be a Neue Klasse modellcsaládot. Az 1500-as gépházteteje alatt a nevéből sejthetően egy 1,5 literes, négyhengeres motor van (M10-es) 80 lóerővel, mellyel nagyjából 15 másodperc alatt hozza a százas sprintet. Ez nem tűnik soknak, de a hatvanas években még nem voltak 3 másodperc alatt gyorsuló villanyautók. Az alapoktól új BMW vezethetősége egyúttal meghatározta a mai napig élő sportos imázst.

Kétszáz darab készült az 1800 TI/SA-ból, melynek megrendeléséhez a legendárium szerint versenyengedély bemutatását kérte a BMW. Ezt az autót kifejezetten arra fejlesztették, hogy felvegye a versenyt a túraautó futamokon gyakran előforduló Alfa Romeókkal és Lotus Cortinákkal. Ehhez az M10-es 1,8 literes változatára két duplatorkú Weber karburátor került, így már 130 lóerős és 144 Nm nyomatéka van.

Több kellett ide, mint egy erős motor, mert ennek a BMW-nek a versenypálya volt a cél.

Feszesebben tartó Restall ülésekkel szerelték az autót, a háromküllős, fa karimájú Walsall sportkormány mögött kiemelt helyen van a fordulatszámmérő. Ötfokozatú Getrag kézi váltó került bele, erősebb stabilizátorokat és nagyobb fékeket kapott a TI/SA. Svédországba mindössze négy ilyen autót szállítottak, ennek az első tulajdonosa a versenyeken otthonosan mozgó Karl Torsten Backström volt.

Annak ellenére, hogy elképesztően ritka és szoros szálak fűzik a motorsporthoz, a BMW 1800 TI/SA-t szinte csak a legelszántabb rajongók szúrják ki. Sokkal népszerűbb lett a nyolc évvel később bemutatott 2002 Turbo, mely a KKK feltöltővel új szintre emelte az M10-est.

Ez is érdekelhet:

A nyugatnémet jólét szele – BMW 2000 CS

Olyan az 1966-os BMW 2000 CS, mintt egy igazi modell, tehát megosztó az arca, de gyönyörű az alakja.

Villamosok helyett csodálatos veterán autók állnak ebben a berlini remízben

Ez nem egy múzeum, a Classic Remise valójában egy stílusos raktár veterán autóknak.

A luxuslimuzinok királya

Teszten az 1995-ös Mercedes-Benz S 280.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés