A BMW-nek jelenleg 32 gyára működik négy kontinensen, és most ehhez csatlakozik a legújabb, legmodernebb, amelyet Debrecenben húztak fel. A hivatalos gyártás megkezdése előtt sétáltunk végig az iFactory-ben.

Miért pont Debrecen?

Debrecen eddig is fontos volt Magyarország térképén: egyetemi város, kulturális központ, fesztiválok, virágkarnevál. Mostantól viszont egy másik szinten kerül fel a világ térképére – itt épült fel ugyanis a BMW legújabb és legmodernebb gyára, ahonnan október végétől gördülnek le a Neue Klasse korszak első autói, a vadonatúj BMW iX3-ak.

A város ideális logisztikai csomópont, közel a nyugat-keleti közlekedési folyosókhoz, a magyar autóipari beszállítókhoz és a környező piacokhoz. A város évek óta tudatosan építi magát ipari központként, és a BMW-nek mind a képzett munkaerő, mind az infrastruktúra adott volt.

Az eredmény: több mint 2000 embernek ad munkát a gyár, ahol 50 nemzet munkatársai dolgoznak együtt, és ahol évente akár 150 ezer autót és akkumulátort tudnak előállítani.

Ez óránként 30 autót jelent, összesen 22 épületben, 14,9 kilométernyi futószalagon.

A 400 hektáros területen 8000 új fát ültettek, a gyár energiaigényének negyedét pedig az 50 hektáros napelempark fedezi. Nemcsak a gyártási folyamat, hanem minden működési terület a lehető legkevesebb környezetterheléssel jár: minden folyamat digitális, egy virtuális gyárban, a képernyőn folyamatosan lehet követni, mi történik a teljes üzemben. A festőüzem évente 12 ezer tonnával kevesebb CO₂-t bocsát ki, mert itt nincs gáz, csak megújuló energia.

Egy debreceni iX3 gyártása során mindössze 34 kg CO₂ keletkezik – ez 90 százalékos csökkenés a korábbi szinthez képest.

És a leglátványosabb: amikor elkészülnek, az autók saját magukat vezetik le a gyártósorról a parkolóig.

High-tech Debrecenben

Eddig az akkumulátorok összeszerelése házon kívül történt, mostantól viszont a BMW maga végzi el közvetlenül a gyár területén. A cellák még mindig külső beszállítótól érkeznek, de hamarosan ez a beszállító is Debrecenben kezdi meg a gyártást. Ez a „Local for Local” stratégia rövid szállítási útvonalakat és kisebb környezeti terhelést jelent.

A gyár lean gyártási folyamata a rugalmasságot is új szintre emeli: a vevők akár hat nappal a gyártás megkezdése előtt változtathatnak a konfiguráción.

Ez olyan szintű személyre szabhatóság, ami ritkaság az autóiparban.
A teljes üzem a BMW iFactory víziójára épül: minden digitálisan tervezve, AI által ellenőrizve és megújuló energiával működtetve.

A robotkarok munkáját mesterséges intelligencia felügyeli, a logisztikát önvezető elektromos járművek végzik, és minden folyamat papírmentesen zajlik. A hibákat a rendszer előbb észleli, mint az emberi szem, a dolgozók pedig valós időben kapnak visszajelzést.

Debrecen, a BMW új szívverése

A gyár nemcsak a magyar gazdaságnak hatalmas lépés. A debreceni üzem különlegessége, hogy nem egyetlen mintát követett, hanem a világ összes BMW-gyárából válogatták össze a legjobb megoldásokat. Ez lett az a hely, ahol a múlt tapasztalata és a jövő technológiája találkozik és mintául szolgál majd a jövő BMW gyárainak.

Ez is érdekelhet:

Így néz ki a debreceni BMW – itt az új iX3

Új korszak kezdődik a BMW-nél, mostantól minden autó az iX3-hoz fog igazodni.

240 darab PET-palackból készül az új BMW iX3

Hamarosan új időszámítás kezdődik a BMW-nél az új iX3-mal.

Az álca alatt már az elektromos korszak 3-as BMW-je van

Az SUV után jön egy igazi szedán, amit jövőbemutató technikával szerelnek.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Koktélozás feszengés nélkül: ilyen Budapest legújabb komfort bárja

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző